В условията на обучение в електронна среда едно от предизвикателствата е свързано с оценяването на компетентностите на учениците в практически ориентирана дисциплина. Работата им по биология и здравно образование се оценява чрез разработена система (критериална матрица), като се оценяват техните знания и научноизследователски умения по отношение на планирането на експеримента, неговото изпълнение и анализа на резултатите. Оценяват се и двата финални продукта – изготвеният експериментален доклад и образователният подкаст, от проведения експеримент (фиг. 2). Учениците са запознати със системата за оценяване в началото на обучението по дисциплината и това им дава възможност да се съсредоточат върху развитието на своите умения.
Анкетното проучване показва положителни нагласи и висока степен на удовлетвореност на учениците от проведените биологични експерименти в условията на електронно обучение в СПГЕ „Джон Атанасов“. Най-голям относителен дял от учениците (89,6%) са напълно удовлетворени от обучението по биология и здравно образование в 9. клас. Едва 3,4% от анкетираните оценяват качеството на курса като незадоволително. Анализът на резултатите аргументира необходимостта от продължаване на изследването – например какви са причините за затрудненията на част от учениците и начините за преодоляването им, съществува ли релация между постиженията на учениците по дисциплини, свързани с ИТ, и работата в дигитална среда по биология и здравно образование, качеството на подкастите и др.
Заключение
Преподаването на биология и здравно образование и дейността на учениците по разработване на собствени въпроси и хипотези в условия на електронно обучение са свързани с предвиждане на достатъчно време за извънкласна работа. Да конструират „свои“ въпроси, да формулират хипотези, да планират и сами да провеждат проучвания, всичко това е ценен опит за тях. Наблюденията показват, че целенасочената и планомерно организирана експериментална работа изгражда у учениците умения: за тълкуване или разработване на наблюдавани или описани модели; за формулиране на изследователски въпроси; за формулиране на изводи и заключения; за прилагане на изследователския подход при решаване на проблеми от различни области на живота и др.
Експерименталната работа (включително и в условията на обучение от разстояние) развива дивергентно мислене и креативност. Тя предполага прилагане и трансформиране на знания и умения при нови условия и ситуации. Провокира творческата инициатива у учениците и влияе положително върху мотивацията им.
- 1. Асенова, А. (2020). Приложение на съвременни образователни технологии в професионалната подготовка на учители по биология. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
2. Асенова, А. & Йотовска, К. (2011). Ключовите компетенции на учителя по биология в контекста на електронното обучение. София: Даниела Убенова.
3. Йотовска, К. & Нечева, В. (2021). Планиране и провеждане на лабораторни експерименти в условията на електронно дистанционно обучение (по време на пандемията от COVID-19).
4. Aboagye, E., Yawson, J. A. & Appiah, K. N. (2021). COVID-19 and E-learning: The challenges of students in tertiary institutions. Social Education Research, 1-8.
5. Allot, A. & Mindorff, D. (2014). Biology Course Companion. Oxford University Press.
6. Auer, F., Lee, C. S. & Felderer, M. (2020). Continuous experiment definition characteristics. In: 46th Euromicro Conference on Software Engineering and Advanced Applications (SEAA). IEEE: 186-190.
7. Bakker, A. (2018). What is design research in education? 1 (рр. 3-22). Routledge.
8. Dongen, W. A. N. G., Yi, L. V., Zhouqi, Y. A. N. G. & Huiyun, X. U. (2021). Exploration of Teaching in Cell Biology Experiment. The Theory and Practice of Innovation and Enntrepreneurship, 4(2), 56.
9. Nikitchenko, L. (2017). Forming professional competence in the process of teaching biology students. Наука і освіта, 8, 78-82.
10. Rashid, S. & Yadav, S. S. (2020). Impact of Covid-19 pandemic on higher education and research. Indian Journal of Human Development, 14(2), 340-343.
- Невенка Костова, Софийска професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов“, София
nevy@abv.bg
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова