Още с включването си през 2001 г. в учебното съдържание по информационни технологии (ИТ), задължителна подготовка, в 10. клас модулът „Бази от данни“ (БД) става предизвикателство към учителите, преподаващи ИТ в средното училище. За много от тях съществуват проблеми в две насоки. От една страна, съдържанието на един сериозен дял от науката Информационни технологии, който намира широко практическо приложение, трябва да бъде представено пред учениците достъпно и научно точно. От друга страна, учителите като цяло нямат стабилна подготовка по дисциплината БД и се самообучават, готвейки часовете си в повечето случаи върху конкретния програмен продукт Access на фирмата MicroSoft (Дянкова & Христова, 2002).В статията((Статията е частично финансирана по проект РД-08-98/05.02.2016 г. на фонд „Научни изследвания“ на ШУ „Еп. Константин Преславски“.)) се коментират трудностите, които срещат учителите и учениците при обучението по модул „Бази от данни“ (БД) в дисциплината „Информационни технологии“ в 10. клас. Върху пример на конкретна учебна БД са разгледани основни аспекти на тематиката, застъпена в учебното съдържание на модула, и са дадени някои методически указания към учителите за по-ефективно преподаване и постигане на целите на обучение по „Бази от данни“ в средното училище.
Към настоящия момент реално се работи с „Методически насоки за провеждане на обучението по информационни технологии, задължителна подготовка, X клас“ на МОН, които са публикувани за учебната 2011/2012 година.
Учебната програма по ИТ за 10. клас всъщност е одобрена и публикувана пред 2000 г. при друго разпределение на часовете – изискването е да се изучават минимум 6 часа БД. Това до голяма степен определя недостатъците на учебниците по ИТ, публикувани в периода 2001–2003 г. Те са или повърхностно написани (Лакюрски & Траянов, 2001; Иванов & Кънчева, 2001), или само са загатнати или липсват съществени моменти за постигане на компетентност за работа с БД (напр. Икономов, Добрева & Димитров, 2002). Независимо от качественото разглеждане на много други аспекти на БД не се разглеждат типът на данните и други възможни характеристики на полетата от таблиците.
Трудности при преподаването и усвояването на БД
Трудностите са свързани с факта, че те изискват от преподавателя и обучаемите знания, умения и компетентности от няколко сродни научни направления.
Необходими знания, умения и компетентности на учениците:
- Информатика и ИТ
- Типове данни;
- Запис на логически условия;
- Работа с електронна таблица: запис на данни; коригиране на данни; операции с редове и колони – добавяне, изтриване, преместване; пресмятане с аритметични изрази; използване на обобщаващи функции;
- Операции с файлове – съхраняване копиране, преименуване.
- Математика
- Елементарна математика: цели и реални числа; пресмятане на проценти;
- Математическа логика: – операциите отрицание, конюнкция (логическо и) и дизюнкция (логическо или);
- Теория на множествата: обединение, сечение и разлика на множества.
- Предметната област, за която е създадена БД
Необходима е някаква представа за предметната област, за която е проектирана базата от данни, за да може да се обоснове разделянето на таблиците и връзките между тях. По-късно познаването на предметната област улеснява формулирането на критериите за търсене в БД. При създаване на отчети по-лесно се формулира необходимостта от допълнителни контроли в отчета.
Най-съществен проблем се оказва темата „Проектиране на бази от данни“, която е основна за този модул. По-особеното й място сред другите теми от модула се налага по няколко причини. От една страна, обучаемите трябва да схванат същността на базите данни като взаимносвързани съвкупности от данни с минимални излишества. В този аспект те се различават от електронните таблици. От друга страна, доброто проектиране на една база данни улеснява операциите за обработка на данните, както и решаването на допълнително възникнали задачи към базата данни, често свързани с нейното разширение (Христова, 2006).
Тази тема е творческо предизвикателство към учителите, преподаващи БД, защото съдържанието на един сериозен дял от науката, какъвто е „Бази от данни“, трябва да бъде представено пред учениците достъпно, а в същото време и научно точно. Широкото приложение на БД създава допълнителна трудност при избора на подходящи примери, с които по естествен начин да се преминава през основните етапи на проектирането.