По време на експеримента учениците задължително правят снимки (фиг. 2), защото финалните продукти са два – освен изготвения протокол от него е необходимо да обработят и представят в електронен вариант проведения експеримент в приложение на MS Teams Book Creator (електронна книга „Домашни експерименти и моделиране“).
Фигура 2. Подкасти на учениците по биология и здравно образование в 9. клас
Учениците записват трудностите, които са срещнали, и проблемите, които са възникнали при провеждането на експеримента. Последното е необходимо за оценка на техния експериментален метод.
На база на отчетените резултати в този етап учениците правят анализи и формулират изводи. За правилното анализиране на резултатите от количествени експерименти е необходимо: да изберат подходяща графика за представяне на данните (хистограма, линейна или кръгова диаграма и т.н.); да очертаят тенденциите, които се наблюдават при обработката на резултатите (линейна корелация, експоненциална зависимост и др.); да преценят съществуват ли в данните стойности, или групи от стойности, които не следват общата тенденция, и как може да се обяснят те и др.
При анализа учениците се нуждаят от подкрепата на учителя за интерпретацията на резултатите. Обръща се внимание дали тези резултати се потвърждават от други автори, т.е. прави се връзка с направения литературен обзор.
Съществен момент в провеждането и отчитането на биологичния експеримент е установяването на грешки – субективни и обективни. Учениците са насърчавани на основата на отчетените грешки в проведения експеримент да формулират и предлагат възможности за неговото подобряване.
Следваща стъпка в изпълнението на биологичния експеримент е изготвянето на експерименталния доклад (написването на протокол). Той съдържа следните точки:
- Увод – описва се актуалността на изследвания научен проблем;
- Изследователски въпрос;
- Материали и методи;
- Резултати;
- Обсъждане и изводи.
Последните две стъпки: изготвяне на материали на електронен носител и представяне пред класа, се оказват доста мотивиращи и лесни за изпълнение. За учениците на СПГЕ „Джон Атанасов“ тези дейности не представляват проблем. Предвид спецификата на професионалните им интереси, обработката на резултатите и изготвянето на електронни материали са направени на изключително високо равнище. Представянето и дискусиите в час създават настроение и протичат без усещането за изпит и съпътстващото го напрежение.
Резултатите от анкетното проучване показват, че в обучение от разстояние като най-лесен за учениците се очертава етапът на събирането на данните (качествени или количествени). Този етап е затруднил ученици с относителен дял 10,3%. По-големи трудности създават обработването на данните (за ученици с относителен дял 13,8%) и тяхното представяне (за ученици с относителен дял 20,7%). Най-големи затруднения учениците срещат при анализа на данните (31%).
Затруднения при отчитането на евентуални грешки в проведения експеримент изпитват ученици с относителен дял 6,9%, а за 17,2% от анкетираните се оказва трудно предлагането на възможности за неговото подобряване (фиг. 3). Вероятната причина за тези резултати е липсата на опит на обучаемите в това отношение.
Фигура 3. Затруднения на учениците по отношение на работа с данни при планиране и провеждане на биологичен експеримент в домашни условия
За целите на обучението по биология и здравно образование на учениците в частта биологичен експеримент (планиране, провеждане и документиране) е разработена система от обучителни тренинги, видеоматериали, работни листове (лабораторни и дискусионни).