Физическото възпитание заема основно място в образователната и възпитателната работа в детската градина, като в предучилищна възраст постига своите задачи чрез физически упражнения, в съчетание с естествените сили на природата, слънцето, въздуха и водата. Това разширява възможностите активно да се взаимодейства със средата, да се упражняват и усъвършенстват двигателните функции, качества, навици и способности в естествени условия на живот.Физическото развитие представлява организиран и целенасочен педагогически процес, чиято задача е да усъвършенства структурно и функционално детския организъм, като обогатява двигателната му култура и го подготвя за трудова и спортна дейност. Необходимостта от физическо възпитание се определя от биологичните, психологичните и социалните закономерности в развитието на детето. В статията е описано проведено педагогическо изследване на двигателните качества и физическата дееспособност на деца от подготвителна група в детската градина, анализирани са резултатите, направени са изводи и обобщения.
Физическото развитие и дееспособността на подрастващите са обект на множество изследвания от специалисти в областта физическата култура и спорт, чиято цел е да се уточнят параметрите на нормата и да се набележат мерки и действия за корекция на отклоненията от тази норма.
Проблеми като наднормено тегло, хиподинамия, акселерация са израз именно на липсата на физически упражнения и спорт. Спортуващото дете се развива по-добре физически, придобива известно самочувствие от постигнатите резултати, увеличава социалните си контакти, обогатява познанията си, стабилизира психиката си. Спортноподготвителните упражнения и игри са важна част от физическото възпитание в детската градина. Те са средство за оптимизиране на двигателната дейност на децата, за формиране на разнообразни двигателни умения и навици, за развиване на физическите качества, за възпитаване на потребност от системни занимания с физически упражнения, игри и спорт. Създават благоприятни възможности за разнообразяване на физкултурната дейност и подобряване на нейния формиращ и възпитателен ефект.
Намаляването на двигателната дейност, намалената физическа дееспособност, нервно-психическите разстройства, хипертониите, затлъстяването, стресът, агресията и нерационалното хранене са едни от глобалните проблеми на века. За най-голямо съжаление те засягат подрастващите от най-ранна детска възраст. Днешното напрегнато ежедневие изисква мотивация за справяне с проблема и добро владеене на стратегии и техники за овладяване на тези негативни последици. Основите на здравето, дълголетието и хармоничното развитие на подрастващите се залагат в периода на детството. Като отчита анатомическите и функционалните особености на детския организъм, образователно направление „Физическа култура“ в предучилищна възраст способства за формиране на интереси, мотивация и стремеж към физическо самоусъвършенстване, което естествено се отразява върху когнитивното и поведенческото развитие и повлиява върху социалната активност на детето.
Актуалността на визираните проблеми се задълбочава и от изследванията, провеждани с деца от детски градини. Получените резултати показват, че младото поколение въпреки своя висок ръст се отличават с ниска физическа издръжливост, промени в стойката и структура на тялото, ранни заболявания и сърдечна недостатъчност. Причините за това състояние са комплексни и са свързани както с нездравословния начин на хранене, учебната претовареност, стреса, така и с нарастващото съприкосновение с компютърните технологии. Пренебрегва се обаче фактът, че причините за многото болести се коренят и в занемареност на физическото възпитание или липса на двигателна активност във всекидневния живот от най-ранна възраст.
Физическо възпитание е времето, което човек прекарва в спортна и активна двигателна дейност. Можем да определим физическото възпитание като комплексен процес заради едновременността и взаимната свързаност на множество отделни физически и психически процеси. Добре проведеното физическо възпитание дава отражение върху цялостното развитие на подрастващите. Това се случва веднъж на биохимично и структурно ниво в тялото, втори път – на психологично ниво, и на трето място – на социалноинтегративно ниво.
Физическото възпитание в живота на детето трябва да има мотивационна роля. Необходимо е то да преодолява предизвикателства, да се наслаждава на постигнатите резултати и да усеща ползите във всеки един аспект от живота си. Погрешно е да се смята, че физическата активност води само до подобряване и развитие на мускулатурата. Спортуващите деца се отличават с увеличени ръстов прираст, активно тегло (мускулна маса), здравина на костите, засилен имунитет, добра концентрация и умствена работоспособност. Физическото възпитание цели да осигури хармонично физическо и психическо развитие на подрастващите, подобряване на физическите способности, издръжливостта, работоспособността, творческото дълголетие на ума. В предучилищна възраст физическото възпитание насочва вниманието към формиране на двигателни умения и навици, развиване на физически качества и подобряване на координацията.
Повишените изисквания към интелектуалната подготовка на децата в съвременните детски градини, съчетани с нездравословните условия на живот – продължителния престой пред компютърния и телевизионния екран, системното ползване на транспортни средства вместо ходене, редицата технически улеснения и удобства в бита, благоприятстват обездвижването.