Облачните технологии навлизат стремително във всички сфери на съвременния живот. Дигиталният свят постоянно се движи напред, правейки информацията по-достъпна, комуникациите – по-удобни, а споделянето на данни – по-сигурно.В статията са представени активни методи на обучение, базирани на най-съвременните информационни и комуникационни технологии. Разгледано е приложението на облачните технологии като средство за преподаване и обучение, за организиране на учебната единица и за оценяване на знанията и уменията на учениците. Описани са иновативни среди като облачна библиотека, групов имейл, календар за организация на учебния процес, онлайн тестове.
Какво представляват облачните технологии. Облачната технология е модел, който прави възможен мрежовия достъп до споделени ресурси като интернет мрежи, сървъри, хранилища за масиви от данни и софтуерни приложения с минимално участие или управление от доставчика на услугата. Облачната среда и всички приложения на Гугъл (Google) може широко и резултатно да бъдат използвани за целите на обучението. Те допринасят за създаването на нови модели на преподаване и учене в интерактивна и ангажираща учебна среда. Включват: Gmail (леснодостъпна комуникация между участниците в образователния процес), Google Groups (групов имейл), Google Drive (съхранение и споделяне на информация), Google Sites (онлайн приложение за създаване на сайтове), Google Forms (за създаване на тестове и анкети ). Единственото условие за използване на облачните услуги е създаването на профил в Гугъл, който отваря огромен портал от приложения, необходими за удовлетворяване на нуждите на новите обучаеми.
С навлизането на този технологичен модел потребителите получават достъп до всички приложения чрез леки преносими устройства като мобилни телефони, лаптопи и таблети.
Облачните технологии имат много предимства, за да бъдат предпочитано решение за обучение в училищата. От една страна, премествайки изчислителната мощ и информацията от десктоп компютрите и преносимите устройства в дата центрове, се намаляват или дори елиминират разходите, а от друга – мобилността улеснява преподаването и оценяването на учениците, формира се нов, по-гъвкав подход за обучение.
Съвременните технологии позволяват на учителя и учениците да се свързват по много и различни начини, да обменят бързо информация и файлове. Идеята при използването на облачните технологии не е да се четат дигиталните приложения на учебниците, а да се обогати учебното съдържание и учениците да бъдат активни участници в процеса на обучението с нещо, което им е интересно. Технологията предполага използването и вграждането на различни интерактивни средства за оценка на знанията. Това позволява на учителя да задава домашните работи и практическите задачи по електронен път, учениците да връщат веднага своите решения, което дава възможност ученикът да бъде оценяван във всеки един момент. Едновременно с това се работи и със среда, предложена от Гугъл, където всеки ученик има собствен профил, което му позволява да ползва приложенията и ресурсите индивидуално.
По-долу накратко е представено използването на облачните технологии като иновативна среда за усвояване на учебно съдържание.
В началото на обучението учениците създават свой профил в Гугъл. Това им дава възможност да ползват множество приложения на облака. За целите на обучението например по информационни технологии в 8. клас използваме следните облачни приложения: Поща, Групи, Календар, Онлайн офис, Диск, Форми, Тестове.
Груповият електронен адрес се създава на сървър, предоставящ услугата електронна поща. Когато изпратите писмо до такъв адрес, то се препраща автоматично до всички адреси, въведени предварително като получатели. Членовете на групата може да бъдат в една от трите роли: собственик, който е създател на групата, мениджър (администратор) и член. Нови участници в групата може да бъдат поканени по имейла или одобрени след изпратена от тях заявка за присъединяване. Създаването на групи и групов електронен адрес дава възможност за по-лесна организация на комуникацията на преподавателя с учениците от цял клас или с отделни класове или групи.
Календарът прави планирането на дейностите достъпно и дава възможност да се следят срокове по общи планове с опциите си за задаване на конкретни дати и часове за събития и напомняния, известия, изпратени до имейл, както и предоставя възможност да уведомите учениците за това. Календарът е гъвкав инструмент с много функции. Чрез него се структурират и планират и работата на учителя за седмицата или за месеца, графикът със събития като контролни работи, практически задачи.
В облачното пространство на Гугъл се дава възможност да се създават, редактират и споделят документи. При обучението в това пространство се използват онлайн създадени текстови документи, електронни таблици и презентации в среда, чийто интерфейс е аналогичен на основните програми на офис пакета на Майкрософт. С тях може да се работи онлайн, без да се свалят на компютъра. Положителен аспект е възможността да се редактира общ файл от различни потребители. Документите може да се споделят чрез изпращане на URL връзка за достъп или чрез индивидуална покана. Споделянето може да бъде със следните права: само за преглед или с възможност за коментар и редактиране.
Приложението Форми дава възможност да се създават анкети и тестове. Решаването на онлайн тестовете става бързо, резултатите се получават веднага. Ученикът може да види оценката на своите знания в края на теста, както и допуснатите грешки и правилните отговори на въпросите. Голямо удобство е възможността да се променя последователността на въпросите в теста, което го прави уникален за всеки ученик. Освен за бърз анализ на резултатите от учителя приложението предлага възможност и за обобщена статистика в графичен вид.
За целите на обучението учителят може да изгради виртуална облачна библиотека, в която съхранява материали и зaдачи, като дава достъп на учениците чрез споделяне в определени моменти да използват и при необходимост да променят и допълват учебните ресурси.
Като преподавател по информационни технологии прилагам представените в статията иновативни средства в работата си по учебния предмет с учениците от 8. клас. Смятам, че обучението в описаната облачна среда е предпоставка за по-добро усвояване на знания и умения и има потенциал за повишаване на дигиталните компетентности на учениците.
-
инж. Стефка Дафова, ПЕГ „Екзарх Йосиф I”, Ловеч
stefka_dafova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева