Инструментът за изследване на отношението на учениците към експерименталната дейност, участието в проекти и опазването на околната среда е анкета (Приложение).
Тя осигурява възможност на учениците да споделят своето виждане към проблемите, свързани със заобикалящата ни природа, и към включването на изследователски елементи като част от образователния процес.
Анкетата включва 10 въпроса с дадени варианти на отговор за избор от учениците. Въпросите са композирани около два центъра – мотиви и очаквания от работата по проекта и оценка на значението на тази дейност в личностен план.
На въпроса „Кое Ви мотивира да участвате в конкретния проект?“ 75% от учениците посочват желанието да правят нещо ново, 15% са водени от своя интерес и 10% са свързали мотивацията с интереса към предмета. Можем да твърдим, че използването на проектния метод е една от възможностите за учениците да разкрият своя потенциал, да излязат от рамката на задължителното учебно съдържание и да приложат усвоените знания и формираните умения на по-високо равнище. В потвърждение на този извод са и резултатите от следващия въпрос – „Какво е за Вас участието в проект?“. За 46% от анкетираните то е надграждане на нови знания, за 38% – удоволствие, 15% приемат участието в проект като допълнително натоварване и само за 1% това е загуба на време.
По презумпция проектно базираното обучение е свързано с провеждане на изследвания. Те предоставят на учениците практическата възможност за прилагане на комплекс от знания, умения и компетентности, необходими за тяхната бъдеща реализация, и създават условия за формиране на комуникативни умения и умения за правилно разпределяне на времето. Научното изследване по принцип включва специфични дейности, като: поставяне на изследователски въпрос, формулиране на хипотеза, планиране на изследване, събиране и проучване на информация, наблюдение, анализ и интерпретиране на данни, предлагане на решения, представяне на резултати и формулиране на изводи. Посочените дейности в най-общ план дават и облика на областта на компетентност в учебните програми по природните предмети „Наблюдение, експеримент, изследване“ и психомоторните умения в таксономията на Б. Блум.
На въпроса „Какви методи използвахте при работата си по проекта?“ 62% посочват провеждане на експеримент, 15% отговарят, че са извършили наблюдение, 23% са участвали при анализ и обработка на данни. Тези резултати илюстрират и полето на покритие на уменията, обект на формиране (вж. фиг. 4), които са заложени в целите.
Работата в екип е среда за проява на толерантност, изслушване и зачитане на мнението на другите. Това са социални умения, предпоставка за постигане на оптимални резултати и експедитивност при провеждането на експеримента, което от своя страна е и условие за ефективното формиране на практическите умения (77% от учениците предпочитат да работят в група).
В рамките на проекта, съобразно със спецификата на дейностите в отделните етапи, учениците имат и самостоятелна работа. На въпроса „Доколко самостоятелно работихте по темата?“ около 90% от учениците отговарят, че са работили самостоятелно при събиране и проучване на информация, изготвяне на презентация, представяне на резултати. В останалите етапи са търсили съдействие от учител и външни експерти. Това е обяснимо, като се има предвид темата на проекта.
Важна характеристика на проектно базираното обучение е проектите да са свързани с реални проблеми от заобикалящата ни среда, да бъдат актуални, приложими и значими в личностен аспект. Повечето от учениците, участващи в проекта, се отнасят с особен интерес при изпълнението на отделните дейности, последователно и активно участват във всеки един етап, независимо от липсата на знания по отношение на новите понятия или процеси. Във връзка с това, на въпроса „Полезно ли беше за Вас участието Ви в проекта?“ 61% отговарят, че участието им е било полезно, защото са научили нови неща. Отрицателен отговор дават 31%.
На следващия въпрос – „Как проектно базираното обучение влияе върху процеса на учене?“, 52% от кръжочниците отговарят, че развива практическите им умения, останалите 48% – че затвърдява и надгражда знанията им. Това ни дава основание да твърдим, че проектно базираното обучение има значителен потенциал като метод за формиране на практически умения и обогатяване на знанията в определена предметна област.
На въпроса „Смятате ли, че темата трябва да бъде свързана с изучаваното в училище?“ 69% от анкетираните отговарят: не, защото ще надгради и обогати знанията ми, а 31% смятат, че трябва да бъде свързана с учебното съдържание, защото това ще им помогне да повишат успеха си. Последното показва, че учениците в училище до голяма степен участват в проекти, защото са зависими от учителя и участието им се отразява върху оценката.
Едно от възможните обяснения за наблюдаваната обаче значителна разлика в процентите на отговорите на този въпрос е спецификата на неформалната среда – персонален интерес към съответното предметно направление. Това се потвърждава и от отговорите на въпросите: „Бихте ли участвали и в други проекти, свързани с опазването на околната среда?“ и „Според Вас използването на проектно базираното обучение би ли довело до повишаване на екологичната култура на учениците?“. На тези два въпроса 85% от анкетираните отговарят положително и само 15% – отрицателно.
Някои обобщения
В неформална среда проектно базираното обучение позволява формиране и разширяване на познавателният контекст при разглеждане на проблема, осмисля се неговата значимост в по-широка практическа, природонаучна или социокултурна рамка, в неговата цялостност. Стимулира се процесът на създаване на интегративни взаимодействия в обучението.
Неформалната среда предполага по-голяма творческа свобода учениците да следват своите интереси, като, запазвайки връзките и взаимоотношенията с формалното образование, предлага възможности за постигане на резултати, независими от заложените в учебните програми изисквания.
Една от ефективните технологии в неформалното образование е работата по проекти, която осигурява възможности за създаване и представяне на оригинални продукти с ясно изразена практическа стойност. Тази стойност има и други измерения, най-малкото в два контекста:
- правейки своя свободен избор за участие в проекти, свързани с опазването на природната среда, учениците опосредствано влияят върху нейното състояние, съдействат за намаляване на вредните въздействия, поемат отговорност за собствените си действия;
- едновременно с чисто образователните „ползи“ за учениците (усвояване на нови знания и формиране на нови групи практически умения) се развиват характеристики на личността като толерантност и оценка на постиженията на другите, уважение към експертността и значението на науката за съхраняване на природата.
-
- Генджова, А. & Йорданова, Б. (2009). Проектно обучение по природни науки в Американския колеж. Химия, 4, 260–264.
- Минчев, Б. (2008). Обща психология. София: Сиела.
- Николаева, С. (2008). Неформално образование – философии, теории, практики. Габрово: Eкс-прес.
- Учебна програма за профилирана подготовка Модул: Биосфера XI клас.
- Учебна програма по Биология и здравно образование X клас.
- Цанова, Н. & Райчева, Н. (2012). Методика на обучението по биология – теория и практика. София: PENSOFT.
- Alipour, A., Bahramia, A. & Saebnoori, E. (2017). Investigation in effect of different culture medium on the anti-corrosive performance of bacterial biopolymer. Journal of the Taiwan Institute of Chemical Engineers, 77, 64–72.
- ASTM International (2002). ASTM G15-02. Standard Terminology Relating to Corrosion and Corrosion Testing. West Conshohocken: ASTM International.
- Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In: Husen, T. & Postlethwaite, T. N. (Eds.) International encyclopaedia of education, vol. 3, 1643–1647.
- Coll, R. K., Gilbert, J. K., Pilot, A. & Streller, S. (2013). How to benefit from the informal and interdisciplinary dimension of chemistry in teaching. In: Teaching chemistry – a study book, 241–268. Sense Publishers.
- Gendjova, A. (2010). Life-long life-wide science non-formal learning. Chemistry, 19, 83–96.
- Gendjova, A. & Tolev, B. (2018). Interdisciplinary non-formal education of talented students from Sofia High School of Mathematics. Pedagogy, vol. 90, 1.
- Hadjiali, I. I., Kiryakov, Y. & Milushev, A. (2018). Prospects and opportunities for developing students’ scientific literacy through non-formal education. Pedagogy, 90, 46–61.
- Ibrjamova, S., Ivanov, R. & Ignatova-Ivanova, Ts. (2018). Exopolisaccharides from L. fermentum Ts as corrosion inhibitors. В: ХVI Научна конференция с международно участие Природни науки, 05.10.–07.10.2018. Shumen, Bulgaria, P11.
- Ignatova-Ivanova, Ts. & Ivanov, R. (2016). Exopolysaccharides from lactic acid bacteria as corrosion inhibitors. Acta Scientifica Naturalis, vol. 3 (1), 51–59.
- Ignatova-Ivanova, Ts., Ibrjam, S. & Ivanov, R. (2015). Study of the effect of lactic acid fermentation end products on the speed of the corrosion process. Int.J.Curr.Microbiol.App.Sci, 4 (4), 397–401.
- ISO 8044:2015 (2015). Corrosion of metals and alloys – Basic terms and definitions.
- Kiryakov, Y. P., Hadjiali, I. & Grozev, D. (2019). The attitudes of 13–14-year-old students towards sciences in non-formal education. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, 28 (4), 445–455.
- Koch, G. (2017). Cost of corrosion (pp. 3–30). In: Trends in Oil and Gas Corrosion Research and Technologies. Kidlington: Elsevier.
- Raja, P. B., Ismail, M., Ghoreishiamiri, S., Mirza, J., Ismail, M. C., Kakooei, S. et al. (2016). Reviews on corrosion inhibitors: A short view. Chemical Engineering Communications, 2016 Sep, 203 (9), 1145–1156.
- Shah, A. A., Hasan, F., Hameed, A. & Ahmed, S. (2008). Biological degradation of plastics: A comprehensive review. Biotechnology Advances, 2008 May, 26 (3), 246–265.
-
АНКЕТА
1. Кое Ви мотивира да участвате в конкретния проект?
а) желанието да правя нещо ново
б) интересът към предмета
в) темата на проекта
г) няма данни2. Какво е за Вас участието в проект?
а) удоволствие
б) допълнително натоварване
в) загуба на време
г) възможност за надграждане на знания3. Какви методи използвахте при работата си по проекта?
а) провеждане на експеримент
б) извършване на наблюдение
в) анализ и обработка на данни
г) няма данни4. Как предпочитате да работите при участието Ви в проекта?
а) индивидуално
б) групово
в) нямам предпочитание
г) няма данни5. Доколко самостоятелно работихте по темата?
а) напълно самостоятелно във всички етапи
б) самостоятелно при събиране и проучване на информация, представяне на резултати
в) със съдействие на учител/външен експерт6. Полезно ли беше за Вас участието Ви в проекта?
а) да, защото научих нови неща
б) да, защото ми помогна да работя в екип
в) да, защото ще ми трябва за бъдеща реализация в живота
г) не
д) няма данни7. Как проектно базираното обучение влияе върху процеса на учене?
а) не го променя
б) затвърдява и надгражда знания
в) формира чувство за отговорност
г) развива практико-приложни умения8. Смятате ли, че темата трябва да бъде свързана с изучаваното в училище?
а) да, защото ще ми помогне да повиша успеха си
б) не, защото ще надгради и обогати знанията ми
в) няма данни9. Бихте ли участвали и в други проекти, свързани с опазването на околната среда?
а) да
б) не
в) няма данни10. Според Вас използването на проектно базираното обучение би ли довело до повишаване на екологичната култура на учениците?
а) да
б) не
в) няма данни -
Клаида Дойчинова, докторант в Шуменския университет „Еп. Константин Преславски“
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова