Етапи на изпълнение на проекта
І етап. Проучвателна и художественотворческа работа на учениците от всички класове по темите:
- История на еврейския народ (издирване на текстове от Стария завет; анализ и селекция на най-интересните и любопитни исторически извори);
- Еврейски традиции (издирване на информация за традиционни обичаи, песни, танци и културни достижения на еврейския народ; заучаване на еврейската песен „Йерусалим от злато“ и на танц по музика на Hava Nagila);
- Холокост (изясняване на понятието; издирване на исторически сведения за изтреблението на евреи през Втората световна война; събиране на документален материал със свидетелски разкази на хора, преживели ужасите на войната и холокоста; изготвяне на презентации, табла и доклади на ученици);
- Спасяване на българските евреи (издирване на информация за събитията, довели до спасяването на българските евреи, с акцент върху документален материал и лични спомени, принос на институции и личности; изготвяне на презентации, табла, доклади и съобщения);
- Памет за холокоста (творческа работа по изработване на ученически проекти за паметник, посветен на холокоста);
- „Благите думи“ (провеждане на час на класа за възможностите на позитивното общуване като път към толерантността и зачитането на „другия“; създаване чрез уроци в часа на класа, посветени на безконфликтното и градивното общуване, на подкрепяща среда, на толерантност и дух на разбирателство в училищните класове).
ІІ етап. Представяне на работата на учениците:
- Художествено-драматичен спектакъл под мотото „Да бъдеш човек в безчовечен свят“, представен на училищно тържество;
- Изложба на ученически проекти на паметник, посветен на холокоста, и авторско презентиране на всеки творец в градската художествена галерия „Васил Кръпчански“ в Сапарева баня;
- Документално-фотографска изложба, подредена в салона на читалище „Просветен лъч“.
ІІІ етап. Мултиплициращ ефект на проекта:
- Организиране и провеждане през следващите две учебни години на различни училищни конкурси по темата за холокоста и социалната справедливост, по теми, свързани с човешките права и с толерантността като съзидателна основа в човешките взаимоотношения и възможност за опознаване на себе си чрез „другия“;
- Насърчаване на творчески идеи на учениците по проектните теми и представянето им на училищно ниво;
- Споделяне на опита на учителите на планиран семинар.
График на планираните дейности и събития
- Октомври: поставяне на темите и задачите за проучвателна работа по класове;
- Ноември–декември: изготвяне на презентациите, таблата, докладите и съобщенията; изработване на проектите за паметник, посветен на холокоста;
- Декември: провеждане на часа на класа на тема „Благите думи“ във всички класове;
- Януари–февруари: подготовка на училищното тържество; подреждане на изложбата на ученически проекти на паметник, посветен на холокоста, в градската художествена галерия и на документално-фотографската изложба в читалищния салон.
- Март: представяне на работата на учениците чрез художествено-драматичния спектакъл под мотото „Да бъдеш човек в безчовечен свят“ на училищното тържество.
В работата по проекта участват 250 ученици от III, V, VI, VII, VIII и X клас. На тържеството са поканени ученици, учители, родители, граждани, гости от Израелско-българския институт и от посолството на Израел, представители на управата на града ни и на РУО – Кюстендил, както и представители на медии, които да отразят събитието.
Очаквани резултати от проекта
Учениците:
- описват ранната история на еврейския народ и неговите традиции;
- познават основни факти и събития от Втората световна война;
- разбират смисъла на понятието „холокост“ и са запознати с фактите по избиването на милиони евреи през Втората световна война;
- познават фактите по спасяването на българските евреи;
- разбират опознаването на „другия“ като възможност за опознаване на себе си;
- осмислят толерантността като съзидателна основа в човешките взаимоотношения;
- осмислят ценностите на съвременния свят и човечността като основна и значима характеристика на човека;
- развиват в процеса на изследователската работа умения да съставят текстове по зададените теми и формират специфични умения на историческото познание.
По отношение на мултиплициращия ефект от проекта очакваме чрез представянето на резултатите и продуктите от реализираните проектни дейности пред обществеността и чрез публикуването на сайта на училището на всички материали – презентации, доклади, съобщения, лични творчески проекти, видеоклипове и запис на тържеството, по-широка аудитория да съпреживее емоционално събитието и да стане съпричастна към идеята на проекта.