В последните години на дигитален прогрес интересът на младите хора към четенето на книги и посещението на библиотеки чувствително намаля. Истинско предизвикателство е връщането на тийнейджърите в читалнята. За тях вълнуващата книга е като артефакт от научнопопулярен филм. Малцина знаят, че в библиотеката могат да използват интернет, да подготвят уроците си, да обменят опит – все предимства, които ще накарат и най-запаления технологичен привърженик да обърне поглед към добрата стара книга.Във време, в което мобилните телефони взеха превес в ежедневието на подрастващите, включването им в образователния процес съдейства за повишаване на качеството на преподаване и придобиване на дълготрайни знания и умения. В статията е представен иновационен подход в обучението по информационни технологии – пренасяне на учебните часове в библиотеката. Това е възможно чрез съчетаване на съвременните технологии с книгата в процеса на обучение на учениците. Педагогическият опит на автора показва, че изнесената класна стая, връщането към книгата и нейната магия, използването от учениците на добавената реалност и дигиталната класна стая са успешна иновация.
Представената иновация е възможност да се събуди желанието на подрастващите за посещение на библиотеките, от една страна, а от друга – да внесе свежи идеи за обучението и да подтикне учениците към ефективно и целенасочено използване на мобилните комуникации.
Не трябва да забравяме обаче, че живеем във времето на интернет и социалните мрежи, на бързо развиващите се технологии. Време, в което ежедневието ни е силно обвързано с виртуалния свят – от четенето на сутрешните новини до приятелския чат вечер. Светът се дигитализира с такива темпове, че съвременният човек стана зависим от новите технологии и революции. Да бъдеш лишен от използването на телефона си, днес просто е немислимо.
Със силен замах и с претенцията за равнопоставеност с модерния компютър смартфоните навлязоха в образованието. Учениците работят с такава лекота с новите технологии, че включването им в учебния процес доведе до интерактивност и динамика на материала.
За съжаление обикновено тяхното използване се свежда само до търсене и четене на готова информация, разглеждане на снимки, а ангажираността на младежите опира до включването им в различни симулационни игри и гледането на видеа.
Често чуваме мнения за вредата на телефоните върху здравето, за негативното им влияние върху умственото развитие на подрастващите и ползата от книгата, развиваща въображението и обогатяваща речевата култура на учащите, създаваща добри и социални личности.
Но какво ще се случи ако съчетаем умните телефони с книгата? Амбицията ми като педагог бе да впрегна в образованието любимите занимания на учениците, включвайки в часовете и учебника, защото виртуалното обучение е занимателно, но не трябва да се превръща в тенденция.
Ако не изправяме едни срещу други възможностите на телефона и завладяващата книга, а заедно, в синхрон, ги внедрим в часовете, интересът и активността на подрастващите може да бъдат насочени в полза на обучението им. Оказа се, че книжното помагало и телефонът ръка за ръка е мисия възможна.
Като учител за мен е важно учениците не само да запаметяват учебния материал, а да осъзнават наученото, да очакват новите знания с интерес и ентусиазъм. А това може да бъде постигнато само в хода на изпълнение на вълнуващи и илюстровани задачи, създадени чрез силата на добавената реалност. Използването на тази реалност в комбинация с така необходимия за учениците мобилен телефон е мощно средство за провокиране на креативно мислене, съчетано с повишена концентрация и високо усвояване на изложения от преподавателя учебен материал.
В практиката ми като учител по информационни технологии и информатика се очертава като трудност възприемането от учениците на учебен материал, съдържащ обемиста теоретична информация. Такъв раздел от предмета е „Компютърни системи“. В желанието си да заинтересувам осмокласниците и да повиша мотивацията им за запознаване с етапите и поколенията на развитие на компютрите, за изучаване на функционирането и устройството на компютърната система приложих иновационен подход, пренасяйки класната стая в реална среда, в градската библиотека. В тази нова среда първи помощници на учениците са учебникът и любимият им мобилен телефон. Така им се предоставя възможност да се докоснат до книгата по интересен и различен начин, да анализират, да изследват, да се обучават.
Чрез магията на добавената реалност те се запознават с новия материал и проверяват чрез забавни игри наученото.
Иновационната практика акцентира върху удобството от използването на телефони в учебните часове, изнасянето на уроците извън училището, в различна среда, пресъздавайки процеси, свързани с компютърните системи.
За осъществяването на иновацията са използвани платформа Classflow и приложение за добавена реалност HP Reveal (Aurasma). Експериментът е проведен по време на обучението по раздел „Компютърни системи“ на ученици от 8. клас в Средно училище „Братя Петър и Иван Каназиреви“ – Разлог.
Обучението по информационни технологии в 8. клас е насочено към овладяване на знания, умения и отношения, свързани с развиване на основни дигитални компетентности.
За запознаването с модула са определени 8 часа годишно, веднъж седмично. Вземайки под внимание учебната програма, Държавните образователни изисквания и профила, в който се обучават учениците, върху раздела „Компютърни системи“ са разгледани следните теми:
- Съвременни компютърни системи – история;
- Съвременни компютърни системи – компоненти;
- Съвременни операционни системи;
- Принципи на действие на съвременните мобилни устройства;
- Правила за използване и инсталиране на периферни устройства;
- Компютърни системи, практическа работа;
- Обобщение и проверка на знанията.