В тази статия се показва практическият опит в реализацията на сайт по ЗБУТ в обучението по Уеб дизайн теория и практика в XI клас на професионалното образование в специалност „Икономическа информатика“. В серия от единайсет задачи с необходимите ресурси учениците реализират сайт от 19 страници за различните фактори на работната среда като паралелно с това прилагат знанията и затвърждават уменията по програмните езици HTML и CSS [5], [6]. Учениците по забавен и интересен начин научават, упражняват и затвърждават наученото за структура на страница с нейните основни елементи:div, header, main, footer, aside; вграждат и стилизират лого, заглавия, изображения, икони, изграждат вертикално или хоризонтално меню, декларират авторство, позиционират елементи и прилагат основните принципи в дизайна. Не на последно място се научават да свързват страниците чрез линкове. В часовете се поставя и въпросът за ползване на изходни материали със свободни права, стокови изображения и lorem Ipsum.
Обучението по „Уеб дизайн“ – теория и „Уеб дизайн“ – практика в 11. клас е особено важно, тъй като поставя основите с програмните езици HTML и CSS. В процеса на обучение се акцентира и върху специфичните знания, които учениците трябва да усвоят, и които са необходими за тяхната бъдеща реализация на пазара на труда. Темпът на обучение е висок и затова е необходимо кодът в упражненията да се пише вярно, точно, прецизно и обвързано с динамиката на навлизане в програмните езици. Целта ми беше да създам дългосрочен проект с който поетапно да се кодират 10 страници от сайт с работна тема: „Рисковете на работното място“. Самият сайт отразява действащата в страната нормативна уредба[1] и може да се използва от фирми за обучение на служителите им. Материалът е познат на учениците, макар и в непълен обем, от обучението по общообразователния предмет „Здравословни и безопасни условия на труд“, който се изучава през втория учебен срок на 11. клас. Той е разбираем и не изисква допълнителни усилия за навлизане в сложна и трудна за тях материя и им позволява да се съсредоточат само в писането на кода HTML и стилизирането на страниците със CSS . Държавното образователно изискване за професия „Икономист информатик“ е прието с Наредба № 84 [2]от 22 юли 2013 г. и е в сила от 13.08.2013 г., като предстои приемането на ДОС. Очакваме да бъде утвърден ДОС за специалността „Икономическа информатика“, код: 4820101, която е част от професия „Икономист-информатик“ в професионално направление “Приложна информатика“. От 2021 г. е в сила и нов учебен план за специалността „Икономическа информатика“. В новите учебни планове се завишиха сериозно изискванията към обучението по професията. Обучението по „Уеб дизайн“ в 11. клас е особено важно тъй като поставя основите с програмните езици HTML и CSS. Учебното съдържание по предмета има за цел да формира у учениците систематизирани знания за видовете и синтаксиса на таговете в HTML и свързването със CSS, за цветовото кодиране чрез стандартите RGB, шестнайсетична бройна система и словесно, за използването на шрифтове – от компютъра и online, за начините на вграждане на икони, видео и звук, за подбора на изходните материали и ползване на помощни софтуерни продукти. Съдържанието е структурирано така, че учениците да придобиват последователно знания за програмния език HTML през първия учебен срок и за HTML и CSS във взаимовръзка, през втория учебен срок на XI клас. Единайсетокласниците първоначално трябва да могат да реализират отделни структурни елементи, а в последствие и да кодират цели страници, с различна архитектура, да създадат връзки между тях, както и да използват онлайн библиотеки с ресурси. Моите наблюдения показват, че те се затрудняват най-много при синтаксиса на изписване на програмния код, а в последствие и в създаване на логически връзки между HTML елементите и съответния им стил. Обучението започвам първоначално на Notepad++, който е универсален редактор за писане на код на много езици, който не улеснява писането на код. Целта ми е да бъде научен практически синтаксиса на командите /таговете/. В последствие, след като бъде усвоен синтаксиса на командите /таговете/ се преминава към Dreamweaver, среда която помага в писането на кода и така повишава производителността на програмиста. Учениците от 11. клас, специалност „Икономическа информатика“ на ПГИМ Пазарджик бяха разделени в две групи в зависимост от резултатите получени от нестандартизиран тест след първи учебен срок върху материала от Раздел 2 HTML. Групите са със сравнително еднакви и съпоставими по постижения, с равен брой на учениците по възраст и пол. В експерименталната група бе приложен Модела на системата от трансдисциплинарни задачи, а в контролната група бе преподавано по традиционния начин. След края на експеримента учениците от двете групи бяха тествани с нов тест, който обхваща учебният материал от раздел 3 CSS. Тестът беше с 25 въпроса, повечето от които са с ниво разбиране, приложение и анализ по таксономията на Блум. Учениците трябваше да анализират варианти на код, за да изберат верният отговор. Тестът бе проведен в компютърен кабинет и бе разрешено да ползват Notepad++. Времето за провеждане на теста бе 40 минути. Паралелно с това бе проведено и педагогическо наблюдение върху формирането на пет умения. След като беше проведен експеримента учениците бяха тестирани и бе попълнена оценъчна карта за практическата задача. Въз основа на отговорите са представени следните емпирични данни.
Таблица 1. Регистрационна таблица на резултатите от теста върху раздел 2 CSS на 26 ученици от 11 б клас/ експериментална група/, специалност „Икономическа информатика“, ПГИМ – Пазарджик
№ Ученик | общо | оценка | |
1 | А.Д. | 18 | 4,88 |
2 | А.К. | 20 | 5,20 |
3 | А.П. | 15 | 4,40 |
4 | Б.З. | 15 | 4,40 |
5 | Б.З. | 17 | 4,72 |
6 | Б.Л. | 19 | 5,04 |
7 | В.П. | 9 | 3,44 |
8 | В.Р. | 22 | 5,52 |
9 | Г.П. | 22 | 5,52 |
10 | Г.Г. | 12 | 3,92 |
11 | Д.О. | 24 | 5,84 |
12 | Д.П. | 20 | 5,20 |
13 | Е.Н. | 18 | 4,88 |
14 | И.Т. | 22 | 5,52 |
15 | Л.Т. | 11 | 3,76 |
16 | М.К. | 19 | 5,04 |
17 | М.Т. | 14 | 4,24 |
18 | М.Я. | 11 | 3,76 |
19 | М.К. | 14 | 4,24 |
20 | М.Н. | 14 | 4,24 |
21 | М.Д. | 16 | 4,56 |
22 | Н.Ш. | 17 | 4,72 |
23 | П.П. | 21 | 5,36 |
24 | С.Д. | 12 | 3,92 |
25 | С.П. | 16 | 4,56 |
26 | Т.Д. | 14 | 4,24 |
Оценката на практическата задача и окончателната оценка (таблица 2):
Таблица 2. Обобщени резултати от картата за оценка на практическите задачи по реализацията на сайт по ЗБУТ
Учениците имат по-високи постижения на практическата задача от теста, което ясно се вижда от долната диаграма:
Диаграма 1. Сравнителен графичен анализ от постижения върху тест 2 CSS и практическа задача по изграждане на сайт по ЗБУТ
Обобщение по степен на усвоеност (таблица 3):
Таблица 3. Обобщение на данните по степен на усвоеност
Степен на усвоеност | ниска | средна | добра | висока | много висока |
Крайна оценка | Слаб (2) | Среден (3) | Добър (4) | Много добър (5) | Отличен (6) |
Средна оценка | 2,00 – 2,99 | 3,00 – 3,49 | 3,50 – 4,49 | 4,50 – 5,49 | 5,50 – 6,00 |
Брой ученици | 0 | 0 | 2 | 17 | 7 |
Данните сочат, че няма ученици в диапазона от слаба и средна усвоеност на учебния материал, само двама ученика показват добра усвоеност. Най-голяма част от 17 ученика, което е 65,38% показват висока усвоеност на учебния материал, много висока усвоеност имат 26,92 на сто или 7 ученика. В долната диаграма са показани постиженията на учениците от контролната група:
Диаграма 2. Представяне на резултати от тест 2 CSS в контролна група по оценки
Какво се вижда от диаграмата средните постижения са 12% срещу 8 на сто в експерименталната група, добрите постижения са 42 на сто срещу 34% в експерименталната група, много добрите постижения отстъпват по брой в сравнение с експерименталната група. Те са 42 % срещу цели 50 % в експерименталната група. Ако направим графично сравнение на резултатите те ще изглеждат така :
Диаграма 3. Съпоставка на резултати от тест 2 CSS контролна и експериментална група
От данните се констатирам, че постиженията на учениците от експерименталната група изпреварват тези от контролната група. Моделът на системата от трансдисциплинарни задачи може да се прилага в практиката като по този начин подобрява нивото на усвоеност на знанията и най-вече на уменията по програмните езици HTML и CSS.
[1] https://zbut.eu/safety-books/
[2] https://mon.bg/bg/100025
-
ДОИ за придобиване на квалификация по професия „Икономист-информатик” и, С 2021 г.
Йорданова Г. Установяване нивото на усвоените знания на учениците – Образование и квалификация, 2002 г. № 3
Функции на Excel (по азбучен ред)
https://www.w3schools.com/html/default.asp
https://www.w3schools.com/css/default.asp
Стоянова, Ф. Тестология за учители, Атика, С. 1996 г.
Ташева, С., Д. Павлов Иновации в технологията на обучение при професионалната подготовка, С. 2003 г
- инж. Марияна Георгиева, преподавател по практика в ПГИМ, гр. Пазарджик