Департаментът по спорт при СУ „Св. Климент Охридски” освен редовните часове по различните видове спорт, които са част от учебната програма, предлага различни форми за рекреация и спорт на студентите от Софийския университет, като летни и зимни учебно-спортни практики, предоставящи възможност за обучение по плуване, ски, спортно ориентиране и водомоторни спортове (Прокопов & Янева, 2009).Удовлетвореността на студентите е важен показател, който влияе върху техните очаквания и възприятия. Установена, тя служи като индикатор за бъдещо устойчиво развитие и рефлектира както върху успеха на обучаваните, така и върху качеството на преподавателската практика. В статията е представено изследване на удовлетвореността на студентите от Софийския университет „Св. Климент Охридски” от обучението по ски по време на организираната от Департамента по спорт зимна учебно-спортна практика през 2017 г. Описани са измерваните фактори, резултатите от проучването и направените от него заключения.
Традицията в организирането и провеждането на тези спортни практики датира от 1968 г. С обогатяването на опита и въвеждането на нови методи в преподаването и организацията на спортните форми се оптимизират и резултатите от осъществяването им. Повишеният интерес на студентите към учебно-спортните практики е доказателство за правилната ориентация към формата на провеждането им. Непрекъснатият стремеж на младите хора към разширяване на познанията по различни видове спорт и активното им участие във всички видове занимания съвсем естествено водят до участие в тези рекреативни форми по време на ваканцията между семестрите или учебните години (Прокопов & Янева, 2009).
Организираните от Софийския университет учебно-спортни практики са част от обучението по спорт в процеса на придобиване на висше образование. Спортът е задължителна учебна дисциплина за голяма част от студентите на Университета, но провежданите учебно-спортни практики не са в учебните планове на различните специалности. Това ги определя като незадължителни, макар че те са идеалното средство за рекреация и развлечения, което е повод за преподавателите от Департамента по спорт да търсят различни възможности за подобряване на организацията им и качеството на обучение в тях.
Установяването на нивото на студентска удовлетвореност е един от инструментите за измерване на интереса към тази форма на обучение по време на учебно-спортните практики. За целта се подлагат на измерване шест фактора, свързани с удовлетвореността: организация; управление; учебна осигуреност; подкрепа по време на обучението; отношение на преподавателите; методология на преподаване.
Студентската удовлетвореност е важен показател, който влияе върху очакванията и възприятията на обучаваните. След като е измерена, тя служи като индикатор за бъдещо устойчиво развитие и в значителна степен оказва въздействие както върху успеха на студентите по време на активностите, така и по отношение на качеството на преподавателската практика. В основата на тази методика е залегнала познатата в международната практика матрица на Ноел-Левиц (Русинова, Петров & Жильова, 2004; Ewen, 1967; Oliver, 1980).
Процесът на студентската удовлетвореност може да се представи по следния начин: очаквания на студентите > изпълнение на очакванията в процеса на обучение > натрупване на опит > възприемане и оценяване от страна на студентите > изразяване на удовлетвореност > формиране на нови очаквания (Хилл, Сельф & Роше, 2004; Oliver, 1980).
Събирането на информация от отделните конкретни проблемни области позволява конструирането на обобщена, комплексна оценка на удовлетвореността на студентите от качеството на обучението в СУ „Св. Климент Охридски“ както от гледна точка на субектите, така и в съответствие с обективните дадености (Хилл, Сельф & Роше, 2004; Scarpello & Campbell, 1983).
1 2