Образователните екскурзии са актуални технологии за учене в съвременното училище. С разширяването на образователното пространство и установяването на партньорски взаимоотношения с различни институции те подпомагат личностното развитие на учениците. Дейностите извън класната стая са естествено продължение на онова, което се случва в нея, а впечатленията и преживяванията от проведената екскурзия изиграват своята положителна роля при усвояването на учебното съдържание.В статията се разглежда мястото на виртуалната екскурзия в общообразователната и професионалната подготовка на учениците от гимназиалния етап. Чрез използването ѝ като иновативна технология за усвояване на възрожденската литература авторът илюстрира възможността за интегрирано изучаване на литературата като учебен предмет от общозадължителната подготовка и учебните предмети „Екскурзоводство и анимация в туризма“, „Информационни технологии в туризма“ и „Чужд език по професията“ като част от разширената професионална подготовка в специалността „Селски туризъм“ на професионалните гимназии и за формиране на ключови компетентности у учениците.
Често обаче са налице фактори, възпрепятстващи организирането на образователна екскурзия – финансови затруднения на родителите, много усилия и време за подготовка на изискуемата документация, заетост на учениците с извънкласни дейности.
Днес, когато технологиите са част от ежедневието ни, проблемите по организирането на екскурзия може да бъдат разрешени чрез провеждането на виртуални екскурзии. Те се отличават от традиционните по това, че не е нужно да се излиза извън класната стая. Интернет ресурсите предоставят неограничени възможности в това отношение. Ползвайки определени програми и приложения, учителят може да създаде екскурзия, отговаряща на целите на урока. Този иновативен метод няма да породи емоцията, съпровождаща истинското пътуване, но съдейства за постигането на образователните цели.
Виртуалната екскурзия има място в общообразователната и професионалната подготовка на учениците. Интегрираното изучаване на литературата като учебен предмет от общозадължителната подготовка (ОЗП) и учебните предмети „Екскурзоводство и анимация в туризма“, „Информационни технологии в туризма“ и „Чужд език по професията“ като част от разширената професионална подготовка (РПП) предоставя възможности за създаване на виртуални екскурзии. Интеграцията между учебните предмети допринася за формирането на ключови компетентности у учениците – общуване на роден и/или чужд език, дигитална компетентност, умения за учене, културна осъзнатост и творчески изяви. В конкретния случай интеграцията позволява да се приложи методът на екскурзията и дава възможност на учащите се да обвържат изучавания материал по литература с по-рано получени знания и придобит опит от РПП, което води до устойчивост на знанията и уменията и повишава качеството на обучението.
Методът на екскурзията има комплексен характер. Той обединява образователните и възпитателните методи, съчетавайки показването на обектите с разказа за тях, и осъществява връзка между обучението и реалния живот, формирайки практически умения и навици. Чрез метода на екскурзията се разширява кръгозорът на учениците, събужда се интерес към изследователската работа, насърчават се позитивните междуличностни отношения. За да подготвят виртуална екскурзия, учениците трябва да намерят самостоятелно нужната информация. Така се съчетават непосредствено наблюдение, търсене и намиране на информация за набелязаните обекти в справочници, брошури, интернет. Чрез прилагането на метода на виртуалната екскурзия учениците придобиват умения да виждат културните обекти, да обръщат внимание на детайлите, да търсят и намират връзка между културни и природни обекти, да представят пред публика изготвените крайни продукти.
Виртуалните екскурзии може да се използват самостоятелно или да се интегрират като фрагмент от урока. Създаденото равновесие между лекцията в класната стая и завладяващата виртуална реалност е ключът към мотивацията на новите поколения за учебна работа. На съвременните ученици им е по-интересно (а и по-лесно) да посетят виртуално дадено населено място (обект), отколкото да прочетат за това в учебника или да изслушат разказа на учителя. Виртуалното пътешествие им дава възможност да се потопят в атмосферата. То обаче не трябва да се превръща в самоцел, а да бъде насочено към постигането на определени образователни и възпитателни цели.
При подготовката на виртуална екскурзия е необходимо учителят:
- да даде възможност на всеки ученик да се включи в подготвяното пътешествие;
- да помогне на всеки да избере най-подходящия за него начин за включване в работата на екипа;
- да окаже съдействие на екипите да подредят отделните парчета от пъзела в цялостен готов продукт;
- да помни, че той е водеща фигура и помощник, а ученикът – изследовател.
За да се осъществи виртуална екскурзия, е необходимо да се определят темата и целта на пътуването, маршрутът и основните места за наблюдение, да се раздели класът на групи и да се разпределят задачите. Учениците трябва да изследват определените обекти чрез наблюдение, подбор на снимки, разглеждане на видео (в YouTube или виртуалните разходки, предлагани от много музеи), да потърсят подходяща литература или информация в интернет. Резултатите от търсенията си учениците може да представят във вид на мултимедийна презентация, фоторепортаж, видеофилм, брошура.
Според характера си виртуалните екскурзии може да бъдат обзорни (събиращи елементи от няколко екскурзии с обща тема), тематични или биографични (свързани с биографиите на известни хора).
От гледна точка на използването на информационните технологии има различни начини да се създаде виртуална екскурзия:
- чрез изготвяне на мултимедийни презентации;
- чрез прилагане на инструментариума за създаване на блогове или сайтове;
- чрез използване на различни приложения;
- чрез 3D моделиране.
Най-лесният начин за създаване на собствена виртуална екскурзия е мултимедийната презентация, в която може да се вградят видео- и аудиофайлове. Облачните технологии дават възможност виртуални екскурзии да се създават интегративно между различни общообразователни и професионални предмети. Въпросът с 3D моделирането е по-сложен, тъй като е свързан с финанси и изградени умения.
Стъпките на създаването на виртуална екскурзия са следните:
1. Определяне на идеята на екскурзията.
2. Поставяне на целта (съизмерима и прогнозируема).
3. Набелязване на задачите (изпълнението им е път към реализирането на целта).
4. Уточняване на съдържанието (подбор на материал, информация).
5. Подбор на нужните технически средства.
6. Изготвяне и представяне на крайния продукт.