Таблица 1. Резултати от проведеното педагогическо наблюдение на ЕГ
[su_table responsive=“yes“]Степен на познавателна активност | Висока – 60% | Средна – 30% | Ниска – 10% |
Умение за работа в екип | Умее – 75% | С проблеми – 15% | Не умее – 10% |
В края на развиващия експеримент учениците от двете паралелки решават тест за диагностициране на знанията и установяване на степента на усвоеност на материала от раздел „Статистика”. Разработеният тест съдържа 12 абсолютно еднакви за двете групи задачи – 10 със затворен и 2 с отворен отговор, разликата е само в това, че учениците от контролната група решават теста с изписване, а тези от експерименталната – с използване на табличния процесор Excel.
В началото на часа учителят запознава учениците с технологията на работа с теста, всеки ученик получава екземпляр от него заедно с критериите и скалата за оценяване. Провежда се в рамките на един учебен час (45 минути).
Тест статистика 11. клас
Име …………………………………… № ……
Клас …………………………………..
Заградете с кръгче верния отговор:
1. В следващата таблица е даден процентът на гласовете, които са получили партиите на изборите за Народно събрание:
[su_table responsive=“yes“]Партия | А | Б | В | Г | Други |
Процент | 33,54 | 27,93 | 9,24 | 4,26 | 25,03 |
1. Коя диаграма е по-подходяща за представяне на тези данни?
а) стъпаловидната;
б) кръговата;
в) точковата;
г) обикновената
2. Кое от следните твърдения е вярно?
а) Модата е стойността на метричния признак, заемаща централно място в подредения статистически ред.
б) Медианата е винаги по-голяма от модата.
в) Всяка съвкупност от данни в статистически ред има мода.
г) Всяка крайна съвкупност от статистически данни в статистически ред има медиана.
3. Най-подходящата диаграма за изобразяване на тенденциите за изменение във времето на две или повече статистически съвкупности от данни е:
а) кръговата;
б) точковата;
в) многократно стъпаловидната;
г) стъпаловидната
4. В таблицата са дадени измерените температури на 25.04.2019 г. в 12 часа на обед в няколко български града.
[su_table responsive=“yes“]t° (измерена температура по С) | 10° | 15° | 20° | 25° |
П (брой градове с t° по С) | 3 | 4 | 1 | 2 |
С колко градуса се различава модата от средната стойност на температурите в статистическия ред от данни?
а) с 1°;
б) с 5°;
в) с 6°;
г) с 11°
5. За статистическия ред 3, 1, 12, 19, 4, 6, 23, 4 с а е означена модата, с b – медианата, и с с – средната стойност. Кое от твърденията е вярно?
а) a < b < c;
б) b < a < c;
в) a < c < b;
г) b < c < a
6. Ако средното аритметично на числата а, -5, -3 и -2 е равно на -1, то числото а е:
а) -4;
б) 9;
в) 6;
г) 14
7. Медианата на следните данни от извадка 5, 10, 2, 10, 10, 1, 3, 2, 2, 7, 1, 8, 3, 2 е:
а) 33/7
б) 3;
в) 10;
г) 2
8. Модата на извадката 8, 1, 8, 2, 3, 5, 5, 6, 8, 3, 1, 11 е:
а) 1;
б) 3;
в) 5;
г) 8
9. Средноаритметичното на медианата и модата на данните 1, 2, 6, 3, 2, 5, 4, 2, 1, 8, 3 е:
а) 4/9;
б) 4/11;
в) 5/2;
г) 2/5
10. На диаграмата е дадено разпределението по брой на 17 числа от 0 до 39:
Статистическият ред, който има такава диаграма, е:
а) 1, 1, 1, 1, 9, 11, 22, 23, 24, 25, 25, 30, 30, 30, 35, 35, 35
б) 1, 1, 2, 3, 9, 20, 20, 21, 22, 23, 25, 25, 35, 35, 35, 39, 39
в) 1, 1, 1, 1, 2, 2, 3, 3, 11, 12, 14, 18, 20, 20, 30, 39, 39
г) 2, 3, 9, 9, 9, 20, 20, 22, 23, 29, 30, 30, 30, 31, 31, 39, 39
За контролната група: Запишете пълното решение на следващата задача.
За експерименталната група: Решете задачата, използвайки възможностите на програмата за работа с електронни таблици MS Excel. Запазете получения файл с име „Резултати от входно ниво” във Вашата папка.
11. На теста за проверка на входно ниво по математика във Вашия клас четирима ученици имат двойки, петима – тройки, шестима – четворки, двама – петици, и един ученик има шестица.
а) Начертайте таблица и постройте диаграма, отразяваща получените резултати.
б) Намерете медианата, модата и средното аритметично на статистическия ред от данните за оценките на всички ученици в класа.