Засилващата се урбанизация, бурното развитие на научно-техническия процес, увеличаването на заболяванията вследствие на обездвижения начин на живот оказват неблагоприятно въздействие върху здравето на човека.Двигателната активност е от изключително значение за правилното физическо развитие и оптималното здравословно състояние на подрастващите. Предвиденият в действащите учебни програми по физическо възпитание и спорт брой часове е твърде недостатъчен за задоволяване на потребностите от движение и физическо натоварване на учениците. Това предполага и изисква пълноценно да се използват възможностите на извънурочните форми. В статията е представено изследване на развитието на физическите качества, основните признаци на двигателната подготовка и на специфичната работоспособност в процеса на обучение на ученици, включени в извънкласни занимания по ФВС. Описани са проследяваните показатели, направени са сравнителен анализ и оценка на резултатите и изводи от проведеното изследване.
Много често единствената двигателна дейност, която извършват учениците, е тази в уроците по физическо възпитание. Според действащите учебни програми обаче броят на часовете (3 часа седмично по 40 или 45 минути) е твърде малък и не задоволява потребностите от движение и физическо натоварване. Това предполага, изисква и задължава по-пълноценно да се използват допълнителните занимания, регламентирани в учебните програми (Курмулис, 2001; Пенева, 1996; Рачев, 1994).
Извънурочните форми със своята мащабност и разностранност предлагат на учениците богат избор за практикуване на желан от тях любим спорт. Отдавна е доказано, че именно училищната среда е най-благоприятна за популяризиране и масовизиране на детско-юношеския спорт. И още – там най-лесно може да бъдат открити спортните таланти, които впоследствие да бъдат насочени към елитния спорт.
Целта на изследването, представено в статията, е да се проследи оптимизирането на процеса на обучение на ученици, включени в извънкласни занимания по физическо възпитание и спорт, чрез сравнителен анализ и оценка на физическото развитие и специфичната им работоспособност.
В таблица 1 са фиксирани изследваните показатели.
Таблица 1. Списък на показателите
№ | Показатели | Мерни единици | Точност на измерване | Посока на нарастване |
1. | Ръст | см | 1,00 | + |
2. | Телесна маса | кг | 0,100 | |
3. | Скок на дължина | м | 0,01 | + |
4. | Сгъване и разгъване на ръцете в опора | брой | 1,00 | + |
5. | Изправяне от тилен лег до седеж | брой | 1,00 | + |
6. | Совалково бягане – 112 м | сек | 0,01 | – |
Измерва се по стандартна методика, с помощта на ръстомер. Изследваното лице застава „мирно” (на бос крак) с гръб към ръстомера, така че да се допира с петите и седалищната област до него, а с теменната част на главата – до хоризонталния ограничител. Погледът е насочен напред, коремът – прибран. Измерва се разстоянието от пода до теменната част на главата, с точност до 1,0 см.
Показател 2 – Телесна маса
Измерва се с медицинска теглилка, с точност до 0,1 кг. За по-пълна характеристика на физическото развитие допълнително е изчислен т.нар. индекс на телесната маса (Body Mass Index – BMI), който се препоръчва от Световната здравна организация и дава представа за степента на охраненост на изследваните.
Показател 3 – Скок на дължина
От изходно положение стоеж с ръце напред (стъпалата леко отведени, разположени на една линия) се извършва приклякане, съчетано с мах на ръцете през долу до назад, следва обратен мах с ръцете и отскок на дължина от два крака със стремеж за приземяване максимално далече. Отчита се разстоянието от стартовата линия до последния белег, оставен от скачащия, с точност до 1,0 см. Изпълняват се два опита и се зачита по-доброто постижение.
Показател 4 – Сгъване и разгъване на ръцете в опора
Изпълнява се от изходно положение опора. Отчита се максималният брой правилно изпълнени упражнения за 30 сек.
Показател 5 – Изправяне от тилен лег да седеж
Изходно положение – тилен лег с крака, сгънати в коленните стави до 90 градуса, стъпалата са отведени едно от друго на ширината на раменете, ръцете са поставени на тила с лакти встрани. Партньорът държи глезените и фиксира стъпалата към пода. Изпълняват се повдигания със стремеж да се докоснат колената. Между брадичката и гърдите през цялото време трябва да има един юмрук разстояние. Лактите остават насочени встрани. Отчита се броят на правилно изпълнените повдигания за 30 сек.
Показател 6 – Совалково бягане (Совалка) 112 м
Изпълняват се кратки спринтове със смяна на посоката по маршрута. Бяга се винаги с лице напред. Отчита се времето за изпълнение, с точност до 0,01 сек.
Тестирането е проведено в две софийски училища – 55 СУ „Петко Каравелов” и Природо-математическа гимназия.