При отговорите на въпроса – Попаднали сте в конфликтна ситуация с Ваш учител. Какво ще направите? (фиг. 5) – установяваме, че само 9 (35%) от учениците държат на открито обсъждане на проблема. Останалите 17 (65%) имат друго мнение, като се аргументират, че всяко действие от тяхна страна ще бъде безрезултатно, защото учителите винаги правят така, че да изглежда, че те са прави, поради което и не предприемат нищо.
Фигура 5
На въпроса – Получената оценка от направената контролна работа е несправедлива, защото съученикът Ви има същите грешки като Вашите. Какво ще направите? (фиг. 6) – 7 (27%) ученици са отговорили, че ще си замълчат, а 19 (73%) от анкетираните са посочили отговор „Друго“, като са добавили, че ще поискат да си повишат оценките.
Фигура 6
На въпроса относно причините, които пораждат спорове между учениците и учителите, са посочени неподготвеността за уроците, липсата на домашни работи, незачитането на мнението им. За учениците е важно учителите да се отнасят с уважение към тях, да се обръщат към тях по име, да ги изслушват търпеливо и да не ги обиждат.
Интерес представляват отговорите на въпроса – Необходим ли е според Вас посредник при решаване на конфликти в училище? (фиг. 7). Въпреки че едва ли са запознати с неговата дейност, 20 (77%) ученици са отговорили с „да“, а само 6 (23%) са посочили отговор „Не мога да преценя“. Явна е липсата на човек, от когото могат да поискат съвет, но и да му се доверят.
От отговорите на въпроса – Кой най-добре може да изпълнява ролята на посредник (медиатор) при решаване на конфликти в училище? (фиг. 8) – прави впечатление, че 21 (81%) ученици са предпочели отговор „Други“, което означава, че са снели доверието си от класния ръководител, учителите, педагогическия съветник и директора. Едва 5-има (19%) от анкетираните са на мнение, че директорът би могъл да изпълнява ролята на посредник.