Тема „За да сме силни“ (статистическа обработка на данните за двигателно качество сила)
Диаграма 1
Резултатите от педагогическото изследване на двигателното качество сила показват, че 69% от децата са със средна степен на овладяване на упражненията от комплекса за развиване на двигателното качество сила, 25% – с ниска степен, и само 6% са с висока степен на овладяване.
Тема ,,Бъди ловък“ (статистическа обработка на данните за двигателно качество ловкост)
Диаграма 2
Резултатите от изследването на двигателното качество ловкост показват, че 75% от децата са със средна степен на овладяване на упражненията от комплекса за развиване на двигателното качество ловкост, 19% са с висока степен и само 6% са с ниска степен на овладяване.
Тема „Гъвкави като котките“ (статистическа обработка на данните за двигателно качество гъвкавост)
Диаграма 3
Резултатите от изследването на двигателното качество гъвкавост показват, че 75% от децата са със средна степен на овладяване на упражненията от комплекса за развиване на двигателното качество гъвкавост, 22% – с висока степен, и само 3% са с ниска степен на овладяване.
Тема „Бързи, смели, сръчни“ (статистическа обработка на данните за двигателно качество бързина)
Диаграма 4
Резултатите от изследването на двигателното качество бързина показват, че 56% от децата са със средна степен на овладяване на упражненията от комплекса за развиване на двигателното качество бързина, 41% са с висока степен и само 3% – с ниска степен на овладяване. Тези 3%, както и при комплекса за развиване на двигателното качество гъвкавост, съответстват на едно дете, което през периода на изследването се възстановяваше след боледуване.
Тема „Кой ще се откаже и кой ще издържи“ (статистическа обработка на данните за двигателно качество издръжливост)
Диаграма 5
Резултатите от изследването на двигателното качество издръжливост показват, че 78% от децата са със средна степен на овладяване на упражненията от комплекса за развиване на двигателното качество издръжливост, 16% – с висока степен, и само 6% са с ниска степен на овладяване.
Изводи и заключения
Анализът на резултатите от педагогическото изследване ни дава основание да направим следните изводи и заключения.
Изводи:
- Съчетаването на игровите ситуации в модула за двигателна активност с комплексите от общоразвиващи упражнения с двигателна насоченост допринася за развиване на двигателните качества и стимулиране на двигателната активност на подрастващите.
- На база на използвания инструментариум, както и на показателите за критериална оценка за степента на овладяване на приложените комплекси от общоразвиващи упражнения с двигателна насоченост се получиха достоверни данни за реалното равнище на физическа активност и дееспособност на изследваните деца.
- Получените данни сочат, че развитието на двигателните качества води до повишаване на общата физическа дееспособност, вследствие на което изследваните деца проявяват добра двигателна активност.
Заключения:
- Активната двигателна дейност води до развиване на двигателните качества и общата физическа дееспособност.
- Разработените двигателни комплекси, внедрени в системата от педагогически ситуации, са реално приложими в заниманията по физическа култура в условията на детската градина.
- Постоянната, системна и последователна, работа за развиване и усъвършенстване на двигателните качества на подрастващите води до повишаване на физическата им дееспособност и здравно укрепване на организма.
- Физическата култура оказва благоприятно въздействие не само на двигателното развитие на децата, но и върху интелектуалното и социално-нравственото им развитие.
- Необходимо е мотивиране на децата за двигателна активност, развитие на морално-волеви качества, както и акцентиране върху работата им в екип.
- Съвременният начин на живот налага увеличаване на заниманията със спорт, както и повишаване на интензивността на натоварванията с физически упражнения, съобразно с индивидуалните възрастови и физиологични особености на всяко дете.
- 1. Игнатова, Д. (2019). Изследване на двигателните качества на деца от предучилищна възраст в детската градина – четвърта възрастова група. i-Продължаващо образование, т. 14: https://diuu.bg/emag/8919
2. Игнатова, Д. (2018). Упражненията и подвижните игри с изправителен характер в подготвителна група на детската градина. i-Продължаващо образование, т. 13: https://diuu.bg/emag/8070
3. Методическо ръководство за реализиране на образователното съдържание в трета група на детската градина (2009). София: Булвест 2000. - гл. ас. д-р Даринка Игнатова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“ – Департамент за информация и усъвършенстване на учители
рецензент: проф. д-р Костадин Костов