В научната литература обучението чрез алтернативна образователна система често включва термините отворени системи, неформално обучение, дистанционно обучение, неконвенционално учене.В статията са описани някои от често използваните неформални методи в обучението на ученици със специални образователни потребности в Р Кипър. Отделено е специално внимание на приложението на айпад в класната стая. Представени са обобщени резултати и изводи, направени на базата на използването на неформални методи на обучение в продължение на пет години сред ученици на възраст от 13 до 21 години.
Някои от най-често прилаганите в Кипър неформални методи на обучение с цел по-висока ефективност на академичните постижения са театър, спорт, музика, изобразително изкуство, екологично образование и фотография. Те се разглеждат последователно в качеството им не на самостоятелна дейност/изкуство, а в ролята им на неформален метод на обучение в класната стая.
Използването на помощни технически средства в класната стая като неформален метод на обучение
Помощните средства се определят като „всеки обект, част от оборудване или продуктова система, която се използва за увеличаване, поддържане или подобряване на функционалните способности на дете с увреждане“ (Bouck et al., 2012). Според други автори (Quick, 2014; Saylor & Rodriguez-Gil, 2012) много ученици с увреждания срещат трудности при постигането на академичен напредък в класната стая. Тези ученици се нуждаят от „модификации и подкрепа“, които да са в тяхна помощ при справянето с академичните задачи. В тази връзка айпадът може да окаже необходимата подкрепа на учениците в области като общуване, академични задачи, ежедневни умения.
Айпадът е устройство с атрактивна и интерактивна повърхност, която лесно може да се използва дори от ученици със зрителни затруднения и/или двигателни нарушения. Размерът на иконите може да се променя, в зависимост от потребността на потребителя. Изображенията на екрана са цветни, с добър контраст и размер и при докосване от ученика лесно се придвижват.
Учителите могат да адаптират обектите на екрана, за да е по-достъпно устройството за учениците.
Айпадовете и таблетите може да се използват като комуникационно и като интеграционно средство в класната стая и в общността (Pieri & Paschalis, 2011). В Кипър използването на информационни и комуникационни технологии в класната стая се подкрепя и насърчава от закона. Според доклада “ICT for Inclusion, Cyprus Country Report” законът позволява използването на високотехнологични средства, тъй като те осигуряват по-независим живот за учениците с нарушения. Законът се произнася за случаите на ученици с увреждания в чл. 2, част I от Закон 113(i)/99. В допълнение, чл. 12, част IV се отнася до технологичните възможности, които училищата е необходимо да осигурят с цел подпомагане на учениците със специални образователни потребности.
В Министерството на образованието и културата в Кипър функционира Отдел за информационни технологии, който включва и служител, отговарящ за помощните средства. Неговите отговорности обхващат и това, да обследва учениците, които са били посочени като потенциални потребители и нуждаещи се от помощни средства в процеса на обучение. След проверката от служителя той изготвя доклад, в който се посочва дали въпросният кандидат е одобрен или не за ползването на помощно средство. Следващата стъпка е този доклад да бъде разгледан и съответно одобрен или отхвърлен от Областния комитет по специално образование.