При изучаването на раздела е приложен описаният иновационен подход на изнесена класна стая. В следващите редове представям част от реализираните уроци.
Урок „Съвременни компютърни системи – история“
За да бъде успешен новият подход, най-напред учениците се запознават с технологията на работа на платформите, създават своите акаунти във виртуалната класна стая, инсталират приложението за добавена реалност.
Урокът е представен онлайн, чрез използването на виртуалната класна стая и мобилните телефони на учениците и пренесен в нестандартна среда – в библиотеката. По време на изнасянето на новия урок учителят има възможността да контролира учебния процес, като отчита индивидуалните потребности на учениците. Благодарение на Classflow отделните карти с плана на урока са достъпни в реално време за всеки ученик.
За обобщение на новата тема са подготвени игрови карти. Те предизвикват огромен интерес у подрастващите и е важно да отбележим, че при следващи задания няма ученици, допускащи грешки.
Урок „Съвременни компютърни системи – компоненти“
Учебният час отново е изнесен извън класната стая. Освен запознаването с новия материал чрез предварително подготвените уроци в платформата учениците научават допълнителна информация чрез възможностите за добавена реалност. Сканирайки графични изображения от книжния учебник, те се запознават с особеностите при поставяне на термопаста на процесора, разглеждат принципа на действие на твърдия диск, разгадават тайните на оперативната памет.
За обобщение на урока преминават през изпитание и игра. Те са изправени пред предизвикателството да разберат чий е следният цитат: „Учителят трябва да бъде търпелив като вол, добър като агне и телесно здрав като битолски як“, и да назоват още произведения на автора.
Задачата им е да открият книгите в библиотеката, да сканират заглавията с HP Reveal, за да се възпроизведе видео.
Урок „Съвременни операционни системи“
Изнесеният час този път се осъществява с включването на видеоурок, след който ролите на учител и ученици се разменят. Учащите трябва да обяснят на преподавателя си разликата между приложен и системен софтуер, да дадат адекватни решения на проблеми, свързани с неправилната работа на приложенията.
Урок „Компютърни системи, практическа работа“
Този урок е насочен към измерване на продуктивните умения на учениците. Практическата задача изисква разделянето й на етапи и групи (4 екипа от по 3-ма ученици), за да се реализира пълното й изпълнение. Разпределят се ролите във всеки екип: един ученик трябва да инсталира драйверите и приложенията, втори да постави хардуерни компоненти в компютърната кутия, а третият да свърже периферните устройства към нея. За да защитят своя проект, от учениците се изисква да изнесат доклад за извършената работа пред съучениците си.
Урок „Обобщение и проверка на знанията“
В експерименталния клас за оценяване на знанията на учениците се използва електронен тест, изпълнен чрез дигиталната класна стая.
Въпросите от входящия и от изходящия нестандартизиран дидактически тест са конструирани специално за реализирания експеримент и проверяват ефективността от приложения иновационен подход в обучението. Попълва се и анкета за проучване на удовлетвореността на учениците от експерименталната работа.
След прилагането на иновацията уверено мога да твърдя, че добавената реалност е възможност в учебния процес да се използват мобилни приложения, с чиято помощ уроците придобиват реалистична форма, наподобяваща истинска физическа среда. Иновационният подход на обучение прави изучавания раздел „Компютърни системи“ по-атрактивен, позволява придобиването на нови знания от дистанция, съобразен е с индивидуалните способности на учениците за самостоятелно учене и с темпа им на подготовка.
Използването на платформата Classflow.com за виртуална класна стая е достъпно, тъй като в процеса на работа не се изискват специфични познания от конкретната предметна област, а именно информатика и информационни технологии. Платформата предоставя възможност за добавяне на съдържание, за наблюдаване на качеството на обучение на учениците, както и на степента на справянето им с поставени задачи. Подобна система предоставя възможности за интерактивно обучение.
Един добър, но позабравен метод на обучение, който е включен при провеждането на занятията, е феноменологичният метод, основаващ се на принципа на демонстрацията. Наблюдението на сглобяване на компютър и извършването на опити лично от учениците водят до постигане на трайни знания и умения, като по този начин „знанието се изгражда чрез събитие и се усвоява и осмисля чрез сетива и емоции“ (Терзиева & Кадемова-Кацарова, 2013).
Обучението чрез преживяване е в съответствие с индивидуалните възможности на учениците. Те наблюдават изучавания обект, правят свои изводи, вземат решения. Учат чрез експеримент, пробват, грешат, поправят. Обучението чрез преживяване е подходящ метод, който намира успешно приложение в практическите уроци от модул „Компютърни системи“.
-
- Павлова, В. (2017). Разширена реалност и мотивацията за учене на учениците. Образование и технологии, 8: http://www.edutechjournal.org/wp-content/uploads/2017/09/8_2__380-383.pdf
- Терзиева, В. & Кадемова-Кацарова, П. (2013). Съвременни ИКТ базирани методи за обучение (с. 237–247). В: VI Национална конференция „Образованието в информационното общество“. Пловдив: Асоциация „Развитие на информационното общество“.
-
Красимира Хаджиева, Средно училище „Братя Петър и Иван Каназиреви“, Разлог
krassy9@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева