Информационната мрежа променя нагласите за общуване и комуникация в обучението. Затова вече се говори за възникване на дигиталното или още Z или нет поколение с неговите особени възприятия и поведение. Този термин се отнася за поколението, израснало в реалност, в която информационните технологии представляват неотменима част от ежедневието. Когато подрастващите попаднат в среда, която не отговаря на очакванията им, те губят мотивация и активност в обучението и пренасочват вниманието си към други обекти и цели.В статията се представя опитът на автора в интегрирането на съвременните информационни и комуникационни технологии в процеса на преподаване и обучение в училище. Акцентът е върху използването на мобилните устройства и облачните технологии в учебния процес. Като преподавател по информационни технологии авторът предлага някои практически насоки как да прилагаме новите технологии в обучението.
Интегрирането на информационните технологии осигурява разнообразие от методи и средства, които разкриват нови възможности в креативната класна стая. Те определено позволяват да се подпомогне образователният процес, като се организира по начин, който отчита индивидуалните потребности на учениците. Прилагането на новите методи изгражда у подрастващите важни компетентности, необходими за тяхната бъдеща реализация. Облачното пространство позволява на учителите да задават на учениците различни видове задачи и тестове. Да сте базиран в облака, означава удобство. Учениците могат да получат достъп до информацията си, независимо къде са и от всяко устройство. Ако случайно се окажат на място без интернет, те отново могат да достъпят документите си офлайн.
Представената в статията педагогическа практика е на тема „Въвеждане и редактиране на текст на български и чужд език“ и се основава на схващането, че интегрирането на различните предмети и използването на мобилни и компютърни устройства в синхрон с електронни и облачни платформи води до повишаване на мотивацията на учениците и на ефективността на образователния процес. В статията са споделени идеи как да приложим проектно базирано обучение, да интегрираме разнообразни методи на преподаване заедно с дигиталните инструменти, предоставени безплатно от Google, в класната стая.
Разглеждат се възможностите, които предлага облачната технология в образователния процес, демонстрират се бързината на обратната връзка, интерактивността и доказаната резултатност на един учебен час. Учениците използват мобилни и компютърни устройства с учебни цели и създават задачи с помощта на Google приложения.
1. Подготвителен етап
Подготвителният етап включва следните дейности:
- Създаване на сайт чрез приложенията на Google, с цел споделяне и визуализиране на материалите. Сайтът е с тема „Учебни материали за 6. клас“ (bit.ly/38oBLTs) и съдържа следните страници: Начало, Задачи, Видео виртуална диктовка, Електронна книга и Google експедиция.
- В подготовката за добрата практика на учениците е поставена домашна работа за извънкласно четене – да прочетат романа на Джералд Даръл „Моето семейство и други животни“. За тези, които не могат да си осигурят печатното издание, романът е качен в сайта с помощта на Google документ и връзката е споделена с учениците. По време на часа учителят специално обръща внимание на източника на информация – читанка.бг, с цел спазване на авторските права и приучване на учениците да цитират източниците на информация.
- По метода на проектната дейност на учениците в предишния час е поставена задача да споделят снимки на своите домашни любимци или да изтеглят от интернет снимка на мечтания домашен любимец, този, който не са могли да имат. Със споделените ученически ресурси е изготвен клип „Домашен любимец“. Клипът е озвучен с музикален фон и качен в страницата Видео на сайта.
- Учителят е създал pdf файл с теоретичната обосновка на урока и го е прикачил в сайта, с цел визуализация и демонстрация.