Дидактически материали по екипи за задача 2
Комплементарен екип
Пример 1: Окраската на царевичния смок е повтаряща се черно-оранжева камуфлажна шарка. Синтезата на черния и оранжевия пигмент се определя от два различни гена (два отделни метаболитни пътя) и се оцветяват различни участъци от кожата. Генът А определя синтеза на оранжев пигмент, а генът В – на черен пигмент. Генотипът на царевичните смокове с фенотип е А_B_. Фенотипът на тези с генотип ааB_ е черен, защото не се синтезира оранжев пигмент. Смоковете с генотип А_bb имат оранжева окраска, защото в клетките няма черен пигмент.
Фигура 1
Пример 2: При този вид взаимодействие външната проява на признака зависи от количественото съотношение между доминантни и рецесивни гени. Например при масата на кокошите яйца.
Фигура 2
Епистатичен екип
Пример 1: Макар че дълго време са спорили, днес учените са приели, че има четири основни цвята при конете: алест, кестеняв, кафяв и черен. За това каква ще е окраската на коня е виновен меланинът, който определя три неща: цвета на козината, очите и космената покривка. Кестенявият кон има в генотипа си доминантен алел на Extension гена (Е) и доминантен алел на Аgouti гена (А). Фенотипно алелът (А) ограничава разпространението на черния цвят, продуциран от алела (Е), като го концентрира в гривата, краката, опашката и върха на ушите и така позволява на червения цвят да се прояви в тялото.
Фигура 3
Пример 2: При кръстосване на мишки с черна козина с албиноси (без пигмент) цялото поколение е червеникаво-кафяво на цвят (агути). Във второ поколение белегът ще се разпадне на три фенотипни класа – агути, черни и албиноси, в съотношение 9:3:4. Белегът за цвят на козината също се контролира от двойка гени. Единият ген определя синтеза на пигмент, D, а другият – разпределението на пигмента, У. Двата доминантни алела, съчетани в общ генотип, определят синтеза и разпределението на пигмента. Алелът У няма собствен генотип, а в съчетание с D се проявява.
Фигура 4
Полимерен екип
Пример 1: Генетиката е основен фактор при определяне на височината на даден човек. При унаследяването на височината действат поне три двойки гени.
Фигура 5
Пример 2: Ленът е едногодишно растение с дребни сини цветове и малки плодове, които съдържат широко използваните семена. Намира приложение под формата на семена, каша или специално пресовано масло. Лененото семе съдържа омега-3 мастни киселини. Освен това ленът е богат източник на фибри. Интересен факт е, че цветът на венчелистчетата му се определя от ген, който определя и големината им.
Фигура 6
Плейотропен екип
Пример 1: Генът, определящ червени цветове при граха, обуславя и червеникаво оцветяване на листните пазви и сива обвивка на семената.
Фигура 7
Пример 2: При кръстосване на тиквени растения със сферична форма на плода (ААвв х ааВВ) в хибридното потомство формата на плода е дисковидна (АаВв), а в F2 се получават растения с дисковидни плодове (9/16 А-В-), сферични плодове (6/16 А-вв и ааВ-) и удължени плодове (1/16 аавв). Съотношението на разпадане е 9:(3+3):1
Фигура 8
В заключение, както самостоятелната, така и екипната работа създава положителни емоции у учениците. Проведеното експериментално обучение мотивира и ангажира всички ученици по време на час. Работата с работните листове прави учебния процес интересен и забавен.
- Боянка Ценова, СУ „Цар Симеон Велики“, Видин
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова