Статията разглежда особеностите на иновативното училище. Засегнат е въпросът за сътрудничеството между училището и родителите и съвременния процес на обучение чрез внедряване на мобилни и електронни устройства. В статията е представен и модел на функциониране на иновативно училище – организиране на съвместни проектни дейности с родителите на учениците; включването на втори начален педагог в обучението на малките ученици и приложението на мобилните и електронни устройства в учебния процес при ученици V–VII клас.
Въведение
Съвременните иновативни технологии и тенденции засягат всички области на образователната система. Всяка година се създават все повече иновативни училища. В този тип образователни институции се въвеждат не само електронни списания и дневници, но и се променя самата същност на образователния процес в системата.
Иновативните училища са модел за изграждане на нова образователна парадигма, чрез която учениците ще подобрят образователните си резултати и ще повишат критичното мислене и творчество чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство и учебни стратегии[1].
- Особености на иновативното училище
Иновациите имат отношение като необичайни подходи към образователния процес. Развитието на иновативния подход има следните опции:
- нестандартни методи на обучение;
- интерактивни уроци;
- необичаен дизайн на училищни сгради;
- използване на електронни дневници и списания в иновативните училища;
- сътрудничество с местни общности, фирми или организации;
- разработване на нестандартни учебни програми за иновативни училища и много други.
На лице са няколко причини за доминирането на иновативния подход в образователната система. Прогресивното развитие на образованието и новите технологии променят не само образователните програми, но и самия живот. Защото образователната система се нуждае от тотална модернизация. Въвеждането на иновативните техники спомага за ускоряването на съвременния образователен процес и подпомага активното усъвършенстване на съвременните ученици.
Иновативните училища създават различни образователни ситуации. Уроците в класните стаи са така структурирани, че стимулират креативността – творческото мислене и творческите способности у учениците.
На учениците им се предлагат нестандартни задачи и ситуации, така че да могат да бъдат разрешени по различни и по напълно неочаквани модели. Този иновативен подход подпомага учениците, за да видят множеството гледни точки и винаги да търсят креативни отговори на поставените въпроси.
Иновативните училища сa подходящ пример за образованието. При тях образователният процес се основава на индивидуалния креативен подход към всеки от учениците. Това подпомага да се научава новата информация по различни начини. Тъй като действащият учител използва адаптивни методи на обучение, за да може всеки ученик да учи със собствено си темпо и да не се чувства непълноценен.
- Сътрудничеството училище – родители
При реализацията на образователна система в съвременните условия е най-важно да се формира цялостното разбиране на образователния процес от родителите. Необходимо е те да се включат в организацията на образователния процес и в различните му форми, за да се организира социалната работа на подходящото равнище.
Организирането на дейности съвместно с родителите се подпомага образователно – възпитателния и социализиращ процес на учениците. Новата иновативна образователна парадигма определя и родителите като субекти на образователния процес, понеже и те имат отговорност за качеството на образованието и възпитанието на децата си. Съвременните родители търсят активно педагогическо самообразование, опитват се да разберат и същността на съвременните образователни процеси, особеностите на образователните, възпитателните и социализиращите програми в иновативните училището.
- Мобилните устройства в процеса на обучение
С навлизането на новите дигитални технологии и Интернет все по осезаемо в живота не само на възрастния, но и в този на съвременните деца. „Интерактивните характеристики на тези нови дигитални технологии предполагат търсенето и анализ на поведението на децата в една нова среда на творчество, която изисква и съответните усилия от страна на педагозите и родителите“[2].
По настоящем образованието е обвързано с прехода към мобилната сфера и се адаптира към условията на тази среда, става все по-компактно, тясно фокусирано и интерактивно. В тази мобилната сфера е важно информацията да може да се усвоява на малки парчета, да отговаря на ситуацията възможно най-ясно и процесът на взаимодействие с продукта да доставя удоволствие. Поради тази опция и навиците на потребителите на посочената сфера се променят. Учениците изискат образованието да бъде просто, ефективно и забавно
Използването на мобилни устройства в процеса на обучение позволява разрешаването на следните образователни задачи:
- Организира се взаимодействие с учителите в реално време;
- Предоставя се възможност за бърз достъп до образователни ресурси;
- Предоставят се възможности за търсене на информация в интернет при решаването на проектни задачи;
- Провеждане на упражнения в електронни платформи изискващи мобилно устройство.
Ползите от ученето със смартфони са следните: общата техническа грамотност на учениците се увеличава, учениците придобиват набор от умения и способности при работа, мобилното обучение напълно отговаря на нуждите на съвременното общество, защото ученето е не само теоретично, но и практическото.
За съжаление все още са налице и следните негативни аспекти от невъзможността да се прилагат активно електронните устройства в процеса на обучението:
- недостатъчна методическа подготовка на педагозите в областта на мобилното обучение;
- Липсата на подходящо техническо оборудване за някои от учениците;
- Малкият размер на мобилно устройство в сравнение с таблет или компютър;
- Иновативните образователни технологии и мобилните устройства в момента се възприемат повече като забавление, отколкото като образователни устройства.
- Модел на управление на иновативно училище
В Основно училище “Христо Ботев“ – гр. Раковски през последните няколко години активно се прилага модел за работа насочен към:
- Включване на втори класен ръководител в класовете от начален етап на образование – По този начин учителите имат възможност да разпределят по между си изучаваните учебни предмети и така да се улеснява тяхната педагогическа практика. Подпомага се процесът на адаптация на малките ученици към училището, а в последствие прехода от начален към основен етап е плавен и не травмиращ за ученика.
- Провеждане на проектни дейности съвместно с родителите на учениците- през годините с родители са проведени дейности като:
- „Училище за родители“ – провеждане на тренинги на теми „Умения за комуникация родител-дете“, „Как да се справим с агресията при децата“, „Позитивно родителство“, „Как да се справим с трудните деца?“;
- „Арт работилница“ – съвместно учители, родители и ученици изработват арт изделия, които се предлагат на училищните базари за Коледа, 1 Март и Великден;
- „Екскурзии на близо и далеч“ – организиране на екскурзии , в които участие взимат и родителите на учениците като по този начин се цели да се създаде позитивна връзка родител- дете;
- „Моята професия“– родителите на ученици в начален етап запознават малките ученици със същността на своята професия;
- „Спортуваме заедно“- организиране на спортни мероприятия с участието на родителите;
Прилагане на съвременните електронни устройства в учебния процес при учениците V–VII клас – активно всички учители използват в учебните си часове мобилни устройства или таблети. Предимството на смартфона и таблета пред компютъра е, че те са компактни, мобилни и достъпни по всяко време. Благодарение на свободния достъп до интернет; наличието на камера; музикален плеър и много приложения, бързо може да се изведе нужната информация. Дава се възможност педагозите и учениците да работят безопасно с приспособленията: бързо да намират нужната информация, да работят активно с електронни учебници, да използват специални математически приложения, да работят в екип по проекти, да се провежда тестово изпитване. Това не само е интересно за учениците, но и улеснява работата на учителя, спестява време и прави учебния процес по-технологично напреднал и модерен. Дава се възможност да се организират видеоконференции независимо от разстоянието. Децата си сътрудничат, работят заедно, за да намерят решение на поставената им от педагога задача.
Заключение
Педагогът е необходимо своевременно да се ориентира в иновационния спектър, който предлага глобално преструктуриране на съвременния образователно-възпитателния и социализиращ процес. Тези иновации включват нововъведения в технологиите, идеите, тенденциите за образованието на днешните деца. По тази причина съвременния компетентен учител е нужно постоянно да запълва знанията си по отношение на новостите в организацията на съвременното училищно образование. Внедряването на иновативните педагогически технологии днес се случва в иновативните училища. Всяко иновативно училище е образователна институция, при която образователния процес е свързан с уникални технологии и уникални идеии , които го реализират на практика.
[1] https://obrazovanieto.info/school-projects/inovative-school-mon/213-kakvo-e-inovativno-uchilist
[2] Ангелов, Б.Медийна и комуникативна компетентност, С., Университетско издателство „Св. Климент Оридски“, 2016 ISBN 9789540740638, с.
- ЛИТЕРАТУРА
Ангелов, Б. (2016). Медийна и комуникативна компетентност, С., Университетско издателство „Св. Климент Оридски“.
Гюров, Д. и др. (2008). Модели на педагогическо взаимодействие семейство – детска градина. София: Просвета.
Пенев, Р. (2017) Педагогическо образование на родителите : Автореферат / Радослав Пенев, последен достъп на 20 06 2022 г.
https://obrazovanieto.info/school-projects/inovative-school-mon/213-kakvo-e-inovativno-uchilist
- Кремена Алексиева, ОУ „Христо Ботев“, гр. Раковски
director@oubotev.bg