При подготовката и планирането на педагогическия експеримент учителят се ръководи от посочените в схемата етапи:В статията е представена конструирана от автора и апробирана в собствената педагогическа практика технология за усвояване на епически текст от учениците в 11. клас. Акцентирано е на алгоритъма за работа. Описани са основните цели на обучението по предложената методика, познавателните и практико-приложните задачи при изучаването на епическите творби. Посочени са предимствата на иновативната технология както по отношение на овладяването на литературни знания и умения, така и по отношение на развитието на ключови компетентности.
Алгоритъмът
Предлагаме следния алгоритъм за работа при усвояване на епически текст/текстове:
І. Поставяне на предварителни задачи.
І.1. Учениците се запознават с информацията за жизнения и творческия път на Елин Пелин от учебника по литература за 11. клас, по който се обучават.
І.2. Прочитат два пъти задълбочено конкретния разказ и анализационните наблюдения, поместени в учебника.
І.3. Търсят самостоятелно допълнителни източници и критически материали, за да се откроят различните гледни точки при интерпретацията на текста.
ІІ. Етапи при изучаването на епическата творба в конкретния час по литература.
ІІ.1. Представяне на автора чрез интерактивна лекция от учителя.
ІІ.2. Част от епическия текст се чете изразително от предварително подготвен за целта ученик, за да се открои съществената роля на пейзажа в разказа.
ІІ.3. Създаване на емоционална атмосфера чрез провокиране на образни представи у учениците и проследяване на играта на чувствата.
ІІ.4. Подлагане на епическия текст на интерпретация чрез интерактивния метод „Кръгла маса“.
Експерименталното обучение се осъществява с всички ученици от класа. Паралелката е маломерна и се състои от десет ученици. Те се разделят на две групи от по петима ученици. Екипите работят едновременно, успоредно, като търсят и извеждат смисъла на епическото произведение. Всяка група представлява отделна своеобразна кръгла маса. На нея учениците отговарят на конкретните задачи върху прозаическия текст. Групата си избира свой говорител, който представя работата на участниците в експеримента. След изтичане на зададеното от учителя време говорителите съобщават акцентите на останалите ученици и ги коментират.
1. Първа група отговаря на въпроси и задачи, свързани с литературната интерпретация.
1.1. Каква е ролята и функцията на заглавието и какви са неговите смислови стойности?
1.2. Характеризирайте художественото време и пространство (т.нар. от руския учен Михаил Бахтин хронотоп).
1.3. Коментирайте тропите и фигурите в текста.
1.4. Каква е тематичната насоченост на творбата?
1.5. Каква е идейната насоченост на творбата?
1.6. Открийте и осмислете културните универсалии и мотиви.
1.7. Кои са проблемите, пред които са изправени героите?
Участниците в експеримента от първа група правят и коментар на жанровите характеристики на произведението.