Предметът „Физика и астрономия“ през учебната 2020/2021 година в 10. клас се изучава по учебника с автор Максим Максимов, като към него има и работна тетрадка. Освен този учебник няма никакъв учебник по физика на английски за 10. клас. Разработената технология е приложена в клас, който през предходната година не е изучавал предмета с помощта на английския език. Тъй като някои от разделите се изучаваха в 10. клас и по старата програма, реших да използвам учебника “Physics 9-th class” с автори H. Tzekov, M. Gradinarova, E. Zlatkova, I. Marinova, в който само някои от уроците отговарят на съдържанието на учебника на български език, като текстовете не съответстват на тези в учебника на български език. Учениците нямат този учебник, затова направихме копия на уроците. Освен тях всеки нов урок подготвях като мултимедийна презентация, в която планът на урока е на български език, но видеата са на английски.
Веднага след входното ниво започнахме работа с учебника по физика на английски език. Първият раздел „Електромагнитни явления“ е единственият, който може да се превежда от учебника. Някои от уроците се наложи да променя, за да ги адаптирам към съдържанието на българския учебник. Всеки урок за нови знания, който бе включен и в английския учебник, бе даван на учениците за домашна работа. Идеята е, използвайки знанията си от урока по физика на български език, те да се опитат вкъщи с помощта на речници и друга странична помощ да преведат текста от английски на български. Всеки урок започва с “key concepts”, където са извадени някои от най-често срещаните термини в текста. Когато ученикът предаде домашната си работа, той трябва да запише физичните термини на дъската. След това прочита определенията им в английския учебник. Поради факта, че в по-голямата част от времето се учеше от разстояние, всички ученици имаха електронен речник, в който записваха термините както от уроците в учебника, така и от видеата в презентациите. Речникът беше под формата на споделен документ в класната стая и всеки можеше да дописва непознати думи. За да се избегнат еднообразието и повторението, в някои от уроците за нови знания, когато се учеше присъствено, записвах новите физични термини на дъската (понякога на английски, друг път на български език) и през последните минути на часа раздавах пресниман урока на английски език, а учениците трябваше да открият физичните термини, да ги прочетат и преведат. Когато нямаше възможност за превод на урок, учениците трябваше сами да намерят определенията в интернет и след това сравнявахме текстовете от различните източници и тяхното различно звучене. Презентациите на уроците и видеата в тях също помагат на учениците за откриване на физичните термини и по-доброто осмисляне на материала. Едно основно предимство, което отчитам, е, че учениците имат достъп до видеата и речника по всяко време и винаги, когато имат затруднения, могат да си помогнат. Чрез този вид работа с учебника и различни форми на преподаване в часовете за нови знания учениците за първи път се запознават с техническия английски език, срещат се с различното значение на познати думи и употребата им в контекст.
Чрез използването на тези методи и форми може да се формират знания и умения у учениците в няколко различни направления:
- Как промяната в словореда води до промяна в смисъла на изказването
- умения да формулират правилно, точно и ясно изказване, като се стремят да запазят физичния смисъл на текста;
- умения да постигнат физичното звучене чрез съзнателно нарушаване на словореда;
- умения да поправят допуснати грешки в собствен текст или в текст на свои съученици;
- Как промените в конструкциите водят до промяна в смисъла на изказването
- умения да трансформират синтактични конструкции;
- умения да изграждат конструкция, съответстваща на авторския замисъл;
- Как контекстът определя смисъла на изказването
- знания за текста и контекста;
- знания за многозначността на думата;
- умения за избор на подходящ контекстов синоним;
- умения за запазване на физичния смисъл чрез изпускане или добавяне на дума.
Придобитите умения може да намерят приложение при създаване на устен и писмен текст с научна, публицистична, художествена или битова тематика.
Следващия раздел „Светлина“ го няма в този учебник на английски език и затова трябваше да намеря материали от други източници. Освен интернет използвах учебниците “Modern physics” с автори John Williams, Frederick Trinklein, H. Clark Metcalfe и “Focus on physical science” с автори Charles Heimler, Jack S. Price. Учебниците са на американски автори и са дарени на гимназията от американски преподаватели, работили в училище през годините. Текстовете са малко по-различно поднесени и освен основната информация се обръща голямо внимание на живота и дейността на бележити физици. Учениците не се затрудняваха с превода и дори им беше интересно да ги съпоставят с уроците на българските автори.