Необходимостта от постигане на научна грамотност и качествено обучение по природните науки налага търсенето на ефективни педагогически форми и средства за повишаване на интереса на учениците и стимулиране на активността им в учебния процес. През последните години се разработват нови програми и проекти и се правят опити за изменения в образователната система, за да се гарантира формирането на по-висока научна грамотност у учениците.През последните няколко години се задълбочават проблемите, свързани с необходимостта от повишаване на интереса на учениците към природните науки и стимулиране на активността им в учебния процес. Възможност за подтикване на учещите да опознават, изследват и изучават заобикалящия ги свят дават извънкласните дейности. В статията е представен модел за привличане на вниманието на учениците към природните науки чрез практическа извънкласна дейност „Вечер на химията“, която по забавен начин предизвика желание за разкриване не само на визуалните ефекти, но и на тяхното научно обяснение.
Разминаването между темповете на развитие на технологиите и на образованието, от една страна, и нарастването на обществените потребности и изисквания, от друга, изискват гъвкава и бърза реакция в образователната система, сериозни реформи с цел издигане на нейното качество на адекватно на новите условия равнище.
Учебното съдържание, което се определя от държавните образователни стандарти по всеки един учебен предмет, не трябва да се възприема само като система от знания, които да се наизустяват механично. Необходимо е придобиваните знания и умения да провокират активно отношение, творческо възприемане, да водят до формиране на ключови компетентности и природонаучна грамотност, която гарантира качеството на обучението по природните науки. В този аспект съвремието ни налага пречупване на традиционния модел на преподаване през призмата на конструктивизма. Критерий за качеството на образованието е съответствието на формираните компетентности с реалните потребности и реалната обстановка, в която живеем. И в този смисъл основната функция на училището е да подготви подрастващите за справяне с реални житейски ситуации.
Обучението по природните науки в училище трябва да се реализира не само чрез усвояване на теоретичната част, но и чрез овладяване на практически умения. При училищния химичен експеримент познавателните процеси са тясно свързани с дейността на учениците и учителя. Тук отчитаме и обективната връзка с житейския опит на учениците, с обучението по други учебни предмети, най-вече физика, биология и математика. Анализират се знания и умения, необходими за теоретическата и за техническата постановка на експеримента или за тълкуването на неговия резултат. Необходимо е да се формулират учебно-познавателни задачи, които да породят интерес и осъзната подбуда у учениците да възприемат явлението, да оценят неговото теоретическо или практическо значение.
Водени от това разбиране, с учителя по биология и здравно образование, който води и часовете по предмета „Човекът и природата“, организирахме като извънкласна дейност „Вечер на химията“. Тази инициатива неочаквано се превърна в своеобразен празник на науките. В нея се включиха ученици с презентация по математика и модели на геометрични фигури, проведена бе викторина с въпроси от всички дисциплини, но най-интересна за участниците се оказа експерименталната част по химия.
Тук ще отбележа, че по-голяма част от учениците в училището ни са билингви, за които майчиният език е ромски или турски. От дълги години, от самото начало на педагогическата ми работа, преподавам в мултикултурна среда и опитът ми категорично сочи, че успеваемостта на тези деца определено е по-висока при практическото възприемане на понятията и процесите, отколкото при теоретичното усвояване на материала. Това разминаване се обяснява не с ниска интелигентност (напротив, сред тях имаме ученици, които успешно завършват средно образование, а немалка част – и висше), а с ниската мотивация за учене, нередовното посещение на училище, напоследък и заминаването за чужбина със семействата за дълги периоди от време – причини, които сериозно се отразяват на учебните резултати. При учениците, които не владеят добре български език, е необходимо многократно повторение, за да се стигне до разбиране и осмисляне на понятията и фактите, а демонстрационното практическо приложение на съответния процес или явление е от голямо значение за обучението им. Учениците билингви имат нужда от особено внимание и подкрепа, за да придобият увереност, а това води до по-добро усвояване на учебния материал.
Дългогодишният ми опит като учител по химия и опазване на околната среда показва също, че учениците имат нужда от занимания с практическа насоченост по природните науки, които удовлетворяват потребностите им от изява и им предоставят възможност за демонстриране на техните интереси и умения. В това отношение извънкласните занимания като организираната от миналата учебна година „Вечер на химията“ се оказват изключително удачна форма. Участието на учениците в тази дейност им дава възможност да придобият допълнителни знания и да развият умения за тяхното практическо прилагане.