За всеки, който се занимава с образование, е ясно, че не всяка промяна в методите и формите на обучение е гаранция за постигане на положителни резултати. Към ученето е необходимо да се подхожда като към активен, конструктивен и целеви процес. Освен предоставянето на базови знания, опирайки се на конкретно съдържание, учителят трябва да развива и способността на учениците да се ангажират със самостоятелно усвояване на конкретни знания, умения и навици.Новите образователни стандарти поставят като приоритет за образователната система и личността на обучаемия развитието на общоучебни умения. Овладяването на универсални учебни действия осигурява изграждането на компетентността „умения за учене”, необходима за самостоятелно усвояване на конкретни знания, умения и навици. В статията е разгледана класификация на компетентностите като очаквани резултати от обучението и е представен структурен модел на учебна тетрадка по математика за 6. клас като средство за развиване на универсални учебни действия. Даден е примерен работен лист от учебната тетрадка за 6. клас.
Актуалността на разглеждания проблем се подкрепя от основните цели на обучениeто по математика, а именно:
- овладяване на знания и умения за ключови компетентности;
- интелектуално развитие и формиране на личностни качества – интуиция, наблюдателност, логическа мисъл, способност за вземане на решения, умения за анализиране и обобщение;
- създаване на положително отношение към математиката като част от общочовешката култура и научно-техническия прогрес;
- изграждане на навици за екологично отношение към околната среда (Колев, 2016).
Законът за предучилищното и училищното образование (ЗПУО, 2016) поставя изискване към общообразователната подготовка за развиване на групи ключови компетентности (чл. 77, ал. 1):
1. компетентности в областта на българския език;
2. умения за общуване на чужди езици;
3. математическа компетентност и основни компетентности в областта на природните науки и на технологиите;
4. дигитална компетентност;
5. умения за учене;
6. социални и граждански компетентности;
7. инициативност и предприемчивост;
8. културна компетентност и умения за изразяване чрез творчество;
9. умения за подкрепа на устойчивото развитие и за здравословен начин на живот и спорт.
Класификация на компетентностите като очаквани резултати от обучението
Развиването на универсални учебни действия (УУД) предполага разпределянето на компетентностите като очаквани резултати в три основни групи: предметни, метапредметни и личностни.
Обучението за придобиване на общообразователната подготовка по математика в 6. клас се осъществява по учебна програма, в която компетентностите основно се формулират като очаквани резултати от обучението, т.е. като предметни резултати (резултати от овладяването на образователното съдържание по математика).
В учебната програма по математика за VІ клас, действаща от учебната 2017/2018 година, целите на математическото образование очертават следните очаквани предметни резултати – практически значими математически знания, умения и навици и тяхното прилагане при решаване на задачи, предполагащи:
- извършване на действието степенуване (с цял степенен показател);
- сравняване на рационални числа и извършване на операциите събиране, изваждане, умножение, деление и степенуване;
- пресмятане на числови изрази, съдържащи до четири действия, в множеството на рационалните числа;
- решаване на линейни уравнения;
- изобразяване на основните равнинни геометрични фигури: правилен многоъгълник, окръжност и кръг, техните елементи и свойства;
- разпознаване на геометричните тела, елементите и развивките им;
- оценяване и интерпретиране на съдържателно получен при моделиране резултат;
- моделиране с числов израз или с цял алгебричен израз и с линейни уравнения;
- разпознаване на права и обратна пропорционалност и прилагането им в практически задачи.
Очакваните метапредметни резултати (степен на овладяване на видовете универсални учебни действия – комуникативни, регулативни и познавателни) в учебната програма са определени като:
- осъзнаване на значениeто на математиката за всекидневната дейност на човека;
- развиване на умения за работа с учебен текст (извличане и анализ на необходимата информация; ясно и точно изразяване на мисли, като се прилага съответната математическа терминология; правене на класификации и логически обосновки);
- познаване на базовия понятиен апарат (математическа терминология, символика).
В системата от очаквани метапредметни резултати се включват и следните умения, които обучението по математика трябва да се стреми да развие у ученика:
- самостоятелно да определя целите на своето обучение и да развива интересите и мотивите за познавателната си дейност;
- да съотнася действията си с планираните резултати, да контролира дейностите си, насочени към постигане на резултатите, както и да ги коригира в зависимост от конкретната ситуация;
- да определя понятия, да прави обобщения и аналогии и да класифицира;
- да установява причинно-следствени връзки, да провежда логически разсъждения, умозаключения и да прави изводи;
- да развива първоначални представи за математиката като универсален научен език, като средство за моделиране на явления и процеси;
- да открива математическа задача в контекста на проблемна ситуация;
- да намира различни източници на информация, необходими за решаването на съответната задача, както и да представя информацията в разбираем вид;
- да разбира и използва математическите средства за онагледяване;
- да изказва хипотези при решаването на задачи и да осъзнава необходимостта от тяхната проверка;
- да разбира същността на алгоритмите и да работи по предложен алгоритъм.
Очакваните личностни резултати от обучението са следните:
- съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност;
- възпитаване на отговорно отношение към обучението, на желание и способност за саморазвитие и самоусъвършенстване;
- формиране на готовност да се следва собствена образователна траектория на база придобиване на компетентности, необходими за успешна личностна и професионална реализация и активен граждански живот в съвременните общности;
- изграждане на способност за контролиране на процеса и резултата от учебната дейност;
- развиване на критичност на мисленето, инициативност, находчивост и активност (по Мерзляк, 2018).