Екипна работа на учениците с работни листове
В експерименталното обучение използвам два работни листа, по темите „Неалелни взаимодействия“ и „Наследствени болести при човека“.
Целта на първия работен лист е по-лесно усвояване на понятията, свързани с неалелни взаимодействия. В края на часа учениците трябва да могат:
⦁ да дефинират неалелните взаимодействия;
⦁ да посочват примери, свързани с тях;
⦁ да разпознават по описание видовете взаимодействия;
⦁ да проследяват по схема разпадането на белезите;
⦁ да представят схематично кръстосванията.
Новите знания се формират в хода на урока, който започва с актуализиране на знанията за алелни взаимодействия. Въвежда се целта на урока. На дъската се записва темата. Дават се точни указания за сформирането на екипите и работата им. Класът се разделя на четири екипа от по петима ученици. Инструкциите по задачите се раздават като работен лист заедно с дидактическите материали на всяка група.
Започват да работят по задача 1. През това време учителят построява на дъската интелектуална карта, която ще се попълва своевременно.
Схема 1
Когато работата по задача 1 приключи, ръководителите на екипите излизат на дъската и попълват картата.
Втората задача е свързана с бързина и точност. Най-бързият екип пръв представя работата си пред останалите в класа. Всички слушат, оценяват и ако има допусната грешка – коригират. Интелектуалната карта се довършва.
При третата задача екипите трябва да аргументират отговорите си.
След всяка задача се прави оценка на работата на групите. Учениците сами оценяват изпълнението си и попълват таблица 1.
Таблица 1
Екипи | Задача 1 – максимален брой точки 6 | Задача 2 – максимален брой точки 4 | Задача 3 – максимален брой точки 4 |
Комплементарен | |||
Епистатичен | |||
Полимерен | |||
Плейотропен |
Работен лист „Неалелни взаимодействия“
Работите в екипи по петима души. Изберете си отговорник на екипа, който да ви представя по време на работата.
Задача 1. Прочетете текста в учебника за видовете неалелни взаимодействия, отговорете на въпросите и дефинирайте основните видове.
⦁ Кои взаимодействия наричаме неалелни?
⦁ Дефинирайте основните видове неалелни ваимодействия.
⦁ Валидни ли са законите на Мендел при тези взаимодействия?
Задача 2. Като използвате дидактическите материали, определете дадените примери към кои видове неалелни взаимодействия се отнасят.
Задача 3. Може ли да кажем, че неалелните взаимодействия увеличават шансовете за оцеляването на даден вид? Аргументирайте отговора си!