Етапи на експерименталното обучение чрез метода „Образователен театър“
Първи етап: Поставяне на цели
- Театралното представление да провокира интереса на учениците;
- Чрез метода „Образователен театър“ да се повишат четивната култура на учениците и знанията върху автора, творбата, героите, конфликтите и др.;
- Да се планира, организира и реализира представлението.
Втори етап: Понятийно селектиране
Как учебното съдържание за съответния клас и обучението чрез метода „Образователен театър“ в рамките на училищното образование ще се обвържат.
Трети етап: Избор на драматургичен проблем/конфликт
Избор на творба или драматургичен проблем/конфликт, които да се поставят на сцена, и на подходящи драма техники. Учениците описват своите идеи, правят предложения, избират.
Четвърти етап: Сътворяване на образи
Учениците избират роля, която отговаря на темперамента им, на външния им вид, дори на настроението им. Предварително коментират образа на всеки герой, представят най-важните характеристики на всеки от персонажите (косвена, пряка, речева, портретна и т.н.). Сценарият се доработва – съкращават се някои реплики, акцентира се на ключовите за сюжетната история фрази.
Пети етап: Създаване на сценарий
В конкретния урок този етап се пропуска, тъй като „Хъшове“ на Иван Вазов е драматургичен текст, предназначен за сцена.
Шести етап: Репетиционен – драматизиране на роли, позиции и персонажи
През репетиционния период се обсъждат героите и техните характеристики. Това е най-емоционалният етап от работата, правят се репетиции на „сухо“ – чете се текстът и се коментира, след което започва „играта“. Героите трябва да бъдат представени от учениците актьори не само чрез действие, но и чрез слово.
Седми етап: Декори и сценичен дизайн
Процесът по реализиране на обучително представление в училище създава условия за участие на всеки един ученик в зависимост от индивидуалните му характеристики и предпочитания. Изготвя се лист, включващ всички необходими елементи, важни за цялостния облик на героите – облекло, аксесоари, игрови атрибути и пр. Проучва се подходяща музика, изработват се афиши, покани и др.
Осми етап: Представлението
Представлението е моментът, който осигурява изпълнение на всички планирани и реализирани дейности по обучителния проект. Това е етапът на изиграване на пиесата пред публика.
Девети етап: Дискусионен анализ
За целите на обучението се прави анализ и се провежда дискусия с учениците относно процеса и постигнатите резултати от обучителното представление.
Десети етап: Оценка на реализираното представление
Обратната връзка е изключително важна за всеки ученик, участвал в обучителното представление, по отношение на неговото изпълнение и поведение през целия процес.
Приложената технология за изучаване на обемни прозаически творби на Иван Вазов чрез метода „Образователен театър“ в часовете по български език и литература в 11. клас прави учебния процес по-интересен и успешен за учениците, мотивира ги за работа в екип. Технологията ефективно съчетава традиционния и иновационния подход. Участието в обучителния проект е предизвикателство както за учителя, така и за учениците, но и мотивация, и удоволствие от съпреживяването на едно театрално вълшебство – и за учителя, и за учениците, и за публиката.
-
- Герджикова, M. (2000). Изучаване на драма в училище с оглед жанровата й специфика. София: Комливес – ЛМ.
- Николова, М. (2014). Приложение на идеите за театър в образованието в българската училищна практика. Списание на Софийския университет за електронно обучение, https://journal.e-center.uni-sofia.bg/site/wp-content/uploads/downloads/2014/08/6_Mariya_Nikolova_SUJER_2014_2_ED.pdf.
- Николова, М. (2013). Образователна драма. Същност, особености и предизвикателства в началното училище. Списание на Софийския университет за образователни изследвания, https://journal.e-center.uni-sofia.bg/site/anotacia/?d=24
-
Анелия Йорданова, Средно езиково училище „Св. Паисий Хилендарски“, Дупница
anel_iordanova@abv.bg
рецензент: проф. дн Росица Пенкова