Ако постигнатите резултати от активното учене по проекта „Учебният предмет на практика“ бъдат съотнесени към паралелка ученици от същия клас, които не са участвали в проекта, ще се установят предимствата на активното учене. Кои са те?
Едва ли тук бихме могли да очертаем всички предимства на този метод, но ще посочим основните сред тях:
- Активното учене поддържа вниманието и интереса към темата.
- Учещият е автор, творец на собственото си знание.
- Повишава се отговорността за собственото учене.
- Съобразено е с индивидуалните потребности, интереси, ритъм и стил на учене на всеки учещ.
И още, активното учене предполага: работа върху реални обекти; включване в група; поемане на отговорност за резултатите; приложение на идеите на практика.
Много важна и многоаспектна е ролята на обучаващия в активното учене:
- Подпомага учащите се да изследват проблема или явлението, за да придобият опит.
- Стимулира критичните разсъждения върху придобитият опит.
- Създава условия за активно включване на учащите се в процеса на изследване.
- Предоставя независимост и свобода при вземане на решения и формулиране на концепции.
- Задава подходяща структура на учебния процес, така че учащите се да откриват явления, тенденции и зависимости.
- Организира безопасна и подкрепяща среда, която стимулира, окуражава учащите си да ценят и използват своя собствен опит.
- Прилага подходящи методи и техники на обучение на всеки етап от процеса.
Обобщено, методите на активното учене са тези, които стимулират активността на участващите субекти – интелектуална, вербална, емоционална, моторна, вътрешна и външна. А колкото по-висока е активността на учениците, толкова по-голям е ефектът от обучението и толкова по-високи са техните постижения, които пък са в основата на по-високата мотивация за учене.
Формирането на зряла, автономна и социално адаптирана личност може да се постигне чрез паралелно въздействие върху трите сфери на личността – интелектуална, емоционална и поведенческа, в процеса на груповата работа, като всеки влезе в определена роля за изпълнение на определена задача.
На въпроса на журито „Как се променихте?“ учениците отговориха, че са станали по-задружни и по-отговорни към собственото здраве и здравето на другите. Целта е постигната и мисията на този етап е изпълнена. Следва продължение с други ученици, други родители, други експерти в друго време.
- 1. Витанов, Л. и др. (2015). Методи и техники за активно учене. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
2. Георгиева, Н., Миткова, Д. & Райчева, Н. (2010). Дидактически модели за активно учене по природоматематическите учебни предмети (с. 271–281). В: Съвременното обучение между теорията и практиката. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
3. Гюрова, В. & Божилова, В. (2008).Формиране на умения за учене. Ръководство за преподавателя. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
4. Кирова, М., Бояджиева, Е. & Иванова, В. (2011). Активно и интерактивно обучение по „Химия и опазване на околната среда“ 7. и 8. клас. София: Педагог 6.
- Лидия Николова, СУ „Алеко Константинов“, Луковит
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова