Първостепенна цел на съвременното общество е развитието на физически здрави и жизнерадостни млади хора. От голямо значение за постигането ѝ са заниманията със спорт от ранна детска възраст. Те способстват за повишаване на физическата дееспособност, формират жизненоважни качества и умения. В статията е представена добра практика за внедряване на нетрадиционен спорт в училище – хокей на трева, и създаване на спортен клуб. Описани са технологични стъпки и постигнати резултати.
Здравето, възпитанието и образованието на децата са актуални проблеми от „дневния ред“ на обществото. Двигателната активност играе основна роля за развитието на физически здрави и жизнерадостни млади хора, с уравновесена психика. Физическото възпитание и спортът им дават възможност за самоусъвършенстване, изява и утвърждаване в обществото като ползотворни личности. Заниманията със спорт от ранна детска възраст способстват за повишаване на физическата дееспособност, формират качества и развиват умения за работа в екип, но реализирането им при 7–10-годишните деца изисква наличие на педагози, подходящи условия, уреди, пособия и не на последно място – отношение и ниво на култура от страна на родителите. Родители, стимулиращи децата към активни занимания със спорт от ранното детство, създават предпоставки за добро възпитание, мотивация, активност, любов и позитивно отношение към двигателната дейност.
Законовите промени след 1989 г. дадоха възможност на неправителствените организации в областта на спорта, музиката, културата и образованието да допълват и разнообразяват учебната програма чрез допълнителни педагогически услуги, съвместими с целите и предмета им на дейност.
Като учител по физическо възпитание и спорт моето нововъведение в педагогическата практика се изразява във внедряване на нетрадиционен спорт – хокей на трева, и създаване на спортен клуб, свързан с училище. Новата спортна дейност, която е и основна за формирания СКХТ „Чепинци“, се осъществява в тясна връзка със СУ „Христо Ботев“ в с. Чепинци, обл. Смолян, и вече можем да се похвалим с богат спектър на спортните ни прояви.
Наред с това сериозно внимание се отделя и на мащабните инициативи в посока създаване на материална база и участие в проекти за финансиране на спортната дейност и инвестиции в развитието на младите спортисти (ученици), участващи във вътрешни и състезания от международен ранг. В това отношение изключително ползотворно влияние оказва функционирането на спортния клуб, чиято основна цел е да съдейства за обогатяване на учебно-тренировъчния процес на учениците и внедряване на постижения в учебно-тренировъчната програма.
Хокей на трева е спорт, който се гради на силни личности, обичащи спорта и изграждащи в сътрудничество помежду си облика на отбора. Съблюдаване на моралните норми и етика във взаимоотношенията са водещи принципи при осъществяването на учебно-тренировъчната, проектната, организационната и спортносъстезателната дейност.
Планирането и управлението на спортната подготовка са ключов проблем и заемат първостепенно място в теорията на спорта в училище. За всеки спортист – ученик или отбор, трябва да има добре подготвен треньор (учител), който предварително да планира начина за постигане на целите. Управлението на подготовката за участие в състезание и постигане на добри резултати се реализира чрез разработване на дългосрочни и краткосрочни разпределения с различни цели и задачи, съобразени с възрастта, пола и възможностите на спортистите. При подрастващите дългосрочните планове обхващат отделни етапи на многогодишна подготовка. Краткосрочните планове обхващат едногодишната структура и показателите на подготовката през една спортносъстезателна година.
Планирането е продължителен процес, започващ с оценка на настоящата ситуация. Следват поставянето на целите и задачите, изработването на плана на действие, задействането на този план и анализирането на получените резултати. В реализирането му се включват основните системи на управление (организиране, контролиране, измерване, оценяване и подобряване).