За да конструираме успешни стратегии за обучение, е необходимо да познаваме контекста на общественото развитие. Вглеждането в социалните процеси е толкова по-належащо именно днес, във време на непрекъснати и динамични изменения.В статията е представена реализирана идея на автора за проектно базирано обучение „Литературен карнавал”. Приложението на литературния карнавал е като механизъм за насърчаване на четенето и елемент от разработена технология за развиване на комуникативните умения в часовете по български език и литература в 8. клас. В основата на педагогическата идея е чрез обогатяване на учебния процес с игрови и занимателни елементи, насищане на взаимодействията с положителни емоционални преживявания и насоченост към откриване на личностни дарования да се усъвършенстват комуникативните и социалните умения на учениците, да се стимулират активността и креативността им посредством творческа дейност и възможност за артистични изяви.
Фундаментална цел на съвременното образование е обучението да се организира и осъществява по начин, при който участниците в него не само да придобиват задълбочени знания за съдържанието и структурата на учебните дисциплини, а и умения да оперират с тях адекватно и ефективно на практика, да намират приложението им в живота и да могат да използват своите знания и умения комплексно, интегрирано. В този процес учениците не са пасивни участници, а активно взаимодействат с учебната среда. Това е начинът да се подготвят специалисти, които да могат да вземат адекватни и рационални решения, да съдействат за развитието и напредъка на обществото, като наред с това проявяват креативност и гражданска чувствителност.
Сред основните цели в Закона за предучилищното и училищното образование в чл. 5 са посочени: „1. интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му; … 5. ранно откриване на заложбите и способностите на всяко дете и ученик и насърчаване на развитието и реализацията им; 6. формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот”. В търсенето на разнообразни подходи, насочени към постигане на тези цели, методът на проектите се явява един от най-подходящите, защото се основава на развитието на познавателните и креативните умения на учениците и на способностите им за критическо и творческо мислене.
В основата на планираните дейности от експерименталното обучение стои желанието да се постигне по-добро взаимодействие между участниците в учебната дейност, да се смени организацията на учене, да се провокира активността на учениците и да се култивира чувство за значимост у тях. Целите са реализиране на по-ефективен процес на учене в хода на съвместната работа и формиране на среда, която развива умения, но и доставя удоволствие от ученето.
Предложеният дидактически модел е част от последователно проведено в рамките на една учебна година педагогическо изследване, свързано със създаването на технология за развиване на комуникативната компетентност на учениците в часовете по български език и литература в 8. клас чрез работа с изображения. В случая представеният модел за проектна дейност свързва изображението, изобразяването с творческата игра, с играта на тялото, с уменията да се превъплътиш в определена роля, да предложиш своя интерпретация на даден текст/сюжет, да въздействаш върху аудиторията така, че тя да се замисли защо и как познатото се появява в нов контекст, да провокираш радост и позитивна емоция в класната стая.