Според много научни изследвания движението е изключително важно за поддържане на телосложението, ускоряване на процесите на метаболизма, изгаряне на излишните калории и постигане на хармонично развито тяло.Физическото и здравословното състояние на нацията са актуален за съвременното общество проблем. Нездравословният начин на живот и липсата на достатъчно движение, особено при подрастващите, са основните причини за влошаване на здравословното състояние, което се изразява най-често в наднормено тегло, гръбначни изкривявания, бърза умора и намалена обща работоспособност. В статията са разгледани възможностите за профилактика и корекция на неправилната стойка и деформациите на гръбначния стълб в условията на детската градина. Специално внимание е отделено на йога практиките като способ за превенция на гръбначните изкривявания още в най-ранна детска възраст.
Още през 1949 г. педагогиката започва да гледа по нов начин на движението. То се разглежда в тясна връзка с „развиващия се ум“ на детето. В своята книга „Попиващият ум“ Мария Монтесори пише: „Движението е много важно за самото умствено развитие, при условие че действието, което се появява, е свързано с протичащата умствена активност. Движението подпомага и умственото, и духовното израстване; без него не може да съществува нито максимално развитие, нито максимално здраве“. Тя поставя движението в тясна връзка и зависимост от умствената дейност на човека: „Мозъкът ръководи всички видове движения, той ги контролира и ги напътства, затова, ако искаме децата да учат с радост – да ги оставим да се движат“ (Монтесори, 2017: 171).
В своите „къщи на децата“ наред с обучението Монтесори всеки месец изследва физическите показатели на децата – тегло, височина, гръдна обиколка, мускулен тонус. С помощта на лекари се диагностицират структурни дефекти и патологични състояния като рахит, детски паралич с цел своевременно лечение и профилактика. С годините е доказана връзката между обездвижването и появата на различни болести.
Обездвижването води до намаляване на адаптивните функции на организма, което се изразява в отслабване на имунната система, нарушения в психо-емоционалното състояние като депресия, избухливост, емоционална лабилност, честа раздразнителност. Обездвижването се отразява неблагоприятно и върху опорно-двигателния апарат – атрофия на мускулите, неправилна стойка, което води до дискови болести. Нарушават се нормалният кръвен поток и лимфообращението, вследствие на което се наблюдава нарушение и в храненето на тъканите и органите. Качеството на дишането се променя, то става по-плитко и непълноценно, метаболизмът се забавя. Увеличава се наднорменото тегло, нарушава се зрението.
Формирането на правилна телесна стойка в предучилищна възраст създава най-благоприятни условия за нормално функциониране на органите и системите особено на белите дробове и сърцето. При съвременните деца са налице отклонения в стойката. Причините могат да бъдат нерационално хранене, неправилен двигателен режим, неправилна стойка при спане. Всичко това налага усилията на педагозите да бъдат насочени към предотвратяването им (Игнатова, 2019).
В съвременното общество, в което дигиталните технологии заемат главно място в живота на младото поколение, все по-малко се обръща внимание на правилното физическо развитие на децата. Физическото възпитание заедно с нравственото, естетическото, умственото и трудовото възпитание подпомагат всестранното развитие на личността, за да бъде тя еднакво полезна за себе си и за обществото. Стройното и добре развито тяло и правилната телесна стойка винаги будят възхищение. А всички искаме нашите деца да израснат силни, здрави, с красива фигура и походка.
Нормалната стойка на тялото е с изправена глава, гръдният кош е леко издаден напред, раменете са изтеглени назад, коремът е прибран, а коленете – обтегнати. От най-ранна възраст у детето трябва да се възпитава навик за правилно телодържане при седене, стоеж и ходене. Предучилищната възраст е важен период, в който се формират основите на цялостното развитие на детската личност.
Телесната стойка се определя от формата на гръбначния стълб, от наклона на таза, състоянието на крайниците и положението на главата. Гръбначният стълб е изграден от 33 прешлена. Всеки прешлен се състои от масивно костно тяло и дъга с три израстъка. Телата на прешлените се свързват помежду си чрез стави и междупрешленни хрущялни дискове и са наредени така, че образуват канал, в който се помества гръбначният мозък.
С нарастването и главно с развитието на мускулатурата и движенията на детето се образуват физиологичните кривини на гръбначния стълб и постепенно се изгражда неговата стойка. Правилната телесна стойка създава най-благоприятни условия за нормално функциониране на органите и системите, особено на белите дробове и сърцето.
Неправилната стойка често се свързва с продължителен престой пред компютъра и телевизора. Според статистически проучвания лошата стойка е причина 44% от подрастващите на възраст между 11 и 14 години да страдат от болки в кръста. Сериозен проблем е късното диагностициране на гръбначните изкривявания, което се дължи на незабележимото начало и безболезненото протичане при децата.
В статията „Честота и разпространение на неправилната стойка и гръбначните изкривявания в ранната детска и предучилищната възраст“ Д. Игнатова отбелязва, че в предходни години е съществувала действаща система за профилактика и лечение на гръбначните изкривявания, но при съвременните условия на здравеопазване подобна система липсва и това е особено актуален проблем (Игнатова & Костов, 2017).
Тук трябва да се отбележи важната роля на учителя за своевременното установяване на неправилната стойка на тялото и за ранната профилактика и корекция на гръбначните изкривявания. Съвременният учител трябва да търси нови форми и средства за постигане на правилно физическо развитие на подрастващите.
Причините за появата на гръбначните изкривявания при децата може да се търсят още в детската градина. Въпреки че най-уязвими са подрастващите от началната училищна възраст и годините на ранния пубертет, процентът на децата с неправилна телесна стойка расте още от предучилищния етап. При 5–6-годишните често отбелязваме наклон на тялото вляво, което е в пряка връзка с неправилната позиция при седене по принцип, с писането, а също и с носенето на раниците само на едно, в повечето случаи дясното рамо, което при голям процент от децата е повдигнато нагоре. Затова е изключително важно да обърнем внимание на децата още тогава – в каква поза седят и играят, какво е положението на тялото им, докато са изправени, как ходят и дали не се забелязват някакви отклонения в стойката и походката им. Пропускането на някакъв проблем с гръбначния стълб на този по-ранен етап крие риск с времето той да се задълбочи и да стане причина за трайно гръбначно изкривяване или лоша стойка.
По-слабите и високи деца са по-често засегнати от заболяването. Проблемът се проявява във възрастта, когато израстват бързо (в предпубертета и пубертета) и костната система не е достатъчно укрепнала. Честа причина за появата на гръбначните изкривявания са неправилното седене, навикът да се спи на една и съща страна на меко легло.
Деца с недостатъчно добро физическо развитие, със слаб тонус на мускулите, със зрителни смущения, както и след прекарани инфекциозни заболявания са предразположени и при тях по-лесно се развиват нарушения в телодържането и изкривяване на гръбначния стълб. В някои случаи може да се говори и за генетични предразположения – наследственост по линия на единия или двамата родители.