Методиката е разработена за проследяване на базовите когнитивни и социални компетентности и емоционална зрелост на децата.
- Качества на вниманието и паметов обем
Методиката е базирана на шест айтема. Обхващат предмети, които децата познават в ежедневната си игра, от типа: червена кола, ябълка, жълта чиния, консерва, крава, лилава купа… Айтемите са зададени на децата с бавна и ясна инструкция. Те трябва да намерят играчките между други познати предмети в една голяма кутия. Засича се време за откриването им, докато детето не възпроизведе всички или не се откаже.
В междинната част на изследването се разговаря с децата за техните интереси и се прави проучване на способностите им за пространствена ориентация. Детето трябва да покаже чрез избран от него предмет и със съответните ясни инструкции локациите: „над“, „под“, „до“, „между“, както и по възможност ляво и дясно. Междинната част от изследването на познавателните процеси е необходима за включване на дългосрочната памет. Затова след играта за пространствена ориентация детето отново е подканено да открие играчките, които е търсило в първата част на изследването. Отново се засича време за откриването им, докато детето не възпроизведе всички или не се откаже.
- Емоционална зрелост
Изследването се базира на ясни за децата емоционални символи (емотикони) със следните послания: весело, намръщено, ядосано, тъжно, равнодушно. Първоначално изследователят определя степента на познаване от детето на онагледените емоции. В следващата част то трябва да избере на кое „човече“ прилича най-много всеки член от неговото семейство. Детето обозначава с емотикони и предпочетени от него приятели, както и учителите и помощник-възпитателите в групата.
- Способност за емпатия
Изследването се провежда на база отношението на децата към три групи, както следва: „слаби“ хора, животни и възрастни хора. Обследва се разбирането на детето за същността на всяка от групите: извежда ли определени качества и характеристики; какво отношение, субективно и/или обективно, е усвоило то към всяка от групите; как според него трябва да се отнася към слабите, възрастните хора и към животните. Разговорът е в свободна диалогична форма.
- Битови умения
Изследването на битовите умения и знания на децата включва въпроси, свързани със самообслужване, битови навици и домакинстване.
- Социална компетентност и зрелост
В това изследване децата трябва да отговорят как биха се справили в ситуация, в която са се изгубили. Провежда се диалог между детето и психолога, за да се открият всички възможни опции, които детето може да оформи самостоятелно, за изход от тази ситуация. По отношение на социалната зрелост се задават въпроси, свързани с познаването на базови професии.
За всяко изследвано дете се изготвя индивидуален профил (портфолио), съобразно с резултатите от проведеното експериментално изследване.