Рационалното ползване на нагледни средства в обучението играе основополагаща роля в развитието на наблюдателността, вниманието и мисловните процеси на учащите се. Поднасянето на необходимия материал във вид на мултимедийна презентация значително съкращава времето и учениците харесват мултимедийните уроци. Използването на персоналния компютър повишава интереса към обучението, а също обезпечава по-добро възприятие на поднесената информация (Воронкова, 2010).Уравненията заемат водещо място в училищния курс по математика. В статията са разгледани аспекти на приложението на мултимедийните презентации при усвояването на знания и развиването на умения у учениците за решаване на квадратни уравнения в 8. клас. Използването на мултимедийната технология спомага за разширяване и задълбочаване на творческата математическа дейност на учащите.
Мултимедията развива мотивацията и комуникативните способности, спомага за придобиването на различни умения и навици и усвояването на необходимите знания, а също и за развитието на информационна грамотност. За разлика от простите технически инструменти обучението чрез ИКТ дава възможност не само да се получат от учениците огромен обем готови, строго отбрани, съответстващи знания, но и да се усъвършенстват интелектуалните и творческите им способности (Воронкова, 2010).
Нагледността повишава усвояването на материала, тъй като задейства всички възприятия на учениците – зрителни, механични, слухови и емоционални. Мултимедийните уроци по математика спомагат за изпълнение на следните дидактически задачи (Петров, 1982):
- затвърдяване на базовите знания;
- систематизиране на усвоените умения;
- създаване на навици за самоконтрол;
- формиране на мотивация за учене;
- оказване на учебно-методическа помощ на учениците при самостоятелната работа.
Ефективността на мултимедийните презентации зависи от качеството на използваните материали и професионалното майсторство на преподавателя, участващ в този процес. Затова педагогическата и съдържателната организация на мултимедийните презентации (както в етапа на проектиране на презентацията, така и в процеса на нейното използване) се явяват приоритетни.
При създаването на мултимедийните презентации е необходимо да се отделят следните етапи (Тимаков, 2007):
1. Постановка на учебните цели и мотивация. Преподавателят трябва да определи какъв тип ще бъде урокът, какви са образователните, развиващите и възпитателните цели, които той преследва и, съобразно с това, да прецени възможно ли е приложение на презентация в дадената тема.
2. Подбор на материала и анализ.
3. Създаване на предпоставка към възприятие на учебния материал и мотивация.
4. Поднасяне на учебния материал. Стратегията за представяне на материала се определя в зависимост от решаваните учебни задачи. Важен момент се явява оформлението на кадрите, които се представят на екрана.
Методиката на използване на мултимедийната технология предполага:
- развитие на системата на управление на различните етапи на урока;
- засилване на мотивацията в преподаването;
- повишаване на качеството на обучение и възпитание, за да се повиши и информационната култура на учащите се;
- повишаване на нивото на подготовка на учениците в областта на съвременните информационни технологии;
- демонстриране на възможностите на персоналния компютър не само като средство за игра и забавление.
Структурната организация на мултимедийните презентации представлява системно, аналитично мислене. При презентациите може да се използват различни видове организация на познавателните дейности: фронтална, групова и индивидуална. Мултимедийната презентация дава най-оптимално и ефективно съответствието и единството на трите дидактически цели на урока (Петров, 1982):
- образователен аспект – възприятие на преподавания материал от учениците, осмисляне на връзките и отношенията в изучаваните обекти;
- развиващ аспект – развитие на познавателния интерес у учениците, умение да обобщават, анализират, сравняват, активизиране на творческата дейност;
- възпитателен аспект – възпитание на научно мирозрение, умение за отчетливо организиране на самостоятелна и групова работа, отношение на другарство и взаимопомощ.