Предложената анкета е нестандартизирана, писмена, анонимна и с фиксирани отговори. Тя има следния вид.
Анкета за обучението с електронен учебник в часовете по учебна практика по счетоводство на предприятието в 10. клас
1. Харесва ли Ви обучението с електронен учебник?
а) да, защото е по-нагледно, атрактивно и удобно за работа
б) да, защото е интересно и различно, а аз обичам разнообразието
в) не, защото не ми е интересно
г) не, защото ме затруднява и обърква
д) не мога да преценя
2. Какво Ви харесва най-много?
а) по интересен и систематизиран начин се представя новият материал
б) мога да се запозная едновременно с теорията, както и с решени и нерешени задачи
в) по-лесно запомням в час, всичко е нагледно, подредено, схематизирано
г) казусите, тестовете, игрословиците, картинките, приложенията
д) всичко ми хареса
е) не мога да преценя
3. Срещате ли трудности при използването на електронния учебник?
а) да, защото е по-сложно и натоварващо
б) предпочитам другите учебници
в) не, защото е по-лесно и приятно
г) не, защото обичам да експериментирам
д) не мога да преценя
4. Кое Ви затрудни най-много?
а) това, че никога не съм работил с електронен учебник
б) открояването на основните понятия, теорията, изводите
в) тестовете, казусите, ролевите игри, въпросите и домашните задачи
г) не се затрудних от нищо
д) необходимостта от подходящ софтуер и хардуер за електронния учебник
5. Учебното помагало помогна ли Ви да учите по-лесно?
а) не, по никакъв начин не ми помогна да разбера уроците
б) да, до известна степен ми помогна
в) да, много ми помогна
г) да, помогна ми да уча по-успешно, защото уроците са достъпни и привлекателни
Проведеното анкетно проучване спомогна да се удостовери интересът на обучаваните към електронното обучение и по-конкретно с учебното помагало по счетоводство, както и възможността то да се използва в учебния час и извън него.
Обобщените резултати от отговорите на въпрос 1 – Харесва ли Ви обучението с електронен учебник? – показват, че 70% от анкетираните ученици харесват обучението с електронното помагало, защото е по-нагледно, атрактивно и удобно за работа, а останалите 25,9% – защото им е интересно, различно и разнообразно. Само за един ученик това обучение е затрудняващо и объркващо, както и влизането в часовете е по задължение, което е един пренебрежимо нисък процент, свързан със специфичните възрастови и личностни различия на учениците от 10. клас. Тези данни дават основание да се заключи, че учениците определено харесват нетрадиционните педагогически техники и с желание приемат „разчупването“ на традиционния стил на учене.
При анализирането на данните от въпрос 2 – Какво Ви харесва най-много? – установяваме, че 54% от анкетираните ученици харесват учебното помагало, защото е систематизирано, съчетава теория и практика, нагледно е и подредено, 25% от учениците харесват наличието на казуси, тестове, игрословици и приложения, 12% харесват всичко и един ученик е отговорил, че не може да прецени.
На въпрос 3 – Срещате ли трудности при използването на електронния учебник? – 98% от учениците отговарят, че не се затрудняват и не го определят като натоварващо. Това предполага наличие на знания и умения за работа с дигиталните технологии, както и лекота при работа с електронното помагало.
Отговорите на въпрос 4 – Кое Ви затрудни най-много? – потвърждават предходното заключение, също 98% от учениците посочват, че не се затрудняват при използването на електронния учебник.
Според обобщените данни от отговорите на въпрос 5 – Учебното помагало помогна ли Ви да учите по-лесно? – 85% от анкетираните ученици смятат, че използването на електронното помагало ще спомогне за по-лесно и бързо научаване на уроците както в училище, така и вкъщи. Това предимство ще повиши интереса им към учебното съдържание в часовете по учебна практика по счетоводство и ще подобри техния успех. Учениците са на мнение, че помагалото е добра възможност за учене по всяко време, защото ученето вече не е задължително, а забавно и споделено.
Представените резултати от проведеното анкетно проучване удостоверяват, че учениците приемат позитивно обучението с електронното помагало и го определят като фактор, който ги мотивира по-силно за учебна дейност, стимулира и поддържа интереса им към предмета.
Още преди четири столетия определяният като родоначалник на съвременната педагогика мислител и общественик Ян Коменски пише: „При обучението на учениците трябва да се изследва и открива такъв метод, при който учащите по-малко да учат и на повече да се научат; в училищата да има по-малко шум, затъпяване, напразен труд, а повече свободнo време, радост и основателен успех“.
За да може обучението да гарантира изискуемите резултати, не е нужно да се полагат прекалени усилия и безсмислен труд от страна на учителя и на ученика, а е необходимо учебният процес да бъде систематизиран, интерактивен, достъпен, което го прави лесен, нагледен и лично преживян. По този начин се създават условия за повишена вътрешна и външна мотивираност на ученика и среда за „партниращо обучение“. Така всеки един от субектите (във връзката учител – ученик – ученик) „в образователния процес опознава себе си чрез другия. Стимулира се развитието на професионалната пригодност както на учителя, така и на ученика“ (Ненова, 2008: 16).
В заключение, въз основа на обобщените резултати от проведеното изследване на нагласите на учещите към електронното обучение констатираме висок интерес у учениците от 10. клас към обучителния процес с електронен учебник в часовете по учебна практика по счетоводство. Електронният вариант на обучение е иновационен модел, който е желан и очакван от учениците. Спомага за повишаване на интереса към учебния предмет, отстранява скуката, подобрява вниманието и успеха на ученика.
-
- Лазарова, Ст. (2008). Дистанционно обучение в университетска среда в контекста на непрекъснатото образование. Дисертационен труд. София, Специализиран научен съвет по педагогика.
- Ненова, С. (2018). Комплексно осигуряване на качеството на образователната услуга в професионалните гимназии. В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2016). Подходи за осигуряване на качеството на образователната услуга в училище. В: Годишник на БСУ, т. XXXI.
- Ненова, С. (2010). Методика на обучението по икономика (основни аспекти). В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2008). Емпиричен профил на професионалната пригодност. В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2005). Емоционалната интелигентност в обучението по икономика в професионалните гимназии. В. Търново: Унив. изд. „Св. св. Кирил и Методий“.
- Ненова, С. (2003). Дидактическата компетентност за иновативно развитие на оранизационно-училищната среда. София: Унив. изд. „Стопанство“.
-
Тодорка Фарфарова, Разложка професионална гимназия „Никола Стойчев“, Разлог
tfarfarova@abv.bg
рецензент: доц. дпн Славка Ненова