Множеството ползи от редовното физическо натоварване предполагат неговото практикуване на всякаква възраст, а не само в периода на развитие. Голяма група от хора, нуждаещи се от подобряване на нивата на физическа активност, е тази на студентите между 19 и 25 години. Този период от живота обикновено се характеризира със зле синхронизирани социални и професионални дейности, нездравословно хранене, прием на алкохол и наркотици, неудовлетвореност от условията на работната среда, инертност и ниски нива на физическа активност. Посочените фактори допринасят за цялостно нарушено здравословно състояние, което може да бъде подобрено чрез двигателна активност. Това е и основната причина в учебната програма на университетите да фигурират задължителни спортни занимания.Практикуването на спортни занимания е от есенциална важност за човешкия организъм през всички етапи на неговото развитие. Редуцирането на риска от редица заболявания, подобряването на костната структура, стимулирането на синтеза на ендорфини са много малка част от ползите, които редовната физическа активност носи на тялото. От психологическа гледна точка, спортът възпитава дисциплина и развива способността за концентрация и организираност. Стимулирането на спортната активност още в ранна детска възраст допринася освен за правилното развитие на всички системи в тялото и за изграждането на личностни и социални качества, които спомагат за по-лесно и по-резултатно справяне с бъдещите професионални, социални и личностни каузи на индивида.
Целта на настоящото изследване е да проучим мнението на студентите относно практикуваните от тях спортни дисциплини.
Методи, използвани в изследването:
- Анкетен метод. За да се установят и анализират данни, свързани с мнението и оценките на студентите, е проведена анкета.
- Графичен анализ. Данните, добити посредством анкетата, са онагледени в графичен вид.
Субект на изследването са 80 мъже и жени – студенти във Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийския университет „Св. Климент Охридски“, посещавали различни спортни дисциплини, сред които самоотбрана, джудо, фитнес за жени, волейбол, народни танци, спортно катерене.
Анкетното проучване на мнението на студентите за посещаваните от тях задължителни спортни занимания е проведено през учебната 2017/2018 година. Въпросите в анкетата засягат области като мотивация за избора на спортната дисциплина, удовлетвореност от дисциплината до този момент, комуникация с преподавателя, желание за повторно присъствие на същата дисциплина през следващата година от обучението и др.
На първия от въпросите в анкетата – „Практикували ли сте избраната от Вас спортна дисциплина преди началото на висшето си образование, или избрахте напълно нова за Вас дисциплина?“ – 80% от анкетираните отговарят, че са избрали нова за тях дисциплина. Този превес на избралите да изпробват нов спорт спрямо 20-те процента, заложили на позната дисциплина, говори за положителната настройка на студентите към разнообразни видове физическа активност.