В съвременното общество броят на четящите художествена литература млади хора – без значение в хартиен или електронен формат – прогресивно намалява. И като че ли се наблюдава тенденция с всяко поколение подрастващите все по-малко да четат художествени творби. Показателни в този смисъл са и резултатите от националното външно оценяване в 7. клас и държавния зрелостен изпит по български език и литература в 12. клас.В съвременното общество броят на четящите художествена литература млади хора прогресивно намалява. Но обучението по БЕЛ е все така важно за изграждането на учениците като личности, за формирането на техните литературни знания, умения и компетентности, за разширяването и укрепването на езиково- правописната им култура. Това налага да се търсят съвременни и иновативни форми, средства и методи за обучение. В статията е представено експериментално педагогическо изследване на автора върху приложението на електронните ресурси за развиване на литературните компетентности на учениците от 12. клас, в частност – използването на специализирана затворена група във Фейсбук.
Посочените предизвикателства изискват задълбочен анализ на съвременното състояние на обучението по литература и адекватна промяна по отношение на принципите, методите и средствата на обучение, като доминиращ трябва да бъде принципът на достъпност. Всичко това налага търсенето на иновативни, адекватни и ефективни форми, които да съчетаят позитивите на традицията и на новаторството, да сведат до минимум негативите, за да се постигнат по-високи резултати в обучението по литература.
Прилагането на уеб базираното обучение в училище има за цел да подпомогне традиционните методи и форми, като ги разнообрази и ненатрапчиво скъси естествено възникналата дистанция между образците на българската и световната литература и съвременните ученици.
Най-приложими електронни ресурси в обучението по литература и по-конкретно – за развиване на литературните умения при работа с лирически текст, са блогът, сайтът, пространствата за видеообмен, асинхронната кореспонденция, синхронното сътрудничество и уеб подпомаганите курсове, както и социалните мрежи. Такава форма например е създаването на затворена група във Фейсбук, където учителят да публикува необходимите материали и където учениците да продължат своето обучение и самоподготовка.
Специализираната затворена група във Фейсбук дава възможност на учителя:
- да въвежда, редактира и изтрива съдържание;
- да прикачва файлове от всякакъв тип (текст, звук, мултимедийна презентация, бази данни, програми и т.н.);
- да осъществява връзки към други ресурси в глобалната мрежа (сайтове, речници, търсачки, блогове и др.);
- да поддържа форум и чат, както и да оценява учениците чрез тях;
- да получава на своя ел. адрес домашни и самостоятелни работи, презентации на учениците;
- да изпраща съобщения едновременно до всички ученици в групата или само до тези, до които е необходимо;
- да подготвя и да прилага тестови изпити, както и да анализира техните качества;
- да поставя задачи на учениците, да ги проверява, оценява и да обсъжда тяхното изпълнение;
- да следи развитието на учениците чрез резултатите от оценяването и да им дава постоянна обратна връзка;
- да наблюдава активността на учениците;
- да търси мнението на учениците си по различни въпроси, свързани с обучението по литература, чрез анкетни проучвания;
- да оформи свой виртуален професионален профил (портфолио) чрез кратко СV, снимки и др.
1 2