Съдържателна рамка на управленската практика за трудова мотивация и добър психоклимат
От съществено значение за успешната работа на колектива е по-голямата част от служителите да имат добра трудова мотивация. Поради това като директор на образователна институция приложих експериментално управленска практика за мотивация на персонала и постигане на добър психоклимат.
За целта се стремя да следвам няколко основни принципа.
- Конкурентно заплащане, обвързано с условията на труд и резултатите
Конкурентното заплащане е значим фактор за престижа и привлекателността на професията. Независимо че заплатите в училище се увеличиха чувствително в началото на годината, то и цените на всички стоки, продукти и услуги продължават непрекъснато да се повишават. Поради това се стремя да осигурявам допълнително финансово стимулиране, обвързано с постигнати успехи. Подобна възможност предоставят механизмите за диференцирано заплащане. За да работят успешно, всички критерии трябва да бъдат прозрачни, да се съгласуват с колектива и да се прилагат безпристрастно, като се основават и на общоприета дефиниция за това какво представлява успех, постигнат резултат в контекста на училището.
- Възможности за професионално развитие, ясни очаквания за работата и признание на успехите
Друг значим фактор за повишаване на мотивацията и ангажираността на служителите е възможността за професионално израстване, което се базира на увеличаващи се отговорности при постигнати резултати с учениците, както и на успешна работа в учителския колектив. Повечето професии дават възможности за непрестанно учене, надграждане на квалификацията и кариерно израстване, което логично следва нарастването на опита. Отчитам, че тези учители, които имат възможност да заемат ръководни роли в колектива и да поемат отговорност според своите интереси (включително и да бъдат наставници на млади колеги), могат да видят в това както признание, така и перспектива да допринесат за училището. Поради това е от ключово значение да се създават тези възможности. Освен това за младите учители е добре да виждат условия за бързо професионално развитие при постигане на добри резултати в училище. Затова като ръководител се стремя да давам ясни очаквания за резултатите от работата на учителя и съответни стимули при тяхното постигане.
Важен момент от предложената управленска практика е предоставената възможност на педагогическите специалисти сами да разписват и реализират проекти на училищно, местно, държавно и международно ниво. Чрез този вид дейности се създават условия за развитието на мотивационни, комуникационни, организационни и други умения, формира се чувство на принос и принадлежност към училищната общност. От значение за поддържането на чувството за общностна принадлежност е включването на учителите в дискусии за развитието на училището, като например по отношение на резултатите от външните оценявания или на начините за увеличаване на приема на ученици, както и включването на всички учители, които водят един и същи клас, в обсъждания на напредъка на учениците си и съвместно набелязване на стратегии за подобряване на работната атмосфера и постиженията на обучаваните.
В тази връзка, важно е учителите да се поощряват и да си партнират в проекти с колеги от други училища в региона или с подобен контекст и профил в друг регион, тъй като този тип работа спомага да обменят опит, да учат от своите колеги, а освен това и да въвличат учащите се в съвместни дейности и съревнования с обща кауза. От съществено значение е и насърчаването на участието в международни учителски групи за споделяне на добри практики, свързани с най-новите тенденции в образованието. След всеки от проектите се прави анализ на наученото и се обсъжда какво от него може директно да бъде приложено или да бъде адаптирано към съответния училищен контекст.
- Автономия при преподаването
Една от най-демотивиращите учителите ситуации е тази, когато се чувстват притиснати от формални изисквания, които не отговарят на нивото на част или на всичките им ученици. Поради това е необходимо да се предостави възможност на всеки от учителите в колектива да преподава, съобразно с реалностите в класната стая и със спецификите на конкретното учебно съдържание.
- Намаляване на административната тежест
Всички работещи в сферата на образованието сме наясно, че изготвянето на големия брой административни документи (отчети, характеристики на ученици, лични дела и т.н.) отнема твърде много от времето на учителите за планиране, подготовка и провеждане на часовете. Така те или не могат, или се затрудняват да изпълняват своето основно задължение.
В представената управленска практика това е друг момент, осигуряващ нейната ефективност, а именно намаляването на административната тежест. Това се постига по следния начин:
- документацията е само на един носител, който в повечето случаи е електронен, и не се налага учителите да попълват или пишат по два пъти една и съща информация;
- информацията за учениците и оценките им през годините се въвежда в електронния дневник на платформата Shkolo.bg, което позволява лесно да се извежда и принтира и не се налага всяка година учителите да я преписват;
- младите учители са осигурени с наставници.