- В методически аспект
Таблица 1
Екологично образование (ДОС за ГЗЕИО), области на компетентности | ДОС за учебно съдържание по биология и здравно образование 10. клас | Учебна програма по биология и здравно образование 10. клас (ключови компетентности) | ДОС за професионално образование, компетентности 11. клас | Учебна програма по екология и опазване на околната среда 11. клас (теми, очаквани резултати) |
– Вода, почва, въздух – Енергия и климат – Общество и околна среда |
Наблюдение, експеримент, изследване | Ключови компетентности и междупредметни връзки (природни науки; умения за подкрепа на устойчивото развитие; умения за учене; социални и граждански компетентности) |
– Технологии и техники на управление на околната среда – Изследване и анализ на компонентите на околната среда и факторите, които я увреждат |
– Основни източници на замърсяване на водоемите – Въздействие на замърсителите върху околната среда |
– Използва източници на обществено достъпна информация за възможните въздействия върху атмосферата и околната среда – Участва в дейности на организации, занимаващи се с опазване на околната среда – Работи в екип за обсъждане на идеи, свързани с промяна в потребителското поведение – Разработва идеи и проекти за опазване на чистотата на водите и водните басейни |
– Използва информация от различни източници за анализ на конкретни ситуации и избор на решение – Обработва информация от различни източници (при дадена цел) – Прилага алгоритми за наблюдение в различни условия – Аргументира избор на решение в конкретна ситуация, свързана с риск за собственото здраве и здравето на околните |
– Аргументиране на дейности на човека въз основа на научни факти – Познаване на основните характеристики на научното търсене и осъзнаване на връзката: развитие на науката – практика – ограничения и рискове – Дискутиране на проблеми, проявяване на критично мислене, работа в екип – Планиране на дейности, търсене, събиране, обработване и представяне на информация – Подкрепяне на дейности, насочени към опазване на околната среда |
– Прилага основни техники за регистриране на факторите за замърсяване на околната среда – Предлага мерки за предотвратяване на замърсяването на околната среда – Систематизира информация за източниците на замърсяване на околната среда и я представя в табличен и графичен вид – Обобщава резултатите от анализи на замърсителите на околната среда и предлага решения за подобряване на нейното качество |
– Определя източниците на замърсяване на въздух, води и почви – Участва в решаване на екологични проблеми – Прави анализ и сравнение при пренос на теоретични знания в конкретна практическа ситуация – Взема самостоятелно решение и дава препоръки за подобряване на качеството на околната среда |
Психомоторните (практически) умения по Б. Блум, подобно на когнитивните и афективните умения, са структурирани в йерархични равнища със съответни на тях поведенчески термини, които ги описват, като всяко следващо равнище включва в себе си предходното (фиг. 4).