Статията представя технология за повишаване на педагогическата култура на родителите, която се състои от три модула. Първият свързан с установяване нивото на родителска компетентност и желанието им за сътрудничество и повишаване на компетенциите им, вторият е насочен към педагогическо образование на родителите, чрез включването им в различни форми на квалификация и по теми целящи да повишат педагогическата им култура. И последен модул е свързан с анализ и усъвършенстване на методите на възпитание и обучение на родителите в ефективни форми и методи на семейно възпитание.
В контекста на модернизацията на обществото, на социалната и културната среда като цяло има увеличение на противоречията в подходите, методите и инструментите, използвани в семейното възпитание. Въпреки разнообразието на иновативните процеси в областта на съвременното образование, родителите не са наясно с необходимостта от подобряване на техният психологически и педагогически потенциал, който е един от основните фактори, които определят нивото на конфликт на поколенията. Всичко това води до необходимостта от целенасочена работа с родителите за подобряване педагогическата им култура и компетентност, защото всяко време има своите характеристики и затова се налага всяко поколение да създава нов модел на поведение, достоен за възпитание и подражание. Този въпрос е много актуален и затова ние като педагози не трябва да го подминаваме.
За реализирането на тази цел създадох технология за повишаване на педагогическата култура и компетентност на родителя в условията на детската градина, включваща три модула:
Модул 1 – Установяване нивото на родителска компетентност и желанието им за сътрудничество и повишаване на компетентностите им.
Модул 2 –Педагогическо образование на родителите, чрез включване в разработени форми на педагогическо взаимодействие и по теми и образователно съдържание, целящи за повишат педагогическата им култура
Модул 3 – Анализ и усъвършенстване на уменията за прилагане на съвременни методите на възпитание. Обучение на родителите за използване на ефективни методи на семейно възпитание.
Във всеки модул се провеждат различни дейности тясно свързани със заложената по-горе цел.
Първи модул включва изучаване нивото на развитие на педагогическа компетентност на родителите на деца в ранна детска възраст чрез следният инструментариум: (констатиращ етап)
1) „Анкета за родители – Стилове и методи на възпитание на детето в семейството” на Л.П. Жолобова
1) „Аз и моето дете” на Л.П. Жолобова
2) „Анализ на семейните взаимоотношения” на Е.Г. Айдемилер
В рамките на Модул 2 (обучаващ етап) разработих и апробирах технология за взаимодействие със семейството с теми и образователно съдържание за педагогическо образование на родителите. Родителите са свикнали със старите форми на взаимодействие, но в тях се постарах да внеса нова актуална информация, поднесена с равностойна комуникация, с решаване на казуси, дискусии, които да спомогнат отключването на потенциални възпитателни компетенции на всеки от тях – да мисли , да споделя мнения, да спори, да изразява становища, да се чувства значим и ценен от всички участници в интеракцията . Този модул включва:
– информиране;
– неформално обучение с млади родители – технологията включва и тренинги с интерактивни форми на работа, отговаря на въпроси на родителите, свързани с развитието на тригодишните деца, отговори на въпроси, свързани със здравето и физическото развитие на децата, включва спортен празник, съвместно с децата. В края на обучението, за добро сътрудничество и придобити родителски компетентности връчих сертификат на родителите.
Проведох лекции, беседи, дискусии, казуси за наболели въпроси относно родителството, по следните теми:
– Научаване и практикуване на нови умения и техники за общуване;
– Придобиване на умения за справяне в трудни ситуации;
– Придобиване на умения за самостоятелно планиране съвместни дейности с децата.
В началото изработихме харта за сътрудничество с родителите. Договарянето с тях определи рамките на сътрудничество, определи правата и задълженията на всяка една от страните.
В Модул 3 (заключителен етап) отчетох резултатите от контролна анкета и направих анализ на иновационната технология на взаимодействие и извеждане на ползите на всяка една от страните в това сътрудничество.
Апробираната технология за обучение на родителите в ефективни методи на семейно възпитание и развитие на родителски компетентности е търсене на оптимална програма с набелязани форми на взаимодействие, с цел за уеднаквяване и реализация на целите в интерес на детето. Учители и родители се информирахме взаимно как най – добре да се отнасяме към децата при налагане на ограничения, разрешаване на проблеми и преодоляване на различни видове страх. Родителите формираха умения и навици в различни области на семейното възпитание. Идеологията му акцентира върху конкретни възпитателни проблеми, свързани с личностното формиране на детето. Педагогическото образование предполага обучение на родителите на неформално равнище, то е свързано с изключително многообразие от форми на сътрудничество.
Реалното състояние на взаимодействието „образователни институции –семейство” е емпирично сътрудничество, изградено без опора върху система от теоретично и експериментално обосновани принципи за подбор на образователно съдържание и методи за комуникация с родителите. Това обуславя до известна степен неговата стихийност, но и трите страни в триадата на взаимодействие са удовлетворени от изграденото доверие, съпричастност, от толерантното общуване След приключването на дейностите, родителите се научиха:
– да говорят за своите деца не като за личност изобщо, а за конкретни особености и конкретни факти на тяхното поведение;
– че честността в отношенията с децата е най-добрата политика в човешките отношения;
– да постигат определено ниво на компетентност и да реагират адекватно на неправилното от тяхна гледна точка поведение на детето;
– да приемат и разбират, че ситуация, при която потребностите на детето се удовлетворяват за сметка на потребностите на родителите, оказва разрушително влияние в техните взаимоотношения;
– да разбират, че силата по-често е демонстрация на безсилието;
– да търсят и намират печеливши методи, решения, при които печели и детето, и родителят или никой не губи. Родителите стават по-сигурни в себе си.
Аз се надявам след това взаимодействие семействата да могат да установят и запазят взаимно приемлив стил на взаимодействие. Затова в края на обучението връчих сертификат за участие и придобити родителски компетентности на всеки един от родителите. След получаването на сертификатите „За активно сътрудничество и придобити родителски компетентности“, спонтанно възникна идеята и предложението от родителите, да не спираме до тук с инициативите по отношение обучението им като активни родители, за да могат адекватно да посрещнат новите предизвикателства, свързани с порастването и развитието на децата им. Имаше предложения за включване на специалисти психолози в бъдещите обучения /всъщност не се постави под съмнение продължаването на инициативата/, с които да бъдат обсъждани проблемите на детската агресия и детската тревожност, както и механизмите на възникването им и техники и способи за преодоляването, включително на гнева и неприемливото поведение.
Така спонтанно възникналата идея от родителите за „продължаващо обучение“, ще бъде анализирана и разработена, за да се постигне успешната и реализация. Както се изрази един от родителите – „Ще се впишем в европейската концепция за Учене през целия живот“.
В технологията на взаимодействие аз се стремях не само да предоставям информация на развитието на децата, а да стимулирам родителите и да ги мотивирам за самообучение как сами да възпитават децата си
В съвременните условия, на различни типове семейни взаимоотношения и семейна организация, родителите се нуждаят от квалифицирана помощ за възпитанието и развитието на детето.
Интеракцията между детската градина и семейството се гради на актуализация на традиционни и търсене на нови методи, форми и средства за развитие у родителите на педагогически знания и компетентности, съответстващи на личностните им качества, ценности и нагласи.
-
Дияна Крумова
ДГ „Слънце“, гр. Попово