2. Реализация
- Урокът започва с припомняне на наученото в 5. клас – елементите на прозореца на програмата Word и правилата за въвеждане на текст.
- При работа на различни компютърни устройства се налага промяна на клавишната подредба. Това става чрез панела за смяна на клавиатурната подредба и инсталиране на езици. Следва демонстрация как учениците да инсталират език на своето устройство.
- БЕЛ. Работата върху творбата на Дж. Даръл в интерактивния урок е естествено продължение на часовете по литература, в които е обсъждана част от романа. Разполагайки с конкретен откъс от романа, учениците аргументират мнението си, че това е текст, защото носи определени структурни белези. Учителят по БЕЛ припомня понятието „абзац“ и изискванията за графично оформление. Уточнява спецификата, свързана с пунктуацията, когато е налице диалог.
- ИТ. Учителят по ИТ обяснява понятието „съхраняване на текст“ и визуализира как се създават различните файлови формати. Разглеждат се възможностите за съхраняване в различни формати, като: docx, odt, txt, html, rtf и pdf.
- Учителят отделя специално внимание как се споделя файл през облака на Google и какви настройки (права) има при споделянето.
- При подготовката за урока е използвано приложението Google Jamboard (интерактивна бяла дъска). С него се визуализират задачите по нов начин. В Google Jamboard може да се вграждат изображения, да се добавят бележки, да се изтеглят файлове директно от мрежата в сътрудничество с учениците. В споделения линк на Jamboard за часа са показани екипите и съответно използваните ресурси.
- В интердисциплинарния урок се прилага взаимоучителният метод (големите ученици преподават на по-малките). По време на урока в кабинета по ИТ присъстват ученици от 7. клас. Те запознават по-малките ученици с бързите бутони при редактиране на текстов документ, както и с различните клавишни комбинации.
Фигура 1. Задачите на екипите
Екип 1. Използват хибридни таблети с операционна система Windows 10. Имат за задача да въведат последните изречения от романа „Моето семейство и други животни“.
Екип 2. Работят на личните си телефони с различни операционни системи. Имат за задача да отворят споделен с тях текст и да го редактират, т.е. да открият правописни и допуснати пунктуационни грешки, след което да го споделят с учителите по ИТ и БЕЛ, за да бъдат оценени.
Екип 3. Използват Chromebook. Операционната система на Chrome е бърза, проста и сигурна. Имат за задача да прочетат с глас – за целта отварят празен текстов документ, избират опцията „печатане с глас“ и прочитат ясно и бавно текста. Функцията за гласово въвеждане в Google документи не добавя пунктуация и затова е нужно да се редактира въведеният текст.
Екип 4. Използват преносими компютри, лаптопи, базирани на операционна система Windows 10. Въвеждат и запазват изреченията. Файлът трябва да бъде качен в общата папка на класа в Google диск и да се сподели с учителите за проверка.
Екип 5. Използват в час таблети, базирани на операционна система Android. Особеното при тях е, че работят върху един общ файл, отворен с Google документ. Изпълняват задачата в екип и я споделят с учителите за проверка.
- По време на изпълнението на задачите учителят представя готовия проект на учениците. Те са споделили снимки на своите домашни любимци и съвместно са изготвили клип „Моят домашен любимец“, озвучен с подходяща музика.
Въвеждането започва с иновацията – виртуална диктовка, подготвена от учителя по английски език и качена в сайта на урока.
По време на втората задача учениците отново работят на екипи. Новите задачи са съобразени с технологичните възможности на мобилните и техническите средства. Учениците слушат откъс от последната глава на романа на английски език, като екип 1 и екип 4 имат за задача да запишат целия текст, екип 2 – да запишат на текстов файл, отворен през телефоните им, всички съществителни имена, екип 3 – всички прилагателни имена, екип 5 – само глаголите, прочетени във виртуалната диктовка. Готовите задачи се споделят и учениците очакват своята оценка.
в) За любознателните
Учениците от 7. клас имат за задача да изработят проект „Електронна книга – Завръщането“. Условието е да въведат текста, да вмъкнат графични изображения с различни файлови формати и така да визуализират последната глава от романа чрез програмата FlipBooks. По време на педагогическата практика се представя резултатът от проекта на седмокласниците.
г) Използване на виртуална и добавена реалност с Google експедиции за учене без граници
При подготовката на урока учениците създават нова експедиция – виртуална обиколка на град Пазарджик. Целта на експедицията е те да се запознаят със забележителностите в родния град. Google експедицията е наречена Pazardjik. 360-градусовите снимки са направени от учениците с програмата Street View и са споделени с групата на класа „Пазарджик 360 градуса“. В края на часа учениците разглеждат историческите забележителности с 3D очила за виртуална реалност.
д) Обратна връзка
След като учениците изпратят и споделят готовите задачи, учителят може да постави оценки. Резултатите се измерват автоматично, без хартиен вариант. В електронната поща като обратна връзка за проверка се вижда, че всички ученици в края на часа са изпратили своите задачи на учителите по БЕЛ, ИТ и АЕ. Връзката учител – ученик е бърза, удобна и обективна.
В края на часа, за да преживеят отново емоцията от прочетеното, се потапят в избрани моменти от филма „Семейство Даръл“.
3. Заключителен етап
Положителните изводи от въвеждането на иновацията са свързани с възможностите за обратна връзка и за интензивна дейност във всеки един момент от часа по информационни технологии. Съчетаването на различни методи на преподаване – казус, беседа, метод на конкретните ситуации, взаимоучителен метод, проектна дейност, и новите облачни технологии прави педагогическата практика иновационна и приложима, с измерен и доказан резултат.
-
- Андреева, М. (2017). Облачните технологии – приложение в електронното обучение: http://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp17/11/11-10.pdf
- Гъров, К. (2018). Интерактивни дъски: https://avitopnup.files.wordpress.com/2019/01/iktords_l3_2018.pdf
- Шаркова, Д. & Гъров, К. (2015). Приложения на облачни технологии в обучението (с. 166–174). В: VIII национална конференция „Образованието и изследванията в информационното общество“. Пловдив: Асоциация „Развитие на информационното общество“.
-
Атанаска Пенева, ОУ„ Проф. Иван Батаклиев“, Пазарджик
peneva@batakliev.org
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева