Модел на обучение с образователни игри при уроци за решаване на задачи
В методиката на обучението по физика дидактическата структура на урока за решаване на задачи винаги започва с актуализация на знанията или точка 1. Необходими основни величини, зависимости и закони. Точно това време, предвидено за „изпитване“, може да протече по съвсем друг начин – като игра, за създаване на настроение и подготовка за активно участие в час.
С образователните игри тип „домино“: „групиране“ (https://learningapps.org/display?v=pntpr3h2j21) и „съвпадащи двойки“ (https://learningapps.org/display?v=pxsthp0h221), това може да се случи бързо и лесно, като учениците разпознават и свързват наименование–означение–закономерност–мерна единица.
За да се справят лесно с условието „Начертайте схемата на електричната верига…“, за актуализация може да се използва образователната игра „съответствие“ (https://learningapps.org/display?v=pczn1ftcn21), където учениците могат да свържат наименование–схемно означение–изображение на елемента. Останалите задачи също може да бъдат адаптирани като образователни игри. Например условието: Подредете устройствата в нарастващ ред на количеството извършена работа при зададени заряд q, пренесен през устройството, и напрежение U (https://learningapps.org/display?v=pxampqpnn21).
Сценария, формата и средствата определя учителят в зависимост от възможностите на учениците.
Модел на обучение с образователни игри при уроци за обобщение
Този тип урок също като урока за решаване на задачи може да протече изцяло с използване на образователни игри, като се следва плътно дидактическата структура на урок за обобщение. Тук може да се включат и кръстословици и/или „решетка с думи“, където учениците трябва да търсят основните понятия, както и т.нар. тест-игри, които в платформата LearningApps.org наричат „състезание с коне“. Учителят определя вида и броя на въпросите – не повече от 15, а ученикът играе сам или със свой съученик.
В обобщение, образователните игри имат свое място във всеки един вид урок по физика и астрономия: може да се приложат като обучителен елемент при урок за нови знания, да се използват за актуализация на знания, за затвърдяване на знания, в урок за решаване на задачи, за обобщение или като домашна работа.
Образователните игри предизвикват учениците към действие и ги активизират. Имат интерактивен характер и може да се провеждат както в присъствена, така и в електронна среда. Дават възможност урокът по физика да стане атрактивен и променят вида на взаимодействието: не само учител–ученик, а и ученик–ученик и/или ученик–компютър.
Игровият процес може да протече по различни сценарии, определени от учителя и техническите средства, с които разполага училището. Повечето образователни игри позволяват осъществяване както в електронна платформа, така и чрез хартиени дидактически материали, но задължително цветни, за да бъдат забавни и да предизвикват към действие.
Единият недостатък при приложението на образователните игри е свързан с оценяването. То е тип „тестово“, или верен отговор – 1 точка, или грешен – 0 точки. Препоръчително е при екипна работа учителят да води протокол за наблюдение, с който да проследи приноса на всеки ученик в играта, за да бъде оценката обективна.
- 1. Галанов, П. (1994). Изграждане на дидактиката на физиката като технология за подготовка и провеждане на обучение по физика в средните училища. София (хабил. труд).
2. Иванов, Ив. Интерактивни методи на обучение: https://angelsto.files.wordpress.com/2015/07/1.pdf
3. Илчева, Юл. (2005). Дидактически материали по физика със забавен характер за проверка и оценка на знанията на студентите във висшите технически учебни заведения. В: Годишник на Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“. Т. 48, Св. IV. Хуманитарни и стопански науки.
4. Коджаспирова, Г. М. & Коджаспиров, А. Ю. (2003). Педагогический словарь. Москва: Изд. центр „Академия“.
5. Райкова, Ж. (2014). Ръководство по методика на обучението за решаване на физични задачи. Пловдив: Унив. изд. „Паисий Хилендарски“.
6. Тодорина, Д. (2010). Създаване на интерактивна образователна среда (теоретични и приложни аспекти). В: Интерактивните методи в съвременното образование. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.
- Надка Минчева, Професионална гимназия по фризьорство и ресторантьорство, Пазарджик
рецензент: доц. д-р Нели Димитрова