Нека разгледаме работата с Classroom чрез примери.
Когато влезем в даден курс, виждаме три страници: „Поток“ (фиг. 2), „Работа в клас“ (фиг. 3) и „Хора“. В екран „Поток“ учителят има достъп до всекидневната си дейност. Тук е всичко, което е публикувал: уроци, домашни работи, линкове, подредени по хронологичен ред, като учителят има възможност да постави първа определена публикация, избирайки опцията „Преместване най-горе“. Тук е и кодът за включване в класната стая, както и заглавието на курса с подходяща картинка, която може да бъде сменена във всеки един момент чрез избор на „Качване на снимка” от долния десен ъгъл на изображението.
На страницата „Хора“ в раздел „Учащи“ има изглед към всички ученици с достъп до тази класна стая. Избирайки името на конкретен ученик, се предоставя детайлна информация за работата му – какви задания е предал, какво е писал в класа. На страницата „Хора“ в раздел „Преподаватели“ може да се покани друг преподавател и да се видят тези, които вече са включени в съответния курс. В една класна стая могат да се включат повече учители, не само един. Например, когато класът се дели на две групи, двамата учители могат да качват еднакви материали за двете групи. Те могат да разпределят помежду си всяка дейност, която е възможна в приложението, дори съвместно да проверяват предадени от учениците работи.
През учебната 2018/2019 година в Classroom създадох две класни стаи по Програмиране (фиг. 1), съответно за 10В и 10И клас. Класна стая се създава, като се избере опцията „Създаване на курс” от бутона „+“, който се намира в горния десен ъгъл. В горния ляв ъгъл има бутон за допълнителни опции и за избор на друг клас. След избора на даден клас се отваря нов прозорец, където е информацията за него.
Предпочетох да направя два отделни курса – всеки клас да е в отделен курс, за по-голяма нагледност, тъй като виждам поставените им домашни работи. Дискусиите са видими само за съответния клас. Когато се публикува материал, който е предназначен за двата класа, се посочват двата курса (фиг. 4).
В класните стаи се качват уроци, както и допълнителни материали за учениците, които те могат да разглеждат и извън учебно време. Разбира се, тези уроци може да се споделят и нещо повече, както бе посочено по-горе, когато се качва един и същи материал, той може да се качи на двата класа едновременно (в случая са два, може и на повече), достатъчно е това да се укаже. Публикуваните на платформата уроци са в пидиеф формат, като включват план на урока. Задачите също са в пидиеф, под формата на презентации с нагледно представени указания. В някои теми са включени и линкове към материал, който учениците могат да ползват към съответния урок.
При поставянето на първата домашна работа се оказа, че някои ученици нямат инсталиран Visual Basic 2010 на своите компютри, затова споделих линк, откъдето да го изтеглят, без да губят време да търсят софтуера в интернет пространството (фиг. 2).
Учениците получават известие за всеки качен материал или поставена нова домашна работа. Известието може да е на телефона на всеки ученик, стига да е инсталиран Classroom и да е активирана опцията „Известия“. Това е удобно, защото, докато си играят на телефона, те получават съобщение (в зависимост от настройките – и напомняне), че трябва да учат.
Когато учителят получи домашната работа, може да я оцени и да върне съобщение на ученика. Системата показва броя на предадените, върнатите и непредадените задачи (фиг. 5).
Днес е все по-модерно да се говори за съвременно образование, за дистанционно обучение, за виртуални класни стая, в които да се създават интерактивни уроци. Очакването на обществото към съвременното средно образование налага необходимостта от разработване и използване на електронни учебници, помагала и онлайн платформи. Classroom е онлайн платформа, съчетаваща работа в клас и самостоятелни занимания онлайн в удобно за учениците време. Тя е средство за реализиране на интерактивно обучение. Чрез използването й часът за учениците става по-интересен и те са по-мотивирани да учат. Благодарение на облачните технологии подготовката за часа е много по-лесна.
-
- Андреева, М. (2017). Облачните технологии – приложение в електронното обучение: http://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp17/11/11-10.pdf
- Гъров, К. (2018). Интерактивни дъски: https://avitopnup.files.wordpress.com/2019/01/iktords_l3_2018.pdf
- Динчева, Н. (2014). Виртуалната класна стая на Гугъл набира популярност: http://www.bulgaren.org/2014/09/16
-
Милена Добрикова, СПГЕ „Джон Атанасов“, София
milena_dobrikova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева
1 2