Съществуват и други теории за ученето, но съвременната психологическа теория за обучението е наследник на най-ценното от всички свои предшественици. В основата ѝ стои личностно ориентираното обучение. Не по-малко важно условие за успешно учене е и придобиването на умение за пренасяне (трансфер) на усвоеното в нови ситуации. За реализирането на това условие освен изброените по-горе възможности се използват задачи, изискващи преход от теорията към практиката, от нагледно-образното към логическото мислене. В този смисъл процесът на обучение в часовете по уеб дизайн (теория и практика) обхваща три основни дейности: мотивиране на учениците, регулиране на процеса на обучение и оценяване.
Разработеният модел изисква активно участие на обучаваните, което води до максимална концентрация на вниманието и до позитивни емоции при успешно изпълнение на задачата. Това мотивира учениците и способства за трайно запаметяване на наученото. В такава ситуация въпросът за контрола се трансформира във въпрос на самоконтрол, което превръща регулацията на обучението в саморегулация. Така на практика се осъществява една от основните дидактически стратегии на обучението – учениците да развиват самостоятелност и свой стил на действие, да контролират собствените си мисловни процеси и познавателни механизми. Задачите в модела са подредени в система с нарастваща трудност и имат трансдисциплинарен характер. Трансдисциплинарност10 е интегративна изследователска стратегия, която се стреми да разбере нови знания от диалога между две или повече дисциплини. Това е подход, който е ориентиран към конкретни реални проблеми. Трансдисциплинарността отваря вратите за нови сценарии на дидактически иновации, при които се стимулират многобройните възможности на учениците.
Интеграцията на знанията по различните предмети има четири нива:
- дисциплинарна – когато учениците изучават концепции и умения отделно за всяка дисциплина;
- мултидисциплинарна – когато учениците изучават концепции и умения отделно за всяка дисциплина, но във връзка с обща тема;
- интердисциплинарна – когато учениците изучават концепции или умения по две или повече дисциплини в тясна връзка помежду им с цел задълбочаване на знанията и уменията;
- трансдисциплинарна – когато учениците решават задачи или изпълняват проекти от реалния свят, като прилагат знанията от две или повече дисциплини и по този начин затвърдяват наученото.
Както споменахме, предметите „Уеб дизайн – теория“ и „Уеб дизайн – практика“ бяха въведени през 2018 г. По учебна програма се изучават 36 часа годишно и дават знания и умения за Държавния професионален изпит в частта практика, който е задължителна втора матура от учебната 2021/2022 година.
Учебното съдържание в 11. клас е обособено в три раздела:
- Раздел I „Интернет. Интернет и протоколи“ с 2 учебни часа;
- Раздел II „HTML“ с 16 учебни часа;
- Раздел III „CSS“ с 18 учебни часа.
В първия раздел се дават сведения за историята на интернет. Във втория раздел се изучават основните тагове в езика за програмиране HTML за форматиране на текст, създаване на списъци и таблици, вграждане на изображения и хиперлинкове. Учениците разбират какво са рамки, слой и какви са структурата и синтаксисът на таговете за формуляри. На финала те се учат да вграждат мултимедия в страница и добиват понятие за това какво е динамичен HTML. В третия раздел се изучават box-моделът11, трите начина за интегриране на HTML и CSS, основните видове селектори и тяхната йерархия, също – как се стилизират фон на страница, списъци, шрифт и текст, как се позиционират елементи и как се създават видовете интерфейс (хоризонтално меню, вертикално меню, падащо меню и т.н.).
Моделът за изграждане на обучителен сайт за рискове на работното място по учебния предмет „Уеб дизайн“ на професионалното образование предвижда прилагане на знания от две различни области – програмиране и здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ). Те се обединяват, за да се създаде продукт, който има чисто практическо приложение и може да се използва за обучение на комитетите по условия на труд във фирми с до 50 души персонал. Целта е в дългосрочен проект поетапно да се кодират 10 страници от сайт с работна тема „Рисковете на работното място“. В процеса на изграждане на сайта учениците паралелно с обучението виждат реален резултат от своя труд и така превъплъщават концепцията „учене чрез правене“12. Това е мотивиращо и задължаващо за тях. Ефективността на модела се проверява чрез нестандартизиран тест върху CSS13.
- 1https://mon.bg/bg/100909
3https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8C
4https://bg.wikipedia.org/wiki/Model-View-Controller
6Rogers, C. (1969). Freedom to Learn: A View of What Education Might Become. Columbus, Ohio: C. E. Merrill Pub. Co.
7Жан Пиаже. Психология на интелекта. Педагогика, 8, 1996.
8De Zubiría, J. (2006). Педагогическите модели. Към диалогова педагогика. Богота.
9Vergara, G. & Cuentas, H. (2015). Текуща валидност на педагогическите модели в образователния контекст. Вариант, година 31 (Специална 6).
10https://bg.warbletoncouncil.org/transdisciplinariedad-2208
11https://css.w3schools.bg/box-%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB/
12Ташева, С. & Павлов, Д. (2000). Иновации в технологията на обучение при професионалната подготовка. София: НИО.
13Стоянова, Ф. (1996). Тестология за учители. София: Атика.
- инж. Марияна Георгиева, Професионална гимназия по икономика и мениджмънт, Пазарджик
рецензент: доц. д-р Катя Стоянова