Целта на проведеното изследване, което се представя в статията, е да установи удовлетвореността на 45 активно занимаващи се с баскетбол ученички от Първа езикова гимназия – Варна, от прилагането на модифицирана методика на тренировка, отговаряща на съвременните изисквания на баскетболната игра.
За тази цел е приложено анкетно проучване, включващо седем въпроса:
- Доволни ли сте от въвеждането на специфични общофизически упражнения?
- Какво е нивото на физическо натоварване?
- Овладяхте ли нови техники?
- Достатъчни ли бяха часовете за тренировка?
- Какво допълнително бихте искали да бъде включено в тренировките?
- Получихте ли необходимата подкрепа от учителя по ФВС?
- Какво е цялостното Ви мнение за приложената методика на тренировка спрямо стандартната?
На първия въпрос – относно въвеждането на специализирани общофизически упражнения, 71% от анкетираните отговарят положително, което означава, че са изпитвали необходимост от допълнителна общофизическа подготовка. Резултатите от проучването са представени на фигура 2.
Фигура 2. Доволни ли сте от въвеждането на специфични общофизически упражнения?
Резултатите от отговорите на втория въпрос от анкетата – относно нивото на физическото натоварване по време на тренировка, представяме на следващата фигура (фиг. 3).
Фигура 3. Какво е нивото на физическо натоварване по време на тренировка?
Както се вижда от фигурата, само 4% от анкетираните смятат, че физическото натоварване е на много високо ниво, а 27% са в другата крайност и са на мнение, че тренировъчното натоварване е ниско. Това ни дава основание да смятаме, че подбраното тренировъчно натоварване в изследваната методика е в оптимални граници и има възможност за моментното му увеличаване.
На третия въпрос от проучването – „Овладяхте ли нови техники?“, всички анкетирани отговарят положително, което е изключително радостен факт за нас.
На следващия въпрос – „Достатъчни ли бяха часовете за тренировка?“, 63% от анкетираните отговарят положително, 25% не могат да преценят и за 12% времето за тренировка се е оказало недостатъчно.
Интересни са резултатите от проучването на мнението на анкетираните по петия въпрос (с отворени отговори) – какво допълнително биха искали да бъде включено в тренировките (фиг. 4).
Фигура 4. Какво допълнително бихте искали да бъде включено в тренировките?
Прави добро впечатление, че 29% от анкетираните биха искали да получат повече теоретични знания, в това число и относно правилознанието, а 24% – да се добавят допълнителни упражнения и практика за статична и динамична стрелба в коша. Предпочитание към допълнително включване на тактически схеми в тренировъчния процес изразяват 27% от отговорилите. Поради сравнително интензивната тренировка с относително висока плътност 11% от ученичките желаят да бъдат включени различни стречинг комплекси с цел по-добро възстановяване.
На шестия въпрос – „Получихте ли необходимата подкрепа от учителя по ФВС?“, категорично всички анкетирани отговарят положително.
Последният въпрос от анкетното проучване дава обобщаваща оценка за прилаганата модифицирана методика (фиг. 5).
Фигура 5. Какво е цялостното Ви мнение за приложената методика на тренировка спрямо стандартната?
Прави впечатление огромният процент (71%) от анкетираните, които са на мнение, че новата методика е много по-добра от досега използваната. С положителна нагласа са 27% и смятат, че е добра, и само 2% не могат да преценят.
В заключение, от гореизложените данни става ясно, че прилагането на нови, иновативни методи и средства в учебно-тренировъчния процес води до повишаване на интереса и мотивацията на трениращите. Същевременно е важно периодично да се прави анализ на удовлетвореността от обучението, за да може да се изведат съответните заключения и да се направят необходимите допълнения и изменения в учебно-тренировъчната програма с цел максимално отговаряне на нуждите на трениращите.
- 1. Гьошева, К., Църов, К. & Църова, Р. (1989). Система за контрол, оценка и оптимизиране на спортната подготовка при подрастващи баскетболисти. София: БФБ.
2. Прокопов, И. (2019). Анализ на агресията в училище. i-Продължаващо образование, т. 14: https://diuu.bg/emag/8766
3. Прокопов, И. (2018). Проучване на удовлетвореността от качеството на провеждане на зимна учебно-спортна практика за студенти от Софийския университет. i-Продължаващо образование, т. 13: https://diuu.bg/emag/8500
4. Темков, В. (1996). Баскетбол. София: МиФ.
5. Oliver, R.L. (1980). A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions (рр. 460–469). Journal of Marketing Research, 17(4).
6. Scarpello, V. & Campbell, J.P. (1983). Job Satisfaction and the Fit Between Individual Needs and Organizational Rewards (рр. 315–328). Journal of Occupational Psychology, 56(4).
- Методи Миланов, Първа езикова гимназия, Варна
рецензент: доц. д-р Ивайло Прокопов