С прилагането на иновационни методически подходи в педагогическата практика се цели повишаване на качеството на обучението. За да се провери ефектът от използването на нов метод на преподаване, се провежда изследване на постиженията на учениците и се анализират получените резултати. Изследването включва педагогическо наблюдение, дидактически тест и статистически методи за обработка на данните.Педагогическото изследване е процес, чрез който, от една страна, се установява развитието на учениците, а от друга – се извеждат закономерности и се набелязват промени за усъвършенстване на методиката на преподаване. В статията са представени резултатите от осъществено от автора експериментално обучение с прилагане на иновационен методически подход за използване на възможностите на информационно-комуникационните технологии при изучаване на статистика в 11. клас.
В статията са представени резултатите от проведено от автора изследване на ефекта от експериментално приложен иновационен методически подход в обучението. Подходът е базиран върху използването на възможностите на световната мрежа и информационните технологии в разработването на уеб задания по математика – раздел „Статистика” в 11. клас, за формиране на потребност и развиване на умения у учениците за търсене на информация с цел повишаване на математическата им компетентност.
Обект на изследването е обучението по математика на учениците от 11. клас на Професионалната гимназия „Васил Левски” в Ихтиман. В експерименталното обучение участват 20 ученици от 11А клас, от които 18 момчета и 2 момичета – експериментална група (ЕГ), и 18 ученици от 11Б клас, само момчета – контролна група (КГ). Учениците и от двете групи са със слаб или почти никакъв интерес към математиката. Наблюдава се липса на мотивация за изучаване на учебния материал, както и за решаване на конкретни задачи. Учениците са със среден и добър успех и по останалите учебни предмети. Най-голяма активност и успеваемост показват в часовете с практическа насоченост.
Обучението с прилагане на новия методически подход в експерименталната група се реализира в 9 учебни часа.
- час: Учителят обявява темата и разделя класа на 4 групи от по 5-има ученици. Определя заданията по групи, като те съответстват на отделните уроци от учебното съдържание. Съобщава какъв краен продукт се очаква от тях – компютърна презентация или текстов документ (изборът е предоставен на учениците).
- и 3. час: Групите работят по възложените задания, като учителят води протокол за наблюдение за всеки участник в групата и изпълнява ролята на консултант при възникване на въпроси.
- и 5. час: Говорителите на групите представят изготвените продукти и се провежда дискусия по предложените теми.
- час: Учителят показва чрез мултимедиен проектор примери за използване на възможностите на табличния процесор Excel при решаване на задачи от статистиката.
- час: Решаване на задачи с актуални данни от статистиката чрез електронни таблици и построяване на диаграми, като всеки ученик работи самостоятелно на компютър.
- час: Самостоятелно решаване на тест за самопроверка и самооценяване на усвоените знания и умения.
- час: Провеждане на писмено изпитване чрез изработен от учителя нестандартизиран критериален дидактически тест за проверка на постигнатите резултати.
При контролната група за всяка една от темите са предвидени урок за нови знания и урок за упражнение, а последният час е отделен за провеждане на писмено изпитване.
Резултати от педагогическото изследване
Педагогическото наблюдение по време на разработването на уеб заданията в експерименталната група установи по-активно участие на учениците в процеса на обучение и промяна в отношението към работата и при незаинтересованите и по-недисциплинирани ученици. Приложеният иновационен подход съдейства за развиването на комуникативната компетентност и усъвършенстването на уменията за работа с информационно-комуникационните технологии, мотивира у учещите по-задълбочен размисъл относно учебното съдържание. Учениците сами планират работата си на всеки етап от урока. Действеното им участие в процеса на обучение стимулира тяхната учебно-познавателна активност. Взаимодействието, общуването и сътрудничеството им в екипната работа водят до повишаване на социалната им активност. Всички ученици се справят добре с търсенето и подбирането на информация по поставения проблем и използването на новите технологии при изготвянето на крайния продукт. С интерес решават поставените задачи от темата „Статистика”, използвайки електронни таблици, построяват графики и обсъждат колективно получените резултати.