Двигателната активност в различните й форми е фактор от първостепенно значение за здравето и развитието на децата. Физическата дееспособност е компонент, характеризиращ доброто здраве на индивида, и е показател за функционалното състояние на организма. Тя подлежи на значително изменение под влияние на обема, характера и насочеността на заниманията със спортно-подготвителни и възстановителни игри. Предучилищното физическо възпитание е призвано да осигури на подрастващите необходимото им здравно, функционално и двигателно развитие, подготовка и компетентност за по-нататъшно самостоятелно самоусъвършенстване като условие за поддържане на добро здраве и хармонично израстване. Същността и характерните особености на спортно-подготвителните и възстановителните игри като специфична двигателна дейност в теорията на физическото възпитание са обособени в две групи: основни и допълнителни средства (фиг. 1).Възпитаването на здраво, силно и дееспособно поколение е обективна необходимост и главна цел на обществото. Увеличаването на обема и интензивността на двигателната активност в спортните занимания от най-ранна детска възраст спомага за усъвършенстване на основните физиологични системи и активизиране на физическото, нервно-психическото и моторното развитие на подрастващите. При системни занимания се постига значително закаляване на организма и се укрепва здравето на децата. В статията са представени същността и характерните особености на спортно-подготвителните и възстановителните игри като специфична двигателна дейност. Разгледани са форми на тяхното планиране и са описани средства и методи за провеждането им.
Физическите упражнения са съзнателни волеви действия, педагогически осмислени, за оказване на положително въздействие върху всестранното физическо развитие и двигателно усъвършенстване на занимаващите се. Отличават се с голямо разнообразие, като някои са с елементарна структура, а други представляват верига от сложни двигателни действия. В практиката по физическо възпитание физическите упражнения се прилагат под формата на следните видове дейности (фиг. 2).
За теорията и методиката на физическото възпитание от значение са спортно-подготвителните и възстановителните игри. С многообразието си те служат за подобряване на двигателната култура, за възпитаване на основни двигателни качества, за решаване на конкретни двигателно-образователни, възпитателни и оздравителни задачи, както и за концентрация и възстановяване.
Характерни особености на спортно-подготвителните и възстановителните игри като средство за физическо възпитание в предучилищна възраст:
- голямо разнообразие на активните двигателни действия – преобладават естествено приложни движения;
- достъпност – разнообразието на игрите ги прави подходящо средство за всички възрасти, за групи с различни възможности, както и за всички сезони;
- комплексно физиологично въздействие – оказват влияние върху дейността на всички мускулни групи, органи и системи в организма;
- вариативност на ситуацията – почти не е възможно повторение на една и съща игрова ситуация, което изисква адекватни двигателни решения;
- състезателност – всяка игра завършва с победител или победители в рамките на предварителните правила;
- възпитателно въздействие – чрез игрите се възпитават другарство, колективизъм, стремеж към победа, толерантност, дисциплинираност, смелост, инициативност;
- оздравителна насоченост – подобрява се имунитетът и се повишават съпротивителните сили на организма, особено при съчетаване с хигиенни фактори;
- емоционалност – наситени са с приятни изживявания, удовлетворение от победата, желание за игра;
- може да се използват като метод – игрови метод.
Водеща дейност в предучилищна възраст, играта се явява най-естественият инструмент за мотивиране на детската активност. Като активизира познавателните интереси на децата, игровата дейност има интегриращи функции в прехода от предучилищна към училищна възраст, което налага непрекъснато обогатяване на ресурсите й.
Внедряването на специфични игрови форми е надежден способ за обогатяване на игровата дейност на децата в детската градина. Защитена е тезата, че спортно-подготвителните и възстановителните игри са средство за физическо възпитание в предучилищна възраст. Те са фундаментална здравословна дейност, подпомагаща общественото и личностното развитие на бъдещите ученици.