Развитието на обществото в световен мащаб налага по-бързи комуникации, висока мобилност, лесен достъп до информация от различен вид. Новите тенденции засягат и българското училище. Вследствие на това се поставят допълнителни изисквания към организацията на учебния процес. Електронните ресурси и новите технологии са важна част от обучението и са едновременно предизвикателство и необходимост. Сред значенията на думата „електронен“ в речниците се посочват: който се отнася до компютър, който е свързан със съхраняване на информация, данни на компютър; който се извършва по интернет, който функционира чрез интернет или локална компютърна мрежа, а на думата „ресурс“ – запас от средства, източник, възможност, също и дигитализирани учебни материали.Съвременните технологии и електронните ресурси заемат все по-важно място в образователния процес по английски език. В педагогическата практика се утвърждава идеята, че учениците усвояват знания и умения по-добре, ако са включени в активна самостоятелна дейност и ако се осигуряват достатъчно упражнения. Така те придобиват собствен опит, който могат да прилагат в различни училищни и житейски ситуации. В статията се прави кратко описание на образователната платформа Classroom на Google, изброяват се стъпките за създаване и начини за нейното използване. Чрез нея учителите могат бързо и лесно да създават, преглеждат, оценяват и съхраняват домашни работи и други задачи. Посочват се полезни софтуерни приложения за изготвяне на разнообразни учебни материали.
Електронните ресурси имат свое определено място в образователния процес. Съвременният учител разполага с множество възможности да създава свои продукти и да ги споделя във виртуалното пространство. Създадените продукти, които се ползват в часовете, дават допълнителен стимул на учениците за учене. Използваните платформи за разработване на уроци са средство за различно, по-атрактивно представяне на учебното съдържание, за създаване на интерактивна среда и мотивация за учене. Очакваният резултат от образователния процес е развиване и прилагане на умения за активно учене.
Съвременният учител трябва да притежава дигитална компетентност, а именно способност да планира, организира, управлява и оценява учебно-познавателната дейност на учениците в електронна образователна среда (Web 2.0 технология). Голяма част от информацията се проучва, събира и споделя чрез интернет. Съвместната дейност на учителя и учениците изисква да се определят крайните резултати от работата им като субект на ученето и процесът на постигането им. В педагогическата теория и в образователната практика се утвърждава идеята, че учениците усвояват знания и умения по-добре, ако са включени в активна самостоятелна дейност; ако има разнообразие от дейности; ако се осигуряват достатъчно упражнения, за да могат те да придобият собствен опит и да се научат да прилагат наученото в разнообразни училищни и житейски ситуации. Освен това е особено важно учениците да бъдат стимулирани чрез успех, което да създава нужната нагласа за учене и дейност. От учителя се очаква да създаде по-благоприятни условия за това.
Посредством образователната платформа Classroom на Google учителят намира баланса за използване на електронни ресурси в обучението по английски език, съчетано с използване на компютър, таблет или телефон с учебна цел. По този начин се засилва интересът на учениците за изучаване на учебния материал. Придобитите знания и умения са приложими и по други учебни предмети, както и в практиката. Личната изява на ученика чрез използване на електронни ресурси води до повишаване на самочувствието му.
Google Classroom се базира на принципа, че образователните средства трябва да са прости и лесни за употреба и да са достъпни за всекиго. Това приложение на Google преплита Google Docs, Drive и Gmail, за да помогне на учителите лесно и бързо да създават, преглеждат и оценяват домашни работи и други задачи, което става по електронен път, без да носят хиляди тетрадки, листове и др. По този начин те много бързо могат да видят кой е написал домашното си и кой не е, в реално време да се свързват с учениците за коментари и напътствия. С Google Classroom учителите могат веднага да получат обратна връзка от своите ученици, което значително подобрява комуникацията в клас и извън него. Могат също да правят коментари, да задават въпроси, да оставят съобщения на класовете. Традиционно учителите общуват с учениците в часовете, междучасията и времето за консултация. Какво по-хубаво от това, консултациите да не са непременно след часовете, когато всички са изморени. Ще споделя, че съм получавала готови задания или въпроси в създадената класна стая дори късно вечер и благодарение на мобилното приложение съм отговаряла веднага.
Този продукт на Google е полезен не само на учителите, но и на учениците. Те имат възможност да направят домашното си на своя таблет или телефон. Чрез представената универсалност учениците могат да работят много повече и не е нужно да мислят на каква версия на програмите са вкъщи, имат ли ги инсталирани и дали не са си забравили флашката с домашното.
Google Drive автоматично създава папка за всеки предмет и за всеки ученик. Това позволява на учениците в реално време да виждат какви проекти и домашни работи имат за изпълнение на страницата „Задания“ (Assignment Page) и с едно кликване да започнат работа. Това ще им помогне да не пропуснат или забравят крайния срок на някое задание. Учителите могат бързо да видят кой е завършил задачите и кой не е, да оценяват и да предоставят директна обратна връзка в реално време направо в Classroom.
Classroom е безплатно приложение на Google. То помага на учители и ученици да осъществят по-добра комуникация и може да бъде използвано за организиране и управление на различни задачи, за избягване на ползването на хартия и др. Може да се сравни с iTunes U, Showbie и други онлайн учебни платформи.