В статията е представена стратегия за активно учене по проект „Учебният предмет на практика“. Учебният предмет е „Човекът и природата“ в 6. клас, в интеграция с предметите „Български език и литература“ и „Информационни технологии“. Крайният продукт от проекта е интерактивна книга със заглавие „Учене след ученето. Радостта от живота“. Разгледани са методи и техники на активното учене, очертани са някои негови предимства в обучението. Целта на разработения и приложен в практиката модел е да докаже, че при висока мотивация на ученици и учители и осигурени ресурси може да се задълбочи познанието по един или повече учебни предмети, какъвто е ефектът от активното учене.
В съвременното образование се отделя специално внимание на развитието на морална, творческа и автономна личност, способна да живее пълноценен живот – самостоятелно и в сътрудничество. Активното учене е една от най-успешните концепции за постигането на тази висока цел както у нас, така и в Европа и света днес.
Проект „Учебният предмет на практика“ в 6. клас е чудесна демонстрация за ефективността на тази концепция, защото използваните методи и техники на активно учене в реализираните проектни дейности наистина водят до високи резултати.
В началото на експерименталното обучение се стимулира интересът на учениците – постига се чрез избор на тема, която създава условия за оформяне на противоречащи си мнения в класа. Темата е „Човешко здраве – справяне със стрес, конфликти и гняв“, учебният предмет е „Човекът и природата“. Следващият етап е съставяне на график на дейностите за постигане на целта – да научим повече по дадената тема от един или повече учебни предмети. За да достигнем до финала на проекта – изработване на информационен продукт в дигитален вид и представянето му, са необходими знания и умения и от предметите „Български език и литература“, „Информационни технологии“, както и универсални умения – организационни, комуникационни, дизайнерски, презентационни.
Проектът е реализиран в продължение на две учебни години. Представяме синтезирано неговото изпълнение.
В началото на проектната ни дейност разделихме избраната тема на три подтеми и формирахме три екипа за търсене, подбор и съхраняване на информация. Екипите бяха създадени на базата на научните интереси на учениците и тяхната изява в задължителните учебни часове. След приключването на работата по тази задача координаторите докладваха изпълнението и направените анализи на резултатите.
В следващия етап учениците общуваха с експерти – доктор невролог, доктор диетолог и инструктори по йога. В този етап бе включено и обучение на родители. Учениците съставиха сценарий за обучението, по време на което да представят проектната дейност и да разберат какво знаят техните родители за справянето със стреса, конфликтите и гнева на работното място и в семейството. За съжаление, това не се случи на живо поради започналата пандемия, а онлайн и индивидуално ученик – родител.
Заради въведените противоепидемични мерки работата по проекта продължи през следващата учебна година и се наложи да актуализираме графика на планираните дейности. Предстоеше да създадем нашия краен продукт, книга със заглавие „Учене след ученето. Радостта от живота“ – вълнуваща история, споделена от участниците в проекта. Книгата е интерактивна – всеки, който я прочете, може да запише преживяното, да оцвети по свой начин картините, да добавя нови страници, може да я прочете близък или приятел и така да стане част от нашата история и в проекта да се включат още участници.
В реализирането на книгата в активна роля бяха помощник-менторите, координаторите на екипите, фотографът. Създадохме и брошури, които представят проектната дейност.
Дойде и финалът на проекта – събитието, на което представиха своите продукти всички участници в предизвикателството: единайсет екипа от ученици в различен клас, от различно училище и населено място, с различен учител по различен учебен предмет. Всички бяха много развълнувани: Кои два проекта ще се отличават най-много, кои ще отговарят на критериите в най-висока степен? И предстоящата награда – учебна екскурзия.