- Поощрение на наставниците
В процеса на преподаването, обмяната на опит, признанието на успехите и подобряването на работата на учителя наставникът играе ключова роля. Все още системата за избор на наставници в ръководеното от мен училище е в процес на изграждане. При кандидатстване на наставник е необходимо да се следи за личната мотивация на учителя да развива не само собствените си умения, но и тези на колегата си. Част от управленската практика в този аспект е създадената система за поощрение на наставниците, която включва похвала пред колектива, споделяне на резултатите от съвместната работа с новоназначения учител, финансови и други стимули при високи постижения. Освен това учителите, които изпълняват наставническа роля, имат намален брой учебни часове, за да им се осигури възможност да осъществяват своите наставнически функции.
Отделя се внимание и на обучението на наставниците. Два пъти годишно (в края на първия срок и в края на учебната година) се прави анализ на работата на наставника, като в него е включено и попълване на анкетна карта от наставника и от новия учител, а също така се организира и обща среща, на която се обсъждат резултатите.
- Методически обединения и професионални учебни общности
В училището ни е утвърдена практика участието на учителите в регулярни срещи, на които преподаващите един предмет дискутират добри практики, споделят успешни методи, обсъждат предизвикателства и търсят възможности за тяхното преодоляване. Взаимните наблюдения на уроци, последвани от среща, в която се анализира часът, набелязват се следващи стъпки, дискутират се успешните методи и се разглеждат възможности за подобрение, са друг начин за ефективно взаимодействие. Добре е наблюденията да са между учители от различни училища на регионално и национално ниво под формата на открити уроци, които е важно да не бъдат репетирани предварително.
Ефективен механизъм за засилване на чувството за общност, за повишаване на ефективността на целия колектив, за взаимопомощ и подкрепа, който не изисква сериозен допълнителен ресурс, представляват професионалните учебни общности. Заедно с това те предоставят възможност за професионално израстване и изява на активните и търсещи учители, което от своя страна спомага и за задържането им в училище.
- Съвместна работа с училищните психолози
Училищните психолози имат ключова роля за ефективната и здравословна атмосфера във всяка класна стая, а също и за успешната работа с всеки ученик според неговите индивидуални нужди. Затова в управленската практика са ясно дефинирани задълженията на училищния психолог, инвестирането в осигуряване на достатъчен брой специалисти и на време за съвместна работа с всички участници в образователния процес.
- Допълнителни обучения според индивидуалните нужди на учителя
В училището ни е формиран екип, който работи целенасочено за подкрепа и обучение на учителите. Неговата роля е да моделира дискусия върху визия за развитие на училището и да създава стратегия, съгласувана с тази визия. От своя страна визията включва елементи като ключови знания, умения и нагласи, които е необходимо да притежават учителите, за могат да отговорят на нуждите на учениците и да спомогнат за реализирането на потенциала им. Обучителният екип е съставен от учители от различни предметни области, които регулярно наблюдават колегите си, описват областите за подобрение, които се срещат най-често, и идентифицират колеги, при които същите теми са силни страни (например създаване на ясни критерии за оценка, планиране на уроци, работа с учениците със специални образователни потребности, въвличане на всички ученици). Учителите, които са силни в определена тема, обучават тези, които срещат затруднения.
Когато в училище постъпва на работа нов учител, обучителният екип провежда личен разговор с него за това къде вижда себе си през следващите 2–5 години, къде иска да се развива и в какво е силен. Новият колега и наставникът му по време на първата година провеждат поне два лични разговора за напредъка – какво учителят смята за свой успех и какво за свой неуспех, как е възможно директорът да подкрепи дадения учител допълнително. Този механизъм изпълнява едновременно няколко функции: целенасочено структурира индивидуална подкрепа, дава възможност на наставниците/членовете на обучителния екип да развиват нови умения, а на учителите, които споделят своя опит, да получават положителна оценка и признание.
При експерименталното приложение на управленската практика е изработен инструментариум за анализиране на данните. Обработените резултати от констативния и контролния етап на експеримента отчитат изпълнение на набелязаните цели и задачи по време на формиращия етап.
След статистическото описание на величините и стойностите се потвърди хипотезата, че ако в работния екип на училището се приложи ефективна управленска практика, ще се повиши нивото на мотивация на педагогическите специалисти и ще се подобри психоклиматът.
След проведения експеримент се наблюдават някои положителни изменения, като:
- чувствително повишена трудова мотивация на учителите;
- засилено сътрудничество и уважение сред колегите;
- по-високи професионални и лични успехи на членовете на работния екип;
- по-голяма ангажираност към трудовия процес.
Мотивацията представлява единство и хармония между вътрешната мотивация на педагогическия специалист и външната мотивация, която се основава на използвани разнообразни мотивиращи (стимулиращи) въздействия върху служителя. Равнището на трудовата мотивация на учителя е директно свързано и обуславящо резултатите от неговата педагогическа дейност, както и резултатите от учебната дейност на учениците. Поради това за мен като училищен ръководител е приоритет да въвеждам и прилагам в управленската си дейност различни способи за мотивиране на учителите, тъй като те са основата на всяко училище и е от съществено значение да се чувстват удовлетворени от постигнатото, но и да продължават да преодоляват затрудненията, пред които са изправени, да очертават нови перспективи в този разнолик и труден свят. Да предават дързост и откривателски дух на своите възпитаници, да ги учат да знаят и могат!
Нека, когато свалим маските, да погледнем на света с нови очи, да бъдем по-добри, по-мъдри и по-човечни. Нека заедно имаме смелостта да бъдем учители!
- 1. Златев, В. (1999). Мениджмънт без граници. София: Унив. изд. „Стопанство“.
2. Илиев, Й. (2009). Управление чрез мотивация. Варна: ВСУ „Черноризец Храбър“.
3. Илиев, Й. (2001). Умението да мотивираме. София: Нова звезда.
4. Младенов, Ю. & Терзиев, В. (2009). Организация и управление на фирмата. Русе: Силоам прес.
5. Паунов, М. (2001). Мотивация. София: Унив. изд. „Стопанство“.
- Тинка Балабанова, ОУ „Стоян Михайловски“, Пловдив
рецензент: доц. д-р Мирена Легурска