- Упражнения за развиване на вниманието
Игри и упражнения за развиване на зрителното внимание:
- Домино.
- Намери два еднакви предмета – предлагат се изображения на няколко предмета (5 или повече), два от които са еднакви. Детето намира кои са те и обосновава избора.
- Махни излишното – картинки или изписани думи на 4–5 предмета. Един от тях се различава от останалите и детето трябва да го открие.
- Намери разликата.
- Нанизване на предмети в определен порядък. Може да се използват цветни мъниста, различни копчета и други подобни материали.
- Рисуване по квадратчета – дава се образец, нарисуван върху хартия с големи квадратчета. Детето трябва да прерисува образеца на своя лист с квадратчета.
- Лабиринт – ориентиране в посоки и направления по предварително зададени ориентири.
- Колко са… в стаята? Детето трябва да се огледа в стаята и да назове възможно най-голям брой предмети, започващи с буквата Т, С и т.н. Или например – стъклени предмети, метални, обли, бели и т.н. (назовава всеки признак, който разпознава).
- Шпионин – дава се картина с много детайли. Предоставя се време на детето да я разгледа. След това картинката се закрива и възрастният задава въпроси по нея. Например: Дървото беше ли по-високо от къщата? И т.н.
Упражнения за развиване на слуховото внимание:
- Какво е това? На детето се демонстрира какви звуци издават различни предмети. След това, без детето да вижда предмета, се издава звук и то трябва да познае от какво е.
- Четирите стихии. На децата се казват названията на четирите стихии, а те трябва да изпълнят определени движения. Например „Земя“ – ръцете са долу, „Вода“ – ръцете са протегнати напред, „Въздух“ – ръцете са вдигнати нагоре, „Огън“ – правят се кръгови движения с китките.
- Чуй и повтори. На детето се предлага да възпроизведе по зададен от възрастния образец ритмични удари с пръсти или с друг подходящ предмет.
Упражнения за развиване на моторно-двигателното внимание:
- Лети, лети… – назовава се обект (кола, гълъб, топка, самолет, къща и пр.). Детето трябва да отговори с да или не, в зависимост от това дали обектът действително може да лети.
- Яде се – не се яде. Възрастният казва думи и търкаля топка към детето. Ако е храна, детето хваща топката, ако не е – връща топката на възрастния.
- Ухо – нос. Детето чува командите и докосва съответно носа или ухото си.
- Пляскане – щракане. Възрастният и детето се договарят: ако единият каже А – другият трябва да плесне с ръце, ако каже О – да щракне с пръсти.