В съвременните условия всеки учител избира своя педагогическа философия, чрез която да осъществи ефективен учебен процес. От този избор зависи дали учениците ще учат с интерес и мотивация за успех, дали ще могат да разкрият своите способности и ще търсят път към развитие. Изучаването на документи, необходими за социалната реализация на зрелостника, заема ключово място в курса на обучение по български език в 12. клас. Учителят е изправен пред важната задача да изгради у своите възпитаници трайни умения и навици за правилно писане на текстове документи, да мотивира за отговорно отношение към учебния труд, с оглед на значимостта и практическото му приложение в живота. За тази цел е необходимо да се създаде ефективна технология за преподаване, съобразена с възможностите и потребностите на учениците, с което учебният процес да стане привлекателен, удовлетворяващ и да насърчи зрелостниците към постигане на учебните цели.В статията е представена педагогическа технология за създаване на текстове документи чрез проект „Изработване на учебно помагало за създаване на документи за кандидатстване за работа“ на ученици от 12. клас. В рамките на проекта учениците изработват учебно помагало, включващо технологични карти, в които ясно е описан алгоритъм за създаване на заявление, автобиография и мотивационно писмо. Ефективността на технологичните карти се апробира със създаване на конкретни документи. Представени са целите и задачите, както и етапите за осъществяване на проектната задача. Обоснован е изводът, че усвояването на алгоритъма води до усъвършенстване на продуктивните умения и учениците с лекота се справят при създаването на текстове документи.
Убедена в това, че е необходимо да се осъвременят технологиите за преподаване на изключително важния за бъдещата реализация на учениците учебен материал, свързан с текстовете документи, проведох педагогически експеримент, в основата на който стои проектното обучение. Изборът на технологията се основава на разбирането, че проектното обучение активира познавателния процес у учениците – учещият търси и намира информация самостоятелно, планира дейностите си, разрешава проблеми, трупа нов учебен и жизнен опит.
Проектният метод намира все по-широко приложение в училищното образование в България и напълно отговаря на комуникативните цели на обучението по български език. Този метод предоставя възможност на учениците да учат самостоятелно и да използват знанията си за решения на нови познавателни и практически задачи. В основата му стои идеята за активиране на креативността и потенциала на ученика за осъществяване на учебно-познавателна дейност, водеща до решаване на значим теоретичен или практически проблем. Това създава условия за самостоятелна и целенасочена дейност на учещия, съобразена с интересите и възможностите му. Чрез екипната работа се развиват комуникативните умения, както и умения за търсене и разчитане на информация от различни източници, за мотивиране на становище, извеждане на заключения и изводи. Възпитава се отговорност към изпълнението на поставените задачи, изгражда се у ученика самочувствие на значим участник в екипа.
Предложеният в педагогическия експеримент проект „Изработване на учебно помагало за създаване на документи за кандидатстване за работа“ има за цел да се усъвършенстват продуктивните умения на учениците за създаване на документи за кандидатстване за работа чрез изработване на технологични карти, в които ясно е разписан алгоритъм за създаване на документите, и да се апробира ефективността им с практическа задача. Като проектен продукт е заложено да се изготви албум с най-добрите технологични карти, който да се съхрани като полезно учебно помагало на всички ученици в училището.
Задачите на проекта са следните:
- Да се проучат теоретични източници по проблема;
- Да се изработят критерии за създаване на технологични карти;
- Да се изработят критерии за оценяване на изготвения набор от документи;
- Да се създадат технологичните карти;
- Да се създадат документи за кандидатстване за работа;
- Да се оформи портфолио на екипите;
- Да се оценят материалите;
- Да се изготви албум – учебно помагало.
1 2